Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Laaggeletterdheid | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid: een onderwerp van groot belang

Laaggeletterdheid

Geletterdheid is een fundamentele vaardigheid die kinderen nodig hebben om succesvol te zijn in hun toekomstige carrière en persoonlijke leven. Het omvat het kunnen lezen en schrijven, maar ook het begrijpen en interpreteren van geschreven taal.

is een term die gebruikt wordt voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen. Het is een probleem dat veel mensen treffen, maar waarover weinig gesproken wordt. Laaggeletterde mensen zijn geen analfabeten, maar hebben wel moeite met het beheersen van de basisvaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen.

In Nederland zijn er ongeveer 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder die laaggeletterd zijn. Dit is ongeveer 1 op de 6 mensen in Nederland. Laaggeletterdheid kan leiden tot sociale isolatie, omdat mensen met laaggeletterdheid vaak last hebben van schaamte en onbegrip. Ze zijn afhankelijk van anderen voor dagelijkse bezigheden en hebben minder grip op hun geldzaken.

Gevolgen van laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid kan leiden tot een reeks van negatieve gevolgen. Mensen met laaggeletterdheid zijn minder zelfredzaam, minder gezond en minder sociaal actief. Ook vinden ze minder snel een baan en hebben ze minder grip op hun geldzaken. Bovendien kan laaggeletterdheid leiden tot een verminderd vertrouwen in het onderwijsstelsel.
Laaggeletterdheid is een probleem dat niet alleen individuen treft, maar ook de maatschappij als geheel. Het is belangrijk om laaggeletterdheid te erkennen en te adresseren, omdat het een obstakel kan zijn voor sociale mobiliteit en economische groei.

Oorzaken van laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid kan verschillende oorzaken hebben. Een van de belangrijkste oorzaken is een gebrek aan digitale geletterdheid

. Mensen die niet over de juiste digitale vaardigheden beschikken, hebben moeite met het beheersen van de basisvaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen.

Andere oorzaken van laaggeletterdheid zijn dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

en dyslexie

. Dysgrafie is een stoornis die het schrijven en lezen bemoeilijkt, terwijl dyslexie een stoornis is die het lezen en begrijpen van tekst bemoeilijkt.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om laaggeletterdheid te erkennen en te adresseren. Een van de belangrijkste stappen is het bieden van onderwijs en opleiding aan mensen met laaggeletterdheid. Dit kan helpen om hun vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten.
Bovendien is het belangrijk om het onderwijsstelsel aan te passen aan de behoeften van mensen met laaggeletterdheid. Dit kan helpen om het aantal mensen met laaggeletterdheid te verminderen en om een meer inclusieve maatschappij te creëren.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties