Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Flipping the classroom | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Flipping the classroom

Flexibel onderwijs: de flipped classroom

In het flexibel onderwijs

Flexibel onderwijs biedt studenten de vrijheid om hun eigen leerproces te bepalen. Dit type onderwijs maakt het mogelijk voor studenten om tijd- en plaatsonafhankelijk te leren, in hun eigen tempo en volgens hun eigen planning. Bovendien kunnen werkvormen en leermiddelen flexibel worden aangeboden, waardoor studenten kunnen kiezen hoe en wanneer zij leren.

wordt de traditionele lesmethode omgedraaid. Leerlingen bestuderen eerst online leermaterialen, zoals weblectures, voordat zij naar college gaan. Het college wordt vervolgens gebruikt voor verdieping, verrijking, oefening, discussie of het beantwoorden van vragen.

Dit onderwijsconcept, ook bekend als ‘flipping the classroom’, biedt verschillende voordelen. Leerlingen kunnen op hun eigen tempo en op een manier die bij hen past, leren en oefenen. Bovendien kan de docent meer tijd en aandacht besteden aan individuele leerlingen en hun behoeften.

Voordelen van de flipped classroom

De flipped classroom biedt verschillende voordelen voor zowel leerlingen als docenten. Leerlingen kunnen op hun eigen tempo leren en oefenen, terwijl docenten meer tijd en aandacht kunnen besteden aan individuele leerlingen en hun behoeften. Bovendien kan de flipped classroom helpen bij het verbeteren van de leerprestaties en het stimuleren van de motivatie van leerlingen.
Daarnaast kan de flipped classroom ook helpen bij het creëren van een meer inclusieve leeromgeving. Leerlingen met een beperking of leerlingen die moeilijkheden ervaren bij het leren, kunnen dankzij de flipped classroom op een manier die bij hen past, leren en oefenen.

Het implementeren van de flipped classroom

Het implementeren van de flipped classroom vereist een zorgvuldige planning en voorbereiding. Docenten moeten eerst de juiste leermaterialen selecteren en deze online beschikbaar stellen. Vervolgens moeten zij het college gebruiken voor verdieping, verrijking, oefening, discussie of het beantwoorden van vragen.
Bovendien is het belangrijk om de leerlingen goed te informeren over de flipped classroom en hoe zij hiermee kunnen werken. Dit kan worden gedaan door middel van een introductieles of een online tutorial.

Conclusie

De flipped classroom is een onderwijsconcept dat verschillende voordelen biedt voor zowel leerlingen als docenten. Door de juiste leermaterialen te selecteren en het college te gebruiken voor verdieping, verrijking, oefening, discussie of het beantwoorden van vragen, kan de flipped classroom helpen bij het verbeteren van de leerprestaties en het stimuleren van de motivatie van leerlingen.
Daarnaast kan de flipped classroom ook helpen bij het creëren van een meer inclusieve leeromgeving. Leerlingen met een beperking of leerlingen die moeilijkheden ervaren bij het leren, kunnen dankzij de flipped classroom op een manier die bij hen past, leren en oefenen.
Om deze redenen is het belangrijk om de flipped classroom te overwegen als een onderwijsconcept voor de toekomst.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties