Gerelateerde artikelen

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Natuurlijk leren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Natuurlijk leren

Natuurlijk leren: een nieuwe benadering van onderwijs

Natuurlijk leren is een innovatieve aanpak van onderwijs, waarbij de focus ligt op het stimuleren van de intrinsieke motivatie van leerlingen. Dit gebeurt door een leeromgeving te creëren die aansluit bij de talenten en mogelijkheden van de leerlingen.
Een krachtige leeromgeving is essentieel voor natuurlijk leren, omdat deze optimale mogelijkheden biedt voor zelfontplooiing. In een dergelijke omgeving is er veel ruimte voor interactie en wordt de leerstof aangeboden in een contextuele setting. Natuurlijk leren is gebaseerd op het sociaal constructivisme, waarbij leren wordt gezien als het resultaat van denkprocessen van de leerling.

Kenmerken van natuurlijk leren

Bij natuurlijk leren zijn leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Zij worden gestimuleerd om hun eigen leerdoelen te stellen en hun eigen leerweg te bepalen. Dit proces wordt ondersteund door een leeromgeving die is ingericht op systeemdenken.
Elementen van natuurlijk leren komen ook voor in andere onderwijsconcepten, zoals informeel leren

Informeel leren is een leerproces dat plaatsvindt buiten de traditionele klaslokaal. Het is een natuurlijke manier van leren waarbij leerlingen en volwassenen nieuwe vaardigheden en kennis verwerven door ervaringen en interactie met hun omgeving.

, ontdekkend leren

Ontdekkend leren is een werkwijze die uitgaat van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Het stimuleert hen om de wereld actief te onderzoeken en verbanden te zien tussen nieuwe en eerder verworven kennis.

, onderzoekend leren

Onderzoekend leren is een cruciale component van het onderwijs. Het stimuleert leerlingen om actief te participeren in het leerproces en helpt hen bij het ontwikkelen van kritisch denken en probleemoplossend vermogen.

, samenwerkend leren

Samenwerkend leren is een leerstrategie waarbij leerlingen samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Deze aanpak stimuleert actief leren, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.

en bewegend leren

Bewegend leren is een innovatieve aanpak van leren waarbij fysieke beweging wordt gecombineerd met cognitieve leeractiviteiten. Dit kan plaatsvinden tijdens of naast de lessen, maar ook buiten de school door middel van bewegingsactiviteiten die gekoppeld zijn aan leren.

. Deze benaderingen delen hetzelfde doel: het creëren van een leeromgeving die aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van de leerlingen.

Voor- en nadelen van natuurlijk leren

Critici van natuurlijk leren stellen dat deze benadering kan leiden tot een tekort aan structuur en richting in het onderwijs. Zij menen dat de school een plaats moet zijn waar leerstof wordt doorgegeven die de maatschappij vraagt.
Anderzijds geven voorstanders van natuurlijk leren aan dat deze benadering kan leiden tot een meer persoonlijke en effectievere leerervaring. Zij menen dat de traditionele onderwijsmethoden vaak te veel leerstof aanbieden die niet relevant is voor de leerlingen.

Conclusie

Natuurlijk leren is een innovatieve aanpak van onderwijs die kan leiden tot een meer persoonlijke en effectievere leerervaring. Door de focus te leggen op de intrinsieke motivatie van leerlingen en het creëren van een krachtige leeromgeving, kan natuurlijk leren een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van het onderwijs.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties