Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Maakonderwijs | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Maakonderwijs

Maakonderwijs: een nieuwe manier van leren

Maakonderwijs is een innovatieve onderwijsvorm waarbij leerlingen leren door experimenteren en doen, waarbij kunstonderwijs

Kunstonderwijs is een vorm van onderwijs dat zich richt op de beeldende kunst, muziek, theater, dans, film, literatuur, poëzie en architectuur. Het omvat een breed spectrum aan kunstvormen, van traditionele tot actuele en toegepaste vormen.

, unitonderwijs

In het unitonderwijs worden de traditionele klassen vervangen door units van vijftig tot negentig kinderen. Leerkrachten werken in deze units in een gedifferentieerd team samen met mensen van binnen en buiten de school. Deze vorm van onderwijs is een alternatief voor het leerstofjaarklassensysteem en wordt vaak toegepast bij scholen die een andere aanpak zoeken.

, beroepsonderwijs

Beroepsonderwijs is een vorm van onderwijs dat leerlingen voorbereidt op het uitoefenen van een beroep. Het combineert theoretische en praktische vaardigheden om leerlingen te laten excelleren in hun toekomstige carrière. Het beroepsonderwijs richt zich op beroepen waarvoor een gekwalificeerde opleiding vereist of wenselijk is.

, immersief onderwijs

Immersief onderwijs is een innovatieve aanpak die het leerproces wil verbeteren door leerlingen volledig te betrekken bij het leerproces. Het is gebaseerd op het idee dat leren effectiever kan zijn wanneer studenten actief betrokken zijn en een actieve rol spelen in hun eigen educatie.

en funderend onderwijs

Funderend onderwijs is een breed begrip dat zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs omvat.

samengaan. Leerlingen passen bijvoorbeeld in een les of workshop opgedane kennis toe en leren nieuwe vaardigheden door een zelfbedacht object te maken.

Bij maakonderwijs gaat het om het proces van leren en niet om het ene juiste antwoord. In de beoordeling staat het proces centraal en de experimenten en conclusies van de leerlingen. Omdat leerlingen dat zelf ook zo ervaren, voelen ze zich eigenaar van het proces.

Het doel van maakonderwijs

Het doel van maakonderwijs is om leerlingen te laten leren door experimenteren en doen, waarbij ze hun creativiteit en kunstzinnigheid kunnen inzetten. Leerlingen leren al doende en ontwikkelen hun vaardigheden door een zelfbedacht object te maken.
Maakonderwijs biedt leerlingen de kans om hun eigen projecten te ontwikkelen en uit te voeren, waarbij ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen. Dit helpt leerlingen om hun eigenaar te worden van hun leerproces.

De voordelen van maakonderwijs

Maakonderwijs biedt verschillende voordelen voor leerlingen. Het helpt leerlingen om hun creativiteit en kunstzinnigheid te ontwikkelen, hun vaardigheden te verbeteren en hun eigenaar te worden van hun leerproces.
Bovendien helpt maakonderwijs leerlingen om hun probleemoplossend vermogen te verbeteren, hun kritisch denken te ontwikkelen en hun samenwerking en communicatie te verbeteren.

De toekomst van maakonderwijs

Maakonderwijs is een innovatieve onderwijsvorm die de toekomst van het onderwijs zal beïnvloeden. Het biedt leerlingen de kans om hun eigen projecten te ontwikkelen en uit te voeren, waarbij ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen.
Maakonderwijs zal de manier waarop we leren en lesgeven veranderen en zal een nieuwe generatie van leerlingen opleiden die klaar zijn voor de uitdagingen van de toekomst.

Conclusie

Maakonderwijs is een innovatieve onderwijsvorm die de toekomst van het onderwijs zal beïnvloeden. Het biedt leerlingen de kans om hun eigen projecten te ontwikkelen en uit te voeren, waarbij ze hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen.
Maakonderwijs zal de manier waarop we leren en lesgeven veranderen en zal een nieuwe generatie van leerlingen opleiden die klaar zijn voor de uitdagingen van de toekomst.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties