Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Instructietafel | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Instructietafel

Instructietafel: een effectieve manier van differentiatie

De instructietafel is een waardevolle aanvulling op de klasinrichting

De klasinrichting is een cruciale factor bij het creëren van een effectieve leeromgeving. Een goed ingerichte klaslokaal draagt bij aan een positieve werksfeer en een optimale leerervaring voor alle leerlingen. Het is belangrijk om de klasinrichting zorgvuldig te plannen en te organiseren om een stimulerende omgeving te creëren.

, omdat het de leerkracht in staat stelt om kinderen extra instructie of begeleiding te geven. Dit is vooral belangrijk bij differentiatie-uitleg en gedifferentieerd werken.

Wanneer de instructietafel in gebruik is, werken de andere kinderen zelfstandig en weten ze dat ze de juf of meester niet mogen storen. Het aantal kinderen dat tegelijk aan de instructietafel uitleg krijgt, varieert van één tot vier kinderen. Meestal gaat het om leerlingen die verlengde instructie nodig hebben, maar het kunnen ook makkelijk lerende kinderen zijn, die uitleg krijgen over hun verrijkingsopdrachten.

Voor- en nadelen van de instructietafel

Een van de voordelen van de instructietafel is dat het kind op dat moment niet uit de klas hoeft, bijvoorbeeld naar de remedial teacher. Bovendien kan de leerkracht op deze manier een meer individuele benadering hanteren en de leerlingen een meer persoonlijke begeleiding geven.
Een nadeel van de instructietafel kan zijn dat het kinderen kan afscheiden van de rest van de klas, wat kan leiden tot sociale isolatie. Daarom is het belangrijk om de instructietafel zorgvuldig te integreren in de klasinrichting en ervoor te zorgen dat alle kinderen zich erbij betrokken voelen.

Soorten instructietafels

Er zijn verschillende soorten instructietafels beschikbaar, variërend van een gewone tafel met een speciale functie tot speciale instructietafels in bijvoorbeeld halfronde vormen met bijpassende bankjes of krukjes. De keuze van de instructietafel hangt af van de specifieke behoeften van de klas en de leerlingen.
De instructietafel kan ook worden gebruikt voor andere doeleinden, zoals het geven van extra begeleiding aan leerlingen die het nodig hebben, of het bieden van een rustige omgeving voor leerlingen die het nodig hebben.

Conclusie

De instructietafel is een waardevolle aanvulling op de klasinrichting, omdat het de leerkracht in staat stelt om kinderen extra instructie of begeleiding te geven. Door de instructietafel zorgvuldig te integreren in de klasinrichting en ervoor te zorgen dat alle kinderen zich erbij betrokken voelen, kan het een effectieve manier van differentiatie worden.
Door het gebruik van de instructietafel kan de leerkracht een meer individuele benadering hanteren en de leerlingen een meer persoonlijke begeleiding geven. Dit kan leiden tot een betere leerervaring en een hogere motivatie bij de leerlingen.
Om een effectieve instructie

Effectieve instructie is het doelmatig aanbieden van nieuwe leerstof. Leerlingen willen niet onnodig wachten op uitleg, daarom is het belangrijk om de instructie zo te geven, dat er geen leertijd verloren gaat.

tafel te creëren, is het belangrijk om rekening te houden met de specifieke behoeften van de klas en de leerlingen. Door het gebruik van verschillende soorten instructietafels en het aanpassen van de instructietafel aan de behoeften van de leerlingen, kan het een waardevolle aanvulling worden op de klasinrichting.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties