Gerelateerde artikelen

Binnen 1,5 jaar bevoegd leerkracht via je eigen werkplek

Van onderwijsondersteuner naar bevoegd leerkracht: een haalbaar traject Bent u als onderwijsassistent, leraarondersteuner of invalkracht actief in het basisonderwijs? Beschikt u over de praktijkkennis en didactische vaardigheden, maar mist u die officiële...

De kracht van betekenisvolle thema’s binnen het onderwijs.

In een wereld vol prikkels en snelle informatie hebben kinderen meer dan ooit behoefte aan diepgang, verbinding en betekenis. Thema’s bieden een krachtige manier om die behoefte te vervullen. Ze vormen de rode draad in het leren, zorgen voor samenhang tussen vakken en...

Groepsprocessen in het onderwijs

Samen leren, samen groeien In elke klas gebeurt iets bijzonders. Zet een groep kinderen bij elkaar, en er ontstaat automatisch een dynamiek. Soms loopt dat soepel, soms juist helemaal niet. Dat heeft alles te maken met groepsprocessen. Wie dat goed begrijpt, kan als...

Waarom Microsoft 365 niet meer weg te denken is uit het onderwijs

In het onderwijs draait alles om samenwerken, overzicht houden en leren, voor zowel leerlingen als leerkrachten. Toen ik voor het eerst met Microsoft 365 ging werken, merkte ik pas hoeveel tijd het kan besparen en hoe eenvoudig het is om samen te werken aan één doel:...

Salaris in het onderwijs: eerlijk werk, eerlijke beloning?

Eerlijk is eerlijk: wie kiest voor het onderwijs, doet dat zelden om rijk te worden. Toch wordt het onderwerp salaris in het onderwijs steeds vaker besproken in de teamkamer, op social media en zelfs in de Tweede Kamer. Want ja, liefde voor het vak is prachtig, maar...

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Invallen in het basisonderwijs: kansen en uitdagingen

Stel je eens voor: je wordt ’s ochtends gebeld door een school die dringend een leerkracht nodig heeft. Een collega is ziek, er staat een klas zonder juf of meester, en jij mag inspringen.Sommige vinden dit leuk en zien het als een kans om verschil te maken. Voor...

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Leerstrategie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Leerstrategie

Leerstrategieën in het onderwijs

Een leerstrategie is de manier waarop een leerling het leren aanpakt. Het is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces

Het leerproces is een essentiële fase in het onderwijs waarin leerlingen kennis en vaardigheden verwerven. In dit proces speelt de leerkracht een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit en effectiviteit van het leerproces.

. Leerstrategieën zijn een onderdeel van de cognitieve strategieën, die de manieren zijn waarop de leerling informatie verwerkt, zoals het oplossen van problemen en het focussen van de aandacht.

Het identificeren van de leerstijl

Leerstijl speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om de leerstijl van een leerling te begrijpen om een effectieve leeromgeving te creëren. Leerstijl wordt omschreven als een samenhangend geheel van leerstrategieën, leermodellen en leeroriëntatie, dat kenmerkend is voor een lerende in een bepaalde periode.

van een leerling is essentieel om een gerichte leergerichte aanpak

De leergerichte aanpak is een onderwijsconcept dat leerlingen motiveert om hun eigen leerproces te verbeteren. Deze aanpak is gebaseerd op de prestatiedoelentheorie, die onderscheid maakt tussen leerdoelen en prestatiedoelen.

te kunnen bieden. Leerlingen hebben verschillende leerstijlen, zoals visueel, auditief of kinesthetisch leren. Het is belangrijk om deze leerstijlen te herkennen en te accommoderen om een optimale leeromgeving te creëren.

Oorzaken van leerproblemen

Leerproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals een inadequate leerstrategie, een leerstijl die niet aansluit bij de leeromgeving of een gebrek aan motivatie. Het is belangrijk om deze oorzaken te identificeren en te adresseren om een effectieve leergerichte aanpak te kunnen bieden.
Het gebruik van leerhulpmiddelen, zoals voorbeelden en schema’s, kan helpen om het leren te faciliteren. Bovendien kan het gebruik van digitale hulpmiddelen, zoals online leerplatformen, helpen om het leren te personaliseren en te flexibiliseren.

Wijze van aanpak

Het identificeren van de leerstijl en het gebruik van leerhulpmiddelen zijn slechts enkele voorbeelden van hoe een gerichte leergerichte aanpak kan worden geboden. Het is belangrijk om een holistische aanpak te hanteren, die rekening houdt met de leerstijl, de leerdoelen en de leeromgeving.
Het opleiden van docenten en toetsontwikkelaars is eveneens cruciaal om een effectieve leergerichte aanpak te kunnen bieden. Het is belangrijk om hen te trainen in het herkennen en accommoderen van verschillende leerstijlen en het gebruik van leerhulpmiddelen.

Conclusie

Leerstrategieën spelen een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is belangrijk om de leerstijl van een leerling te herkennen en te accommoderen om een optimale leeromgeving te creëren. Een holistische aanpak, die rekening houdt met de leerstijl, de leerdoelen en de leeromgeving, is essentieel om een effectieve leergerichte aanpak te kunnen bieden.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties