Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Buitenspelen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Buitenspelen

Buitenspelen: een krachtig leerproces

Buitenspelen is een vorm van spelontwikkeling

Spelontwikkeling is een essentiële fase in de ontwikkeling van kinderen. Het spel helpt kinderen om zichzelf en de wereld om hen heen te begrijpen. Door het spel kunnen kinderen hun cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden ontwikkelen.

waarbij kinderen de buitenomgeving verkennen en ontdekken. Dit kan thuis, op school of in een andere omgeving plaatsvinden. Buitenspelen heeft een open en onvoorspelbaar karakter, waardoor kinderen worden uitgedaagd om nieuwe dingen te proberen en te leren.

Door buiten te spelen, komen kinderen in contact met de natuur en oefenen ze sociale vaardigheden door ‘doe alsof’ situaties. Ze leren de regels van de maatschappij kennen en ontwikkelen hun eigen identiteit. Buitenspelen is een gezonde manier om kinderen te laten bewegen en te laten leren.

Het belang van buitenspelen

Buitenspelen is belangrijk omdat het kinderen helpt om hun eigen (on)mogelijkheden te kennen. Ze leren om risico’s te nemen en om te experimenteren. Buitenspelen helpt ook om kinderen te laten ontwikkelen tot zelfstandige individuen die hun eigen keuzes kunnen maken.
Het is ook een manier om kinderen te laten leren over zichzelf en hun plek in de wereld. Ze leren om hun eigen sterktes en zwaktes te kennen en om deze te gebruiken om hun doelen te bereiken. Buitenspelen is een krachtig leerproces dat kinderen helpt om te groeien en te ontwikkelen.

Wijze van aanpak

Om buitenspelen effectief te laten zijn, is het belangrijk om een veilig plein te creëren. Dit kan worden gedaan door het plein te laten ontwerpen met spelvormen

Spelvormen zijn een cruciale component van het leerproces. Ze bieden kinderen de mogelijkheid om te leren door middel van spel. Er zijn verschillende soorten spelvormen, zoals bewegingsspel, experimenteerspel, constructiespel, rollenspel, regelspel en receptief spel.

en obstakels die kinderen uitdagen om nieuwe dingen te proberen. Ook is het belangrijk om kinderen te laten spelen met verschillende materialen, zoals json, om hun creativiteit te stimuleren.

Verder is het belangrijk om kinderen te laten spelen in een omgeving die stimuleert en uitdaagt. Dit kan worden gedaan door het plein te laten ontwerpen met pesten

Pesten is een vorm van psychisch of fysiek mishandelen van een of meer leerlingen door een of meer klasgenoten. Het is belangrijk om pesten te herkennen en aan te pakken om een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren.

en andere obstakels die kinderen moeten overwinnen. Ook is het belangrijk om kinderen te laten spelen met kinderen uit verschillende achtergronden, om hun sociale vaardigheden te verbeteren.

Conclusie

Buitenspelen is een krachtig leerproces dat kinderen helpt om te groeien en te ontwikkelen. Door buitenspelen te stimuleren en te faciliteren, kunnen we kinderen helpen om hun eigen identiteit te ontwikkelen en om hun doelen te bereiken. Iedereen in het onderwijs heeft de verantwoordelijkheid om buitenspelen te stimuleren en te faciliteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties