Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dyscalculie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dyscalculie

Dyscalculie: een leerstoornis

Dyscalculie is een leerstoornis op het gebied van rekenen en ruimtelijk inzicht, waarbij kinderen moeite hebben met het begrijpen van getallen en ruimtelijke concepten.
Bij dyscalculie is er sprake van een hardnekkig probleem, waarbij zelfs met veel oefenen de stof nog niet beheerst wordt. Het is belangrijk om dyscalculie te onderscheiden van een tijdelijke leerachterstand.

Vormen van dyscalculie

Er zijn meerdere vormen van dyscalculie, zoals problemen met het lezen en opschrijven van getallen, het plaatsen van getallen op een verkeerde plek en het niet beheersen van rekenregels.
Kinderen met dyscalculie hebben vaak ook een slecht geheugen en moeite met klokkijken. Dyscalculie komt bij 2 tot 4% van de kinderen voor en is nauw verwant aan dyslexie

, dyspraxie

Dyspraxie is een motorische ontwikkelingsstoornis die kinderen belemmert bij het coördineren van hun motoriek. Dit kan zich uiten in activiteiten zoals fietsen, zwemmen, of rennen. Deze kinderen kunnen ook problemen hebben met het gebruiken van voorwerpen, zoals pennen of scharen en moeten extra moeite doen om die goed te gebruiken.

en dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

.

Diagnose en behandeling

De diagnose mag alleen gesteld worden door een arts, gezondheidspsycholoog of een orthopedagoog die opgenomen is in het BIG-register. De behandeling van dyscalculie bestaat uit een combinatie van extra begeleiding, aanpassingen in de lesstof en het werken met het dyslexieprotocol

Een dyslexieprotocol is een document dat scholen helpt bij het identificeren en ondersteunen van leerlingen met dyslexie. Het protocol biedt een stap-voor-stapbenadering voor leerkrachten, intern begeleiders en ouders om samen te werken aan het verbeteren van de leerervaring van leerlingen met dyslexie.

.

Er zijn ook verschillende methoden om kinderen met dyscalculie te helpen, zoals het werken met de modellen uit het Protocol ERWD en het gebruik van json voor het maken van een persoonlijk leerplan.

Conclusie

Dyscalculie is een leerstoornis die kinderen moeite geeft met het begrijpen van getallen en ruimtelijke concepten. Het is belangrijk om dyscalculie te herkennen en te behandelen om kinderen te helpen hun leerproces te verbeteren.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community!
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties