Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Observatieformulier | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Observatieformulier

Observatieformulier in het onderwijs

Een observatieformulier is een belangrijk hulpmiddel bij het observeren

Observeren is een belangrijke vaardigheid in het onderwijs. Het is het bewust waarnemen van een persoon en het beschrijven van wat je ziet. Dit kan handelingen van kinderen zijn, maar ook de houding, het gedrag, interacties tussen kinderen of gebeurtenissen.

van leerlingen. Het formulier helpt leerkrachten om een systematische en gestructureerde observatie uit te voeren. Observeren is het aandachtig waarnemen van een persoon en beschrijven wat je ziet.

Op een observatieformulier staan vragen en/of punten waar de observator op let. Het formulier kan algemeen zijn, maar ook specifiek gericht op een gedragsstoornis. Er zijn verschillende gevallen waarin een leerkracht een observatieformulier gebruikt, zoals het onderzoeken van de ontwikkelingsfase van een leerling, het analyseren van het gedrag van een kind of het verkrijgen van inzicht in de belevingswereld van een leerling.

Doelstellingen van een observatieformulier

Het doel van een observatieformulier is om een objectieve en gestructureerde observatie uit te voeren. Het formulier helpt leerkrachten om hun observaties te structureren en te analyseren. Dit resulteert in een beter inzicht in het gedrag en de vaardigheden van de leerling.
Een observatieformulier kan ook gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Het formulier helpt leerkrachten om hun lesmethoden te evalueren en aan te passen aan de behoeften van de leerlingen. Dit resulteert in een betere leerervaring voor de leerlingen.

Voordelen van een observatieformulier

Het gebruik van een observatieformulier heeft verschillende voordelen. Het formulier helpt leerkrachten om hun observaties te systematiseren en te analyseren. Dit resulteert in een beter inzicht in het gedrag en de vaardigheden van de leerling.
Bovendien helpt het formulier leerkrachten om hun lesmethoden te evalueren en aan te passen aan de behoeften van de leerlingen. Dit resulteert in een betere leerervaring voor de leerlingen.

Wijze van aanpak

Het gebruik van een observatieformulier vereist een systematische en gestructureerde aanpak. Leerkrachten moeten het formulier gebruiken om hun observaties te structureren en te analyseren. Het formulier moet worden gebruikt in combinatie met andere observatiemethoden

Observatiemethoden zijn een belangrijke tool voor leerkrachten om het gedrag van kinderen te observeren en te begrijpen. Door middel van observatie kan de leerkracht het leerproces van kinderen volgen en het onderwijsaanbod afstemmen op hun behoeften.

, zoals het functioneringsgesprek

Een functioneringsgesprek is een tweerichtingsgesprek tussen de leidinggevende en de medewerker, gericht op de ontwikkeling van de werknemer. Het gesprek is een belangrijke stap in het integraal personeelsbeleid en vindt minimaal één keer per jaar plaats.

en de oudertevredenheidspeiling

Een oudertevredenheidspeiling is een belangrijke stap in het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Door middel van dit tevredenheidsonderzoek kunnen scholen nagaan of ouders tevreden zijn over de school en kunnen zij werken aan het verbeteren van de dienstverlening.

.

Verder is het belangrijk om het formulier te gebruiken in combinatie met het toezichtkader

Het toezichtkader is een cruciaal document dat de inspectie van het onderwijs beschrijft, inclusief de criteria voor beoordeling en de verwachtingen voor scholen en besturen. Dit document biedt een duidelijk kader voor de inspectie, zodat scholen en besturen weten wat zij kunnen verwachten.

. Dit helpt leerkrachten om hun observaties te relateren aan de leerdoelen en de vaardigheden van de leerlingen.

Conclusie

Het gebruik van een observatieformulier is een belangrijk hulpmiddel bij het observeren van leerlingen. Het formulier helpt leerkrachten om een systematische en gestructureerde observatie uit te voeren. Door het gebruik van een observatieformulier kunnen leerkrachten hun lesmethoden evalueren en aanpassen aan de behoeften van de leerlingen.
Het resultaat is een betere leerervaring voor de leerlingen en een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties