Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Jolijn van de Hoef

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Ervaringen met de docentenopleiding

Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...

Kinderboeken komen tot leven

Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...

Begrijpen als basis

Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....

Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen

Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...

Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu

Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...

Zorg en onderwijs samen

Hoezo zorg en onderwijs samen? – Een weg naar meer inclusie en aanpak lerarentekort. De combinatie maakt het onderwijs enorm uitdagend en leuk. Met de huidige norm van inclusief onderwijs, naar mijn inziens ook ontzettend noodzakelijk. Het is enorm fijn dat ik in mijn...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Een spiegeldynamiek in het team

Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen?

Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over veranderingen en schoven verantwoordelijkheden door. Het voelde alsof hij niet met professionals werkte, maar met een groep leerlingen. Wat hij zag, leek op een klassensituatie – een typische spiegeldynamiek.

Dit verschijnsel is geen toeval, maar een herkenbare systeemdynamiek binnen scholen. Net zoals leerlingen reageren op het klimaat in de klas, spiegelen teams soms onbewust het gedrag van de leerlingen. Maar hoe ontstaat dit en – belangrijker nog – hoe kun je het doorbreken?

 

Wat gebeurt hier precies?

In het onderwijs draait alles om groei en ontwikkeling van leerlingen. Maar als de structuur in het team onduidelijk is, kan een team dezelfde patronen laten zien als de klas. Tijdens een organisatieopstelling die ik begeleidde, werd dit haarscherp zichtbaar:

– Besluitvorming werd vooruitgeschoven.
– Teamleden werkten minder planmatig.
– Verantwoordelijkheden werden niet altijd opgepakt.
– Er ontstond irritatie, omdat verwachtingen niet helder waren.

De schoolleiding herkende deze patronen in de klas: leerlingen kregen veel vrijheid, maar zonder duidelijke kaders. Dit spiegelde zich op teamniveau.

 

Hoe doorbreek je dit patroon?

Als schoolleider of intern begeleider heb je invloed op deze dynamiek. De sleutel? Duidelijkheid en nabij leiderschap. Hier zijn drie bewezen interventies die binnen de school verandering brachten:

✅ Duidelijkheid in autonomie
Vrijheid zonder richting werkt niet. Samen met het team werden afspraken gemaakt over eigenaarschap: Wie is waarvoor verantwoordelijk? Deze afspraken werden concreet vastgelegd en structureel besproken in teamoverleggen.

✅ Nabij leiderschap in de teams
Schoolleiders en IB’ers namen een coachende rol aan, waarbij ze collega’s ondersteunden om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Door niet over te nemen, maar ruimte te bieden met begeleiding, groeide de zelfstandigheid van het team.

✅ Bewustwording van eigen rol
In intervisiesessies reflecteerden teamleden op hun eigen gedrag: Geef ik het voorbeeld dat ik van mijn leerlingen verwacht? Dit zorgde voor een cultuuromslag, waarin professionaliteit en werkplezier groeiden.

 

Hoe Room4it hierbij helpt

Veel scholen herkennen deze patronen, maar vinden het lastig om ze te doorbreken. Vanuit Room4it help ik schoolleiders en teams om structuur aan te brengen, eigenaarschap te versterken en samenhang in de organisatie te creëren.

Wil je hiermee aan de slag? Download dan de gratis modules voor teams op www.room4it.nl/gratis. Hier vind je praktische handvatten en concrete werkvormen om direct in je school toe te passen.

 

De kracht van een sterk team

Als schoolleider of IB’er heb je direct invloed op de samenwerking binnen je team. Door helderheid te creëren en eigenaarschap te versterken, zorg je niet alleen voor een beter functionerend team, maar ook voor een positief effect op de leerlingen.

Herken jij deze dynamiek in jouw schoolteam? Welke stappen hebben jullie al gezet om dit patroon te doorbreken? Deel je ervaring hieronder!

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Jolijn van de Hoef?

Dit artikel is geschreven door:

Jolijn van de Hoef
Op: 24 april 2025

Plaats een reactie

2 Reacties

  1. Franka

    Bedankt voor je inzichten Jolijn!

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.