Gerelateerde artikelen

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Kunstonderwijs | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Kunstonderwijs

Kunstonderwijs: een breed spectrum aan kunstvormen

Kunstonderwijs is een vorm van onderwijs dat zich richt op de beeldende kunst, muziek, theater, dans, film, literatuur, poëzie en architectuur. Het omvat een breed spectrum aan kunstvormen, van traditionele tot actuele en toegepaste vormen.
Het kunstonderwijs heeft als doel om leerlingen te laten kennismaken met de verschillende kunstvormen en hen te laten ontwikkelen tot creatieve en kritische denkers. Het is een vorm van algemeen vormend onderwijs dat leerlingen helpt bij het ontwikkelen van hun artistieke en creatieve vaardigheden.

Kerndoelen en eindtermen

De kerndoelen en eindtermen voor het kunstonderwijs zijn formeel vastgelegd. Voor het basisonderwijs zijn de kerndoelen gericht op de kunstzinnige oriëntatie, terwijl voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs de kerndoelen zijn gericht op kunst en cultuur. Voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zijn de eindtermen gericht op de kunstvakken, zoals CKV, kunst algemeen, muziek, beeldende kunst en vormgeving, theater en dans.

Drie aspecten van kunstonderwijs

Het kunstonderwijs kent drie aspecten: productie, receptie en reflectie. De productieaspect richt zich op het zelf produceren of uitvoeren van kunst, waarbij leerlingen artistieke technieken en expressievormen leren beheersen en een creatief proces doorlopen. De receptieaspect richt zich op het ervaren van kunstobjecten en producties, terwijl de reflectieaspect richt zich op het nadenken over eigen werk en kunstervaring, en over de betekenis van kunst.
Door deze drie aspecten te combineren, leren leerlingen kennis en inzicht op over kunst en ontwikkelen zij een esthetisch oordeel en een open houding ten aanzien van kunst en kunstenaars.

Voordelen van kunstonderwijs

Het kunstonderwijs biedt verschillende voordelen voor leerlingen. Het helpt hen bij het ontwikkelen van hun creativiteit, hun kritische denkvermogen en hun vermogen om complexe problemen op te lossen. Bovendien helpt het kunstonderwijs leerlingen bij het ontwikkelen van hun sociale en culturele vaardigheden.
Daarnaast biedt het kunstonderwijs leerlingen de mogelijkheid om hun artistieke en creatieve vaardigheden te ontwikkelen en om hun eigen identiteit en expressie te vinden. Het kunstonderwijs is een belangrijke component van een breed en evenwichtig onderwijs.

Maakonderwijs, beroepsonderwijs en vrijeschoolonderwijs

Het kunstonderwijs is een belangrijke component van verschillende vormen van onderwijs, zoals maakonderwijs

Maakonderwijs is een innovatieve onderwijsvorm waarbij leerlingen leren door experimenteren en doen, waarbij kunstonderwijs, unitonderwijs, beroepsonderwijs

Beroepsonderwijs is een vorm van onderwijs dat leerlingen voorbereidt op het uitoefenen van een beroep. Het combineert theoretische en praktische vaardigheden om leerlingen te laten excelleren in hun toekomstige carrière. Het beroepsonderwijs richt zich op beroepen waarvoor een gekwalificeerde opleiding vereist of wenselijk is.

, immersief onderwijs en funderend onderwijs samengaan. Leerlingen passen bijvoorbeeld in een les of workshop opgedane kennis toe en leren nieuwe vaardigheden door een zelfbedacht object te maken.

, beroepsonderwijs en vrijeschoolonderwijs

Vrijeschoolonderwijs biedt een unieke leeromgeving waarbij leerlingen worden gestimuleerd om zelfstandig te leren en hun eigen keuzes te maken. Dit type onderwijs richt zich op de totale ontwikkeling van de leerling, inclusief hun sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden.

. In deze vormen van onderwijs wordt het kunstonderwijs gebruikt om leerlingen te laten kennismaken met de verschillende kunstvormen en hen te laten ontwikkelen tot creatieve en kritische denkers.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties