Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Onderwijstoezicht | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Onderwijstoezicht

Onderwijstoezicht: een belangrijke pijler in het onderwijs

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft als doel om het onderwijs in Nederland te verbeteren. Een belangrijke pijler hierin is het onderwijstoezicht.
Het onderwijstoezicht is verantwoordelijk voor het toezien op de kwaliteit van het onderwijs. Dit gebeurt door middel van inspecties, waarbij de onderwijskwaliteit

Onderwijskwaliteit is een cruciale factor bij het bepalen van de effectiviteit van het onderwijs. Het omvat niet alleen het aanleren van kennis en vaardigheden, maar ook het vormen van leerlingen tot zelfstandige, zelfverantwoordelijke personen.

wordt beoordeeld.

Onderwijsinspectie: een belangrijke taak

De onderwijsinspectie

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft de onderwijsinspectie ingesteld om de kwaliteit van het onderwijs te controleren en te verbeteren. De inspectie is een onafhankelijke overheidsinstantie die toezicht houdt op de kwaliteit van het onderwijs.

is een onafhankelijke organisatie die toezicht houdt op de kwaliteit van het onderwijs. Zij controleert of scholen voldoen aan de gestelde eisen.

Het doel van de onderwijsinspectie is om de onderwijskwaliteit te verbeteren door middel van het geven van adviezen en het nemen van maatregelen.

Onderwijsrecht: de basis voor het onderwijs

Het onderwijsrecht

Onderwijsrecht is een cruciale component van het onderwijsstelsel. Het biedt een juridisch kader voor het functioneren van onderwijsinstellingen, docenten, studenten, ouders en andere betrokkenen. Het onderwijsrecht waarborgt de rechten en plichten van alle partijen en zorgt ervoor dat het onderwijsproces eerlijk en rechtvaardig verloopt.

is de basis voor het onderwijs in Nederland. Het regelt de rechten en plichten van leerlingen, ouders en scholen.

Het onderwijsrecht is van toepassing op alle scholen in Nederland, zowel openbaar als bijzonder onderwijs.

Onderwijstijd: een belangrijke factor

Het onderwijstijd

Onderwijstijd is de tijd die besteed wordt aan het uitvoeren van het onderwijsprogramma. Het is een cruciale component van het onderwijsproces, omdat het de kwaliteit van het onderwijs beïnvloedt. Het onderwijsinspectie heeft drie criteria opgesteld om te bepalen of een activiteit als onderwijstijd kan worden beschouwd.

is de tijd die leerlingen doorbrengen in de klas. Het is een belangrijke factor voor de onderwijskwaliteit.

Het ministerie van OCW

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) is verantwoordelijk voor het beleid en de uitvoering van het onderwijs in Nederland. Het ministerie wil dat iedereen in Nederland toegang heeft tot goed onderwijs en zich voorbereidt op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

streeft naar een optimale onderwijstijd om de leerresultaten te verbeteren.

Onderwijskwaliteit: het einddoel

Het einddoel van het onderwijs is om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst. Dit kan alleen worden bereikt door middel van een hoge onderwijskwaliteit.
Het ministerie van OCW streeft naar een hoge onderwijskwaliteit door middel van het onderwijstoezicht en de onderwijsinspectie.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties