Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Formatief toetsen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Formatief toetsen

Formatief toetsen: een krachtig hulpmiddel voor lerenden

Formatief toetsen is een vorm van toetsen die lerenden helpt bij het evalueren

Evalueren is een cruciale stap in het leerproces. Het helpt leerkrachten en leerlingen om hun doelstellingen te bereiken en hun prestaties te verbeteren. Een goede evaluatie geeft inzicht in de sterke en zwakke punten van leerlingen en helpt bij het nemen van vervolgstappen.

van hun kennis en vaardigheden. Het is een adaptieve manier van toetsen die rekening houdt met de individuele behoeften van elke leerling.

Door middel van formatief toetsen kunnen lerenden hun kennis en vaardigheden controlerend lesgeven

Controlerend lesgeven is een stijl van lesgeven die leerlingen sturend beïnvloedt en ervoor zorgt dat zij aan de slag gaan en doen wat er van hen verwacht wordt. De leraar gebruikt vaak dwingende taal in plaats van informatieve taal.

en worden zij gestimuleerd om hun leerproces te verbeteren. Dit helpt lerenden om hun zwakke punten te identificeren en om hun sterke punten te versterken.

Het belang van formatief toetsen

Formatief toetsen is een belangrijke manier om lerenden te helpen bij het bereiken van hun leerdoelen. Het helpt lerenden om hun kennis en vaardigheden te verbeteren en om hun zelfvertrouwen te vergroten.
Door middel van formatief toetsen kunnen lerenden ook hun leerproces beter begrijpen en worden zij gestimuleerd om actief deel te nemen aan het leerproces. Dit helpt lerenden om hun motivatie te vergroten en om hun leerprestaties te verbeteren.

De voordelen van formatief toetsen

Formatief toetsen heeft verschillende voordelen voor lerenden. Het helpt lerenden om hun kennis en vaardigheden te verbeteren, hun zelfvertrouwen te vergroten en hun motivatie te vergroten.
Daarnaast helpt formatief toetsen lerenden ook om hun leerproces beter te begrijpen en om actief deel te nemen aan het leerproces. Dit helpt lerenden om hun leerprestaties te verbeteren en om hun doelstellingen te bereiken.

De toekomst van formatief toetsen

In de toekomst zal formatief toetsen een belangrijke rol spelen in het onderwijs. Het zal lerenden helpen om hun kennis en vaardigheden te verbeteren en om hun leerproces te verbeteren.
Door middel van formatief toetsen zal het onderwijs ook meer persoonlijk en adaptief worden, waardoor lerenden beter worden voorbereid op de uitdagingen van de toekomst.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties