Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Naam auteur: Karin van den Bos

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Ervaringen met de docentenopleiding

Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...

Kinderboeken komen tot leven

Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...

Begrijpen als basis

Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....

Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen

Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...

Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu

Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...

Een spiegeldynamiek in het team

Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen

Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten? In deze blog ga ik dieper in op het belang van werkgeluk in het onderwijs en daarnaast deel ik praktische tips om het welzijn van leerkrachten te bevorderen. Want laten we eerlijk zijn: wanneer leerkrachten zich goed voelen, stralen zij dit uit naar hun leerlingen. En dat is precies wat we willen bereiken in het basisonderwijs, toch?

 

Waarom is werkgeluk belangrijk voor leerkrachten?

Uit onderzoek blijkt dat werkgeluk een directe invloed heeft op de effectiviteit en motivatie van leerkrachten. Wanneer leerkrachten ’s avonds tijd nemen voor activiteiten die ze leuk vinden, komen ze de volgende dag met hernieuwde energie en enthousiasme naar school. Dit heeft niet alleen een positief effect op hun eigen welzijn, maar ook op de sfeer in de klas en de prestaties van de leerlingen.

Een ontspannen leerkracht ziet zijn of haar leerlingen beter, gebruikt meer humor tijdens het lesgeven en kan beter inspelen op de behoeften van de leerlingen. Dit leidt tot een positiever leerklimaat en betere leerresultaten. Aan de andere kant, wanneer leerkrachten gestrest zijn, kunnen ze minder geduldig en creatief zijn, wat een negatieve impact heeft op zowel hun werkplezier als op de leerervaring van de leerlingen.

 

 

De uitdagingen van een drukke werkdag

De realiteit in het onderwijs is dat de werkdruk als hoog wordt ervaren. Leerkrachten hebben te maken met overvolle agenda’s, stapels nakijkwerk, oudergesprekken en de behoefte om hun lessen te verbeteren. Dit kan ertoe leiden dat ze het gevoel hebben dat ze nooit klaar zijn met hun werk en altijd achter de feiten aanlopen.

Stel je voor: je hebt een lange schooldag achter de rug en er ligt nog een berg werk op je te wachten. Je wil nog een collega helpen, een ouder bellen en je lessen voor de volgende dag voorbereiden. Het is dan moeilijk om om 16.30 uur (of 17.00 uur, welke tijd jij stelt) met een ontspannen gevoel naar huis te gaan. Maar wat als ik je vertel dat dit wel mogelijk is? Dat je ondanks de drukte toch met een voldaan gevoel je werkdag kunt afsluiten?

 

Hoe creëer je werkgeluk?

Gelukkig zijn er strategieën die je kunt toepassen om het werkgeluk te vergroten en de werkdruk beter te beheersen. Hier zijn enkele praktische tips die je kunnen helpen om je werkdag met meer rust en voldoening door te komen:

Plan je dag effectief: Begin je dag met een duidelijk plan. Stel een realistisch doel voor wat je na schooltijd wilt bereiken. Kies één grote taak en maximaal drie kleine taken die je die dag wilt afronden. Zodra de leerlingen de klas hebben verlaten, neem je even de tijd om je taken te plannen. Hoeveel tijd kost elke taak? Komt dit overeen met de tijd die je hebt na schooltijd? Vaak zijn we geneigd om te veel te willen doen in de korte tijd die we hebben. Door realistisch te plannen, voorkom je dat je jezelf overbelast. Vergeet niet om tijd in te plannen voor onverwachte zaken die op je pad komen, de zogenaamde ‘weglektijd’. Op deze manier kun je je takenlijst afronden en toch op tijd naar huis gaan.

Neem pauzes en beweeg: Het klinkt simpel, maar het is cruciaal om tijdens je werkdag regelmatig pauzes te nemen. Een korte wandeling in de buitenlucht tijdens je pauze kan wonderen doen voor je gemoedstoestand. Beweging en frisse lucht zorgen ervoor dat je even uit de drukke schoolomgeving stapt en kunnen helpen om je geest te verfrissen. Zelfs een paar minuten buiten wandelen kan je een gevoel van ontspanning geven en je helpen om daarna weer met nieuwe energie aan de slag te gaan.

Stel grenzen en zeg nee als dat nodig is: In het onderwijs is het verleidelijk om overal ‘ja’ op te zeggen. Je wilt je collega’s helpen, betrokken zijn bij schoolprojecten en klaarstaan voor je leerlingen. Maar om jezelf niet te overbelasten, is het belangrijk om grenzen te stellen. Leer om ‘nee’ te zeggen tegen extra taken die je werkdruk onnodig verhogen. Dit betekent niet dat je minder toegewijd bent, maar dat je zorgt voor een gezonde balans tussen werk en privé.

Creëer een positieve werkomgeving: Een positieve werkomgeving is essentieel voor werkgeluk. Dit betekent niet alleen dat je je klaslokaal zo inricht dat het een prettige plek is om te werken, maar ook dat je investeert in goede relaties met je collega’s. Neem de tijd om elkaar te ondersteunen, successen te vieren en constructieve feedback te geven. Een team dat goed samenwerkt en waarin iedereen zich gewaardeerd en gezien voelt, draagt bij aan het werkgeluk.

Blijf jezelf ontwikkelen: Werkgeluk komt ook voort uit het gevoel van groei en vooruitgang. Blijf jezelf daarom ontwikkelen door cursussen te volgen, boeken te lezen en nieuwe lesmethoden uit te proberen. Dit houdt je werk uitdagend en interessant, en geeft je het gevoel dat je continu beter wordt in wat je doet. Bovendien kan het delen van nieuwe kennis en vaardigheden met je collega’s bijdragen aan een cultuur van leren en groei binnen de school.

 

Werkgeluk als prioriteit voor schoolleiders

Als schoolleider heb je een cruciale rol in het bevorderen van het werkgeluk van je team. Dit begint met het creëren van een professionele schoolcultuur waarin werkgeluk serieus wordt genomen en actief wordt ondersteund. Hier zijn enkele manieren waarop je als schoolleider het werkgeluk van je leerkrachten kunt bevorderen:

Zorg voor voldoende ondersteuning: Leerkrachten moeten weten dat ze op je kunnen rekenen als ze hulp nodig hebben. Dit kan betekenen dat je voldoende middelen beschikbaar stelt, zoals onderwijsassistenten of gespecialiseerde hulp, maar ook dat je zelf toegankelijk bent voor advies en ondersteuning. Door een ondersteunende omgeving te creëren, help je leerkrachten om beter om te gaan met stress en uitdagingen.

Bevorder een gezonde werk-privébalans: Stimuleer leerkrachten om hun werkuren in balans te houden en moedig aan om na werktijd los te komen van hun werk. Dit kan door bijvoorbeeld flexibel om te gaan met de werktijden na schooltijd en geef zelf het goede voorbeeld. Een gezonde werk-privébalans is essentieel voor het voorkomen van burn-out en het bevorderen van langdurig werkgeluk.

Erken en waardeer je team: Waardering is een krachtige motivator. Neem de tijd om de successen te vieren en inspanningen van je leerkrachten te erkennen en te waarderen. Dit kan variëren van een simpel ‘dankjewel’, een compliment tijdens een teamvergadering of een persoonlijk bedankje. Door leerkrachten het gevoel te geven dat hun werk gewaardeerd wordt, vergroot je hun werktevredenheid en motivatie.

 

Gelukkige leerkrachten maken het verschil

Gelukkige leerkrachten zijn essentieel voor een succesvolle school. Hun welzijn heeft een directe invloed op de sfeer in de klas, de betrokkenheid van de leerlingen, en uiteindelijk op de leerresultaten. Daarom is het van essentieel belang dat zowel leerkrachten als schoolleiders aandacht besteden aan werkgeluk.

Door te investeren in werkgeluk, creëer je een omgeving waarin leerkrachten met plezier en voldoening hun werk kunnen doen. Dit leidt niet alleen tot betere resultaten voor de leerlingen, maar ook tot een gezondere en positievere schoolcultuur.

Dus, of je nu een leerkracht bent die op zoek is naar manieren om meer rust en plezier in je werk te vinden, of een schoolleider die het gevoel van werkgeluk van je team wil verhogen, onthoud: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. En ik vind dat dat iets is waar we allemaal naar moeten streven.

 

Karin van den Bos

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Karin van den Bos?

Dit artikel is geschreven door:

Karin van den Bos
Op: 2 september 2024

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.