Gerelateerde artikelen

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Functiemix | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 1 minuten

Betekenis: Functiemix

Functiemix: een overzicht

In het onderwijs wordt de functiemix gebruikt om de verdeling van leerkrachten over de verschillende salarisschalen te beschrijven.
Door middel van de functiemix kunnen leerkrachten promotie maken naar hogere functies, zoals het basismodel taakbeleid

Het basismodel taakbeleid is een belangrijk concept in het onderwijs dat de basis vormt voor een eerlijke en transparante verdeling van taken en verantwoordelijkheden binnen een school. Het model biedt een structuur voor het bepalen van de werklast en taken van medewerkers en leidinggevenden.

, en kunnen zij een hoger salaris verdienen.

Het belang van opleidingsniveau

Een leerkracht die wil doorstromen naar een hogere salarisschaal, moet een HBO+ opleidingsniveau hebben.
Dit kan worden behaald door het volgen van relevante cursussen, masterclasses, of een HBO-master.

Verantwoordelijkheid in het onderwijs

Leerkrachten kunnen ook in aanmerking komen voor het dragen van (mede)verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van, het uitdragen van en verdedigen van onderwijskundig beleid.
Het hoofdlijnenmodel

Het hoofdlijnenmodel is een belangrijk concept in het onderwijs dat helpt bij het begrijpen van het leerproces van rekenen en wiskunde. Het model biedt een gestructureerde weergave van vier fasen die essentieel zijn voor het ontwikkelen van rekenvaardigheden.

en het werkverdelingsplan

Het werkverdelingsplan is een cruciaal onderdeel van het onderwijsproces. Het is een plan op schoolniveau dat beschrijft welke werkzaamheden binnen de school worden uitgevoerd en wie dat doet. Dit plan wordt opgesteld door de directie in samenspraak met het team, waarbij de meerderheid moet instemmen met de inhoud.

spelen hierbij een belangrijke rol.

Nieuwe salarisindelingen

Per 1 september 2018 gelden nieuwe salarisindelingen voor leerkrachten in het primair onderwijs.
De json-gegevens laten zien dat de functiemix een belangrijke rol speelt bij de verdeling van leerkrachten over de verschillende salarisschalen.

Functioneringsgesprek

Tijdens het functioneringsgesprek

Een functioneringsgesprek is een tweerichtingsgesprek tussen de leidinggevende en de medewerker, gericht op de ontwikkeling van de werknemer. Het gesprek is een belangrijke stap in het integraal personeelsbeleid en vindt minimaal één keer per jaar plaats.

wordt de functiemix gebruikt om de prestaties van de leerkracht te evalueren en te bespreken.

Het doel is om de leerkracht te helpen bij het bereiken van zijn doelstellingen en het verbeteren van zijn executieve functies

Executieve functies zijn de sleutel tot succes in het leven. Het zijn de vaardigheden die ons in staat stellen om doelgericht te handelen, taken te plannen en uit te voeren. Zonder executieve functies zou het leven een chaos zijn.

.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties