Gerelateerde artikelen

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Maakonderwijs | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Maakonderwijs

Maakonderwijs: een nieuwe manier van leren

Maakonderwijs is een innovatieve onderwijsvorm waarbij leerlingen leren door experimenteren en doen, waarbij kunstonderwijs

Kunstonderwijs is een vorm van onderwijs dat zich richt op de beeldende kunst, muziek, theater, dans, film, literatuur, poëzie en architectuur. Het omvat een breed spectrum aan kunstvormen, van traditionele tot actuele en toegepaste vormen.

, unitonderwijs

In het unitonderwijs worden de traditionele klassen vervangen door units van vijftig tot negentig kinderen. Leerkrachten werken in deze units in een gedifferentieerd team samen met mensen van binnen en buiten de school. Deze vorm van onderwijs is een alternatief voor het leerstofjaarklassensysteem en wordt vaak toegepast bij scholen die een andere aanpak zoeken.

, beroepsonderwijs

Beroepsonderwijs is een vorm van onderwijs dat leerlingen voorbereidt op het uitoefenen van een beroep. Het combineert theoretische en praktische vaardigheden om leerlingen te laten excelleren in hun toekomstige carrière. Het beroepsonderwijs richt zich op beroepen waarvoor een gekwalificeerde opleiding vereist of wenselijk is.

, immersief onderwijs

Immersief onderwijs is een innovatieve aanpak die het leerproces wil verbeteren door leerlingen volledig te betrekken bij het leerproces. Het is gebaseerd op het idee dat leren effectiever kan zijn wanneer studenten actief betrokken zijn en een actieve rol spelen in hun eigen educatie.

en funderend onderwijs

Funderend onderwijs is een breed begrip dat zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs omvat.

samengaan. Leerlingen passen bijvoorbeeld in een les of workshop opgedane kennis toe en leren nieuwe vaardigheden door een zelfbedacht object te maken.

Bij maakonderwijs gaat het om het proces van leren en niet om het ene juiste antwoord. In de beoordeling staat het proces centraal en de experimenten en conclusies van de leerlingen. Omdat leerlingen dat zelf ook zo ervaren, voelen ze zich eigenaar van het proces.

Het doel van maakonderwijs

Het doel van maakonderwijs is om leerlingen te laten leren door experimenteren en doen, waarbij ze hun creativiteit en kunstzinnigheid kunnen inzetten. Leerlingen leren al doende en ontwikkelen hun vaardigheden door een zelfbedacht object te maken.
Maakonderwijs biedt leerlingen de kans om hun eigen projecten te ontwikkelen en uit te voeren, waarbij ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen. Dit helpt leerlingen om hun eigenaar te worden van hun leerproces.

De voordelen van maakonderwijs

Maakonderwijs biedt verschillende voordelen voor leerlingen. Het helpt leerlingen om hun creativiteit en kunstzinnigheid te ontwikkelen, hun vaardigheden te verbeteren en hun eigenaar te worden van hun leerproces.
Bovendien helpt maakonderwijs leerlingen om hun probleemoplossend vermogen te verbeteren, hun kritisch denken te ontwikkelen en hun samenwerking en communicatie te verbeteren.

De toekomst van maakonderwijs

Maakonderwijs is een innovatieve onderwijsvorm die de toekomst van het onderwijs zal beïnvloeden. Het biedt leerlingen de kans om hun eigen projecten te ontwikkelen en uit te voeren, waarbij ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen.
Maakonderwijs zal de manier waarop we leren en lesgeven veranderen en zal een nieuwe generatie van leerlingen opleiden die klaar zijn voor de uitdagingen van de toekomst.

Conclusie

Maakonderwijs is een innovatieve onderwijsvorm die de toekomst van het onderwijs zal beïnvloeden. Het biedt leerlingen de kans om hun eigen projecten te ontwikkelen en uit te voeren, waarbij ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen.
Maakonderwijs zal de manier waarop we leren en lesgeven veranderen en zal een nieuwe generatie van leerlingen opleiden die klaar zijn voor de uitdagingen van de toekomst.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties