Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Klasinrichting | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Klasinrichting

Klasinrichting: een effectieve leeromgeving

De klasinrichting is een cruciale factor bij het creëren van een effectieve leeromgeving. Een goed ingerichte klaslokaal draagt bij aan een positieve werksfeer en een optimale leerervaring voor alle leerlingen. Het is belangrijk om de klasinrichting zorgvuldig te plannen en te organiseren om een stimulerende omgeving te creëren.

Instructieruimte: het hart van de klas

In de instructieruimte staat de instructietafel centraal. Het is belangrijk om deze ruimte zo in te richten dat de leerlingen een goed zicht hebben op het (digi)bord en de instructeur. Een logische indeling van de instructieruimte helpt bij het creëren van een efficiënte lesgeving.

Materiaalruimte: een logische indeling

In de materiaalruimte wordt het leerlingenmateriaal opgeslagen en uitgestald. Het is belangrijk om deze ruimte zo in te richten dat het materiaal gemakkelijk toegankelijk is voor de leerlingen. Een logische indeling van de kasten en het materiaal helpt bij het voorkomen van verwarring en tijdverlies.

Loopruimte: een veilige en toegankelijke route

In de loopruimte wordt de route naar de materialen en de toilet bepaald. Het is belangrijk om deze route zo in te richten dat de leerlingen gemakkelijk en veilig kunnen bewegen. Leerlingen met concentratie- of gedragsproblemen moeten worden geplaatst op een plek waar zij niet worden afgeleid.

Plusklas en zorgklas: speciale behoeften

In een plusklas

of zorgklas

In het reguliere onderwijs worden zorgklassen ingericht om kinderen met een zorgvraag extra begeleiding te bieden. Deze klassen zijn bedoeld voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij het volgen van hun lessen.

hebben de leerlingen speciale behoeften. Het is belangrijk om de klasinrichting aan te passen aan deze behoeften om een optimale leerervaring te creëren. Dit kan worden gerealiseerd door het gebruik van speciale materialen en het inrichten van de klaslokaal op een manier die aansluit bij de behoeften van de leerlingen.

Schakelklas: een brug tussen theorie en praktijk

In een schakelklas

wordt de theorie in de praktijk gebracht. Het is belangrijk om de klasinrichting zo in te richten dat de leerlingen kunnen experimenteren en praktijkervaring opdoen. Een logische indeling van de materialen en het klaslokaal helpt bij het creëren van een stimulerende omgeving.

Classificeren: een manier om de klasinrichting te evalueren

Classificeren

Classificeren is een belangrijke concept in het onderwijs. Het gaat om het indelen van leerlingen op basis van hun kenmerken.

is een manier om de klasinrichting te evalueren en te verbeteren. Het is belangrijk om de klasinrichting regelmatig te evalueren om te zien of deze nog steeds aansluit bij de behoeften van de leerlingen. Dit kan worden gerealiseerd door het gebruik van enquêtes en het houden van gesprekken met de leerlingen en de docenten.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties