Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cognitieve ontwikkeling | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cognitieve ontwikkeling

Cognitieve ontwikkeling

Cognitieve ontwikkeling is de ontwikkeling van het denken, de waarneming, en de fantasie. Ook de begrippen intelligentie en geheugen horen hierbij.
De ontwikkelingspsycholoog Jean Piaget heeft de fasentheorie ontwikkeld, waarin hij de cognitieve ontwikkeling onderverdeelt in vier fasen. Het sensori-motorische stadium, het pre-operationele stadium, het concreet-operationele stadium en het formeel-operationele stadium.

De invloed van Piaget is erg groot geweest, maar er is ook kritiek gekomen. De kritiek is dat Piaget de waarde van het sociale contact onvoldoende onderkend heeft. De cognitieve ontwikkeling is een van de basale ontwikkelingsgebieden, samen met de sociaal-emotionele ontwikkeling

Sociaal-emotionele ontwikkeling is een cruciale fase in de ontwikkeling van kinderen. Het omvat het leren omgaan met jezelf en anderen, het begrijpen van emoties en het ontwikkelen van sociale vaardigheden.

, de motorische ontwikkeling en de morele ontwikkeling

Morele ontwikkeling is een cruciaal aspect van de psychosociale ontwikkeling van kinderen. Het is de ontwikkeling van het besef van goed en kwaad en wordt ook wel de gewetensontwikkeling genoemd. Deze ontwikkeling is van groot belang voor de vorming van een kind tot een volwaardig persoon.

.

 

Stimuleren van cognitieve functies

Cognitieve functies zijn de bouwstenen die leerlingen nodig hebben om te kunnen denken en handelen. Niet alleen op cognitief, maar ook op emotioneel en sociaal niveau. Voorbeelden van cognitieve functies zijn nauwkeurig zijn, gegevens verzamelen, relaties leggen, classificeren, plannen en veronderstellingen maken.
Leerlingen ontwikkelen de cognitieve functies tijdens alledaagse activiteiten en interacties. Meestal gebeurt dit onbewust. Soms zijn er echter situaties waarin het van belang is de cognitieve functies bewust te stimuleren. In die situaties biedt een analyse- en begeleidingsinstrument een handvat.

Ontwikkelingspsychologie

Ontwikkelingspsychologie

De ontwikkelingspsychologie is een wetenschap die de normale ontwikkeling van kind tot oudere bestudeert. Het richt zich op het begrijpen van de cognitieve, sociaal-emotionele, morele en basisontwikkeling van individuen.

is een vakgebied dat zich richt op de studie van de cognitieve, sociaal-emotionele, motorische en morele ontwikkeling van mensen. Het is een belangrijk vakgebied voor het begrijpen van de menselijke ontwikkeling.

De ontwikkelingspsycholoog bestudeert hoe mensen leren, hoe zij zich sociaal-emotioneel ontwikkelen en hoe zij moreel handelen. Het is een breed vakgebied dat zich richt op de studie van de menselijke ontwikkeling vanaf de geboorte tot aan het einde van het leven.

Persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling

De persoonlijke ontwikkeling is een cruciale factor bij het bereiken van een hoog niveau van persoonlijke effectiviteit. Het is een proces waarbij individuen streven naar het ontplooien van hun individuele mogelijkheden en talenten.

is een belangrijk aspect van de cognitieve ontwikkeling. Het is de ontwikkeling van het individu als een unieke persoon met eigen gedachten, gevoelens en handelingen.

De persoonlijke ontwikkeling is een proces dat plaatsvindt door middel van interacties met anderen, door middel van ervaringen en door middel van reflectie op het eigen handelen.

Conclusie

Cognitieve ontwikkeling is een belangrijk aspect van de menselijke ontwikkeling. Het is de ontwikkeling van het denken, de waarneming, en de fantasie. Door de cognitieve ontwikkeling te stimuleren, kunnen we de leerlingen helpen om beter te leren en om zich sociaal-emotioneel en moreel te ontwikkelen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties