Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Concentratieproblemen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Concentratieproblemen

Concentratieproblemen in het onderwijs

Concentratie

Concentratie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om succesvol te zijn in hun studie. Het vermogen om zich te concentreren op een taak of opdracht is essentieel voor het behalen van goede resultaten.

problemen zijn een veelvoorkomende uitdaging in het onderwijs. Leerlingen met concentratieproblemen hebben moeite om hun aandacht te focussen op de leerstof, waardoor hun leerprestaties kunnen lijden.

Er zijn verschillende soorten concentratieproblemen, zoals concentratiestoornissen

Concentratiestoornissen zijn een veelvoorkomende uitdaging in het onderwijs. Leerlingen met concentratiestoornissen hebben moeite om hun aandacht te focussen en te behouden, wat kan leiden tot problemen bij het leren en het behalen van succes.

en concentratiebelemmeringen. Concentratiestoornissen zijn aandoeningen waarbij het concentratievermogen niet goed ontwikkeld is. Concentratiebelemmeringen daarentegen zijn situaties waarbij het concentratievermogen wel ontwikkeld is, maar het kind gehinderd wordt in het inzetten van de concentratie.

Bij het diagnosticeren van concentratieproblemen is het belangrijk om andere oorzaken uit te sluiten. Hyperactiviteit

Hyperactiviteit is een veelvoorkomend probleem in het onderwijs, dat kan leiden tot concentratiestoornissen en gedragsproblemen bij leerlingen. Het is essentieel om hyperactiviteit te herkennen en te begrijpen om leerlingen te helpen bij het overwinnen van deze uitdaging.

, gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

en concentratiedoornissen kunnen namelijk ook concentratieproblemen veroorzaken.

Oorzaken van concentratieproblemen

Concentratieproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben. Het kan komen door de leerling zelf, de leerstof, de leerkracht of de omgeving. Bijvoorbeeld kan een leerling met een concentratiestoornis moeite hebben om zijn aandacht te focussen door een tekort aan dopamine in de hersenen.
Daarnaast kan de leerstof ook een rol spelen bij het veroorzaken van concentratieproblemen. Leerstof die te complex of te saai is, kan een leerling demotiveren en zijn concentratie verminderen.
Ook de leerkracht en de omgeving kunnen een rol spelen bij het veroorzaken van concentratieproblemen. Een leerkracht die niet goed aansluit bij de leerstijl van de leerling, kan een leerling demotiveren en zijn concentratie verminderen.

Wijze van aanpak

Het identificeren en aanpakken van concentratieproblemen is essentieel voor het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om de leerstof aan te passen aan de leerstijl van de leerling. Daarnaast kan het gebruik van visuele hulpmiddelen en het creëren van een rustige leeromgeving ook helpen.
Verder kan het opleiden van leerkrachten en ouders ook helpen bij het identificeren en aanpakken van concentratieproblemen. Zij kunnen namelijk leren om de signalen van concentratieproblemen te herkennen en om gerichte maatregelen te nemen.

Conclusie

Concentratieproblemen zijn een veelvoorkomende uitdaging in het onderwijs. Door de oorzaken en gevolgen van concentratieproblemen te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een beter onderwijssysteem. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid. Zo creëren we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties