Gerelateerde artikelen

Waarom Microsoft 365 niet meer weg te denken is uit het onderwijs

In het onderwijs draait alles om samenwerken, overzicht houden en leren, voor zowel leerlingen als leerkrachten. Toen ik voor het eerst met Microsoft 365 ging werken, merkte ik pas hoeveel tijd het kan besparen en hoe eenvoudig het is om samen te werken aan één doel:...

Salaris in het onderwijs: eerlijk werk, eerlijke beloning?

Eerlijk is eerlijk: wie kiest voor het onderwijs, doet dat zelden om rijk te worden. Toch wordt het onderwerp salaris in het onderwijs steeds vaker besproken in de teamkamer, op social media en zelfs in de Tweede Kamer. Want ja, liefde voor het vak is prachtig, maar...

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Invallen in het basisonderwijs: kansen en uitdagingen

Stel je eens voor: je wordt ’s ochtends gebeld door een school die dringend een leerkracht nodig heeft. Een collega is ziek, er staat een klas zonder juf of meester, en jij mag inspringen.Sommige vinden dit leuk en zien het als een kans om verschil te maken. Voor...

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Laaggeletterdheid | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid: een onderwerp van groot belang

Laaggeletterdheid

Geletterdheid is een fundamentele vaardigheid die kinderen nodig hebben om succesvol te zijn in hun toekomstige carrière en persoonlijke leven. Het omvat het kunnen lezen en schrijven, maar ook het begrijpen en interpreteren van geschreven taal.

is een term die gebruikt wordt voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen. Het is een probleem dat veel mensen treffen, maar waarover weinig gesproken wordt. Laaggeletterde mensen zijn geen analfabeten, maar hebben wel moeite met het beheersen van de basisvaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen.

In Nederland zijn er ongeveer 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder die laaggeletterd zijn. Dit is ongeveer 1 op de 6 mensen in Nederland. Laaggeletterdheid kan leiden tot sociale isolatie, omdat mensen met laaggeletterdheid vaak last hebben van schaamte en onbegrip. Ze zijn afhankelijk van anderen voor dagelijkse bezigheden en hebben minder grip op hun geldzaken.

Gevolgen van laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid kan leiden tot een reeks van negatieve gevolgen. Mensen met laaggeletterdheid zijn minder zelfredzaam, minder gezond en minder sociaal actief. Ook vinden ze minder snel een baan en hebben ze minder grip op hun geldzaken. Bovendien kan laaggeletterdheid leiden tot een verminderd vertrouwen in het onderwijsstelsel.
Laaggeletterdheid is een probleem dat niet alleen individuen treft, maar ook de maatschappij als geheel. Het is belangrijk om laaggeletterdheid te erkennen en te adresseren, omdat het een obstakel kan zijn voor sociale mobiliteit en economische groei.

Oorzaken van laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid kan verschillende oorzaken hebben. Een van de belangrijkste oorzaken is een gebrek aan digitale geletterdheid

. Mensen die niet over de juiste digitale vaardigheden beschikken, hebben moeite met het beheersen van de basisvaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen.

Andere oorzaken van laaggeletterdheid zijn dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

en dyslexie

. Dysgrafie is een stoornis die het schrijven en lezen bemoeilijkt, terwijl dyslexie een stoornis is die het lezen en begrijpen van tekst bemoeilijkt.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om laaggeletterdheid te erkennen en te adresseren. Een van de belangrijkste stappen is het bieden van onderwijs en opleiding aan mensen met laaggeletterdheid. Dit kan helpen om hun vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten.
Bovendien is het belangrijk om het onderwijsstelsel aan te passen aan de behoeften van mensen met laaggeletterdheid. Dit kan helpen om het aantal mensen met laaggeletterdheid te verminderen en om een meer inclusieve maatschappij te creëren.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties