Gerelateerde artikelen
Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs
Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....
Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs
Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....
Werving en selectie in het onderwijs
De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...
Conflicten oplossen in de klas
Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...
De taken van een onderwijsassistent
Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten. Onderwijsassistent...
De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid
Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...
De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling
Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...
Het belang van complimenten geven
Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...
Burgerschapsonderwijs in de klas
Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...
Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs
Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Betekenis: Coöperatieve werkvormen
Coöperatieve werkvormen in het onderwijs
Samenwerkend leren is een leerstrategie waarbij leerlingen samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Deze aanpak stimuleert actief leren, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.
, waarbij leerlingen samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Dit kan worden bereikt door het gebruik van didactische werkvorm
Didactische werkvormen spelen een cruciale rol bij het vormgeven van de onderwijsleersituatie. Het is belangrijk om de juiste didactische werkvorm te kiezen om de leerdoelen te bereiken. Een didactische werkvorm is nooit neutraal, maar heeft altijd pedagogische consequenties.
en, zoals groepswerk, discussies en presentaties. Door deze werkvormen te gebruiken, kunnen leerlingen hun sociale vaardigheden, zoals communicatie en samenwerking, ontwikkelen.
Voorbeelden van coöperatieve werkvormen
Samenwerkingsvormen zijn een essentieel onderdeel van het onderwijs. Deze werkvormen stimuleren de betrokkenheid, de interactie en het verantwoordelijkheidsgevoel van leerlingen. Door samenwerkingsvormen te gebruiken, kunnen leerlingen diverse vaardigheden ontwikkelen, zoals luisteren, hulp geven, overleggen en aanmoedigen.
Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Bias kan verschillende oorzaken hebben, zoals culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias. Culturele bias ontstaat wanneer toetsvragen zijn gebaseerd op culturele referenties die niet universeel bekend zijn. Taalbias treedt op wanneer de taal van de toetsvragen moeilijk te begrijpen is voor niet-moedertaalsprekers. Socio-economische bias treft leerlingen uit verschillende achtergronden ongelijk. Genderbias beoordeelt jongens en meisjes verschillend op basis van hun geslacht.
‘,’samenwerkend leren’, ‘didactische werkvorm’,’samenwerkingsverband
In het onderwijs speelt samenwerkingsverband een cruciale rol bij het bieden van passend onderwijs. Scholen voor regulier basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs werken samen om leerlingen de juiste onderwijskansen te bieden.
‘] in het klaslokaal. Leerlingen werken samen in kleine groepen om een opdracht te voltooien, waarbij zij hun vaardigheden en kennis delen. Dit leidt tot een meer actieve en interactieve leeromgeving.
0 reacties