Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dyslexieprotocol | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dyslexieprotocol

Dyslexieprotocol: een gids voor scholen

Een dyslexie

protocol is een document dat scholen helpt bij het identificeren en ondersteunen van leerlingen met dyslexie. Het protocol biedt een stap-voor-stapbenadering voor leerkrachten, intern begeleiders en ouders om samen te werken aan het verbeteren van de leerervaring van leerlingen met dyslexie.

Dyslexie is een leerstoornis die het kind een hardnekkig probleem geeft bij spelling en lezen op woordniveau. Het dyslexieprotocol helpt scholen om deze leerlingen te identificeren en te ondersteunen door middel van een gestructureerde aanpak.

Het doel van het dyslexieprotocol

Het doel van het dyslexieprotocol is om leerlingen met dyslexie te helpen bij het overwinnen van hun leerproblemen. Het protocol biedt een framework voor scholen om een inclusieve en ondersteunende leeromgeving te creëren voor alle leerlingen.
Door middel van het dyslexieprotocol kunnen scholen een vroegsignalering van dyslexie uitvoeren en leerlingen met dyslexie een dyslexieverklaring

Een dyslexieverklaring is een officiële verklaring die aantoont dat een leerling dyslexie heeft. Alleen gespecialiseerde psychologen of orthopedagogen mogen deze verklaring afgeven. De dyslexieverklaring blijft onbeperkt geldig en biedt de leerling extra ondersteuning en faciliteiten.

geven. Dit helpt leerlingen om hun leerproblemen te begrijpen en om een passende ondersteuning te ontvangen.

Hoe werkt het dyslexieprotocol?

Het dyslexieprotocol werkt door middel van een stap-voor-stapbenadering. Eerst wordt er een vermoeden van dyslexie geuit door de leerkracht. Vervolgens wordt er een psychodiagnostisch onderzoek uitgevoerd om de diagnose te bevestigen.
Als de diagnose wordt bevestigd, ontvangt de leerling een dyslexieverklaring. Het dyslexieprotocol biedt vervolgens handvatten voor de leerkracht om de leerling te ondersteunen bij het overwinnen van zijn leerproblemen.

Voordelen van het dyslexieprotocol

Het dyslexieprotocol biedt verschillende voordelen voor scholen en leerlingen. Het helpt scholen om een inclusieve en ondersteunende leeromgeving te creëren en leerlingen met dyslexie te helpen bij het overwinnen van hun leerproblemen.
Door middel van het dyslexieprotocol kunnen leerlingen met dyslexie een betere leerervaring hebben en hun zelfvertrouwen vergroten. Het protocol helpt ook ouders om beter te begrijpen hoe zij hun kind kunnen ondersteunen bij het overwinnen van zijn leerproblemen.

Conclusie

Het dyslexieprotocol is een waardevol instrument voor scholen om leerlingen met dyslexie te helpen bij het overwinnen van hun leerproblemen. Door middel van het protocol kunnen scholen een inclusieve en ondersteunende leeromgeving creëren en leerlingen met dyslexie een betere leerervaring hebben.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties