Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Bewegend leren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Bewegend leren

Een nieuwe manier van leren

Bewegend leren is een innovatieve aanpak van leren waarbij fysieke beweging wordt gecombineerd met cognitieve leeractiviteiten. Dit kan plaatsvinden tijdens of naast de lessen, maar ook buiten de school door middel van bewegingsactiviteiten die gekoppeld zijn aan leren.
Er zijn twee hoofdvormen: beweging tussen de lesactiviteiten en bewegend leren tijdens het vermenigvuldigen, optellen, spellen of tijdens andere leerstof. Het eerste type omvat korte beweegbreaks tussen de lessen, terwijl het tweede type leerlingen in staat stelt om beweging te combineren met leren.

Voordelen

Onderzoeken hebben aangetoond dat bewegend leren een positieve invloed heeft op de hersenactiviteiten. Leerlingen kunnen zich beter concentreren en de taakgerichtheid neemt toe. Bovendien versterkt het zelfvertrouwen van leerlingen.
Het kan ook buiten de klas plaatsvinden door middel van spelvormen die cognitieve leerdoelen bevatten. Dit kan helpen om leerlingen te motiveren en hun leerprestaties te verbeteren.

Onderzoek

De laatste jaren is er veel aandacht voor bewegend leren en de positieve effecten ervan. Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat een (stil)zittend leven vooral op de lange termijn veel negatieve effecten heeft.
Er is beperkt onderzoek beschikbaar naar de positieve resultaten van bewegend leren op jongens en meisjes. Vooralsnog wijzen sommige studies in de richting dat het positiever uitpakt voor meisjes.

Implementatie van bewegend leren

Om bewegend leren succesvol te implementeren, is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen fysieke beweging en cognitieve leeractiviteiten. Leerkrachten en ouders kunnen samenwerken om een leeromgeving te creëren die stimuleert en motiveert.

Door het gebruik van leren lezen

Leren lezen is een essentiële vaardigheid voor het succesvolle volgen van het onderwijs. Het is een proces dat bestaat uit verschillende fasen, waarbij de leerling stap voor stap leert om geschreven woorden en zinnen te begrijpen.

‘, ‘natuurlijk leren

Natuurlijk leren is een innovatieve aanpak van onderwijs, waarbij de focus ligt op het stimuleren van de intrinsieke motivatie van leerlingen. Dit gebeurt door een leeromgeving te creëren die aansluit bij de talenten en mogelijkheden van de leerlingen.

‘, ‘ontdekkend leren

Ontdekkend leren is een werkwijze die uitgaat van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Het stimuleert hen om de wereld actief te onderzoeken en verbanden te zien tussen nieuwe en eerder verworven kennis.

‘, ‘lerende school

Een lerende school is een organisatie waarbij het leren van alle betrokkenen centraal staat. Het beleid is gericht op het creëren van een leeromgeving waar medewerkers van en met elkaar kunnen leren.

‘,’samenwerkend leren

Samenwerkend leren is een leerstrategie waarbij leerlingen samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Deze aanpak stimuleert actief leren, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.

‘] kan bewegend leren worden geïntegreerd in het onderwijscurriculum.

Conclusie

Bewegend leren is een innovatieve aanpak van leren die kan helpen om leerlingen te motiveren en hun leerprestaties te verbeteren. Door het combineren van fysieke beweging met cognitieve leeractiviteiten, kan het een positieve invloed hebben op de hersenactiviteiten en het zelfvertrouwen van leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties