Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Ass | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: ASS

Wat is Autisme Spectrum Stoornis?

ASS staat voor Autisme Spectrum Stoornis. Het is een aandoening die voorkomt bij kinderen, adolescenten en volwassenen.

Mensen met deze aandoening hebben voornamelijk moeite met het sociale begrip en de sociale intuïtie. Hierdoor voelen ze zich vaak onzeker en angstig.

Belangrijke kenmerken

Er worden twee hoofdkenmerken onderscheiden:

  • Blijvende tekorten in de sociale communicatie en interactie
  • Beperkte, zich herhalende gedragspatronen, beperkte interesses en activiteiten

Verschuiving in definities

In mei 2013 is de laatste herziening van het diagnostisch handboek voor psychische stoornissen, de DSM-5, uitgekomen. Dit handboek wordt internationaal gebruikt.

Volgens de DSM-5 vallen alle benamingen voor autisme en aanverwante stoornissen nu onder de term Autisme Spectrum Stoornis.

Statistieken en feiten

Men schat dat 15 van de bevolking deze stoornis heeft. Hoewel men de diagnose al kan stellen bij kinderen vanaf twee jaar, krijgen veel mensen de diagnose pas veel later.

Autisme komt vaker voor bij mannen, met een verhouding tussen 2:1 en 3:1.

Kwaliteiten van mensen met deze stoornis

Personen met autisme beschikken vaak over veel kwaliteiten, zoals:

  • Hun eerlijkheid en transparantie
  • Het vermogen om informatie grondig te absorberen en zich te verdiepen in specifieke onderwerpen
  • Hun analytische en deductieve denkvaardigheden en het vermogen om systemen te ordenen
  • Een uitstekend visueel geheugen en nauwkeurigheid in hun werk

Minder ontwikkelde vaardigheden

Daarnaast hebben mensen met deze aandoening ook hun minder goed ontwikkelde kanten, waaronder:

  • Moeite met het begrijpen van taal in al zijn facetten
  • Uitdagingen bij het onderscheiden van belangrijke zaken van onbelangrijke details
  • Moeite met het interpreteren van gezichtsuitdrukkingen en het begrijpen van emoties
  • Een beperkt beeldend vermogen, waardoor ze de gevolgen van hun gedrag niet goed kunnen voorspellen
  • Moeilijkheden om in alle details de onderlinge verbanden te zien

Onderwijs en autisme

Als leraar kun je verschillende dingen doen wanneer je een leerling met deze aandoening in de klas hebt. Lees hierover meer in het artikel “Autisme Spectrum Stoornis: Tips voor de leerkracht”.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community.

Wil je meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties