Gerelateerde artikelen

Waarom Microsoft 365 niet meer weg te denken is uit het onderwijs

In het onderwijs draait alles om samenwerken, overzicht houden en leren, voor zowel leerlingen als leerkrachten. Toen ik voor het eerst met Microsoft 365 ging werken, merkte ik pas hoeveel tijd het kan besparen en hoe eenvoudig het is om samen te werken aan één doel:...

Salaris in het onderwijs: eerlijk werk, eerlijke beloning?

Eerlijk is eerlijk: wie kiest voor het onderwijs, doet dat zelden om rijk te worden. Toch wordt het onderwerp salaris in het onderwijs steeds vaker besproken in de teamkamer, op social media en zelfs in de Tweede Kamer. Want ja, liefde voor het vak is prachtig, maar...

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Invallen in het basisonderwijs: kansen en uitdagingen

Stel je eens voor: je wordt ’s ochtends gebeld door een school die dringend een leerkracht nodig heeft. Een collega is ziek, er staat een klas zonder juf of meester, en jij mag inspringen.Sommige vinden dit leuk en zien het als een kans om verschil te maken. Voor...

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Computational thinking | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Computational thinking

Computational thinking in het onderwijs

In het 21st century skills

In de huidige kennis- en netwerksamenleving zijn bepaalde competenties cruciaal voor het succes van leerlingen. Deze 21e eeuwse vaardigheden omvatten een breed scala aan algemene competenties, zoals kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, computational thinking, informatieve vaardigheden en ICT-basisvaardigheden.

-pakket is computational thinking een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in de digitale wereld. Het gaat om het praktisch en creatief inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen. Het probleem moet zodanig worden (her)geformuleerd dat het mogelijk is om het met computertechnologie op te lossen.

Computational thinking is een mindset

In het onderwijs speelt mindset een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leren. Daarom is het van groot belang om mindset te begrijpen en te ontwikkelen om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Mindset kan verschillende vormen aannemen, zoals een fixed mindset en een growth mindset.

die leerlingen helpt om problemen op te lossen door middel van digitale geletterdheid

. Het is een manier van denken die gebaseerd is op het logisch benaderen van problemen en die oplossen met computertechnologie. Het is iets anders dan denken als een computer of leren programmeren.

Het proces van computational thinking

Het proces van computational thinking bestaat uit verschillende stappen. Ten eerste moet het probleem worden ontled in kleine stukjes en de kleine problemen stuk voor stuk worden opgelost. Vervolgens moeten patronen worden herkend en informatie worden gefilterd en vereenvoudigd. Een schema of tekening van de informatie kan daarbij helpen.
Vervolgens moeten mogelijke oplossingen worden bedacht en uitgeprobeerd door algoritmisch te denken. Tot slot moeten de oplossingen algemeen worden gemaakt door toepassing bij overeenkomstige problemen. Dit proces helpt leerlingen om een growth mindset

Een growth mindset is een denkstijl die bepaalt hoe leerlingen naar hun eigen kwaliteiten en vaardigheden kijken. Leerlingen met een growth mindset gaan ervan uit dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden kunnen worden ontwikkeld door bijvoorbeeld veel te oefenen en te leren van fouten.

te ontwikkelen en systeemdenken

Systeemdenken is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het kinderen helpt om complexe relaties te zien en te begrijpen. Het is het vermogen om de wereld om ons heen te zien als één geheel, in plaats van een optelsom van allemaal losse delen.

te gebruiken.

Waarom is computational thinking belangrijk?

Computational thinking is belangrijk omdat het leerlingen helpt om problemen op te lossen in de digitale wereld. Het helpt hen om een logische manier van denken te ontwikkelen en om digitale tools effectief in te zetten. Bovendien helpt het hen om een growth mindset te ontwikkelen en systeemdenken te gebruiken.
Door computational thinking te integreren in het onderwijs, kunnen leerlingen worden voorbereid op de uitdagingen van de 21ste eeuw. Het helpt hen om een breed scala aan vaardigheden te ontwikkelen, waaronder digitale geletterdheid, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.

Hoe kan computational thinking worden geïntegreerd in het onderwijs?

Er zijn verschillende manieren om computational thinking te integreren in het onderwijs. Ten eerste kan het worden geïntegreerd in het curriculum door middel van projecten en opdrachten die leerlingen uitdagen om problemen op te lossen met computertechnologie.
Ten tweede kunnen docenten worden getraind om computational thinking te gebruiken in hun lessen. Dit helpt hen om een logische manier van denken te ontwikkelen en om digitale tools effectief in te zetten.
Tot slot kunnen leerlingen worden aangemoedigd om computational thinking te gebruiken in hun eigen projecten en opdrachten. Dit helpt hen om een growth mindset te ontwikkelen en systeemdenken te gebruiken.

Conclusie

Computational thinking is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in de digitale wereld. Het helpt hen om problemen op te lossen door middel van digitale geletterdheid en het is een manier van denken die gebaseerd is op het logisch benaderen van problemen en die oplossen met computertechnologie.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties