Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Onderpresteren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Onderpresteren

Onderpresteren in het onderwijs

Onderpresteren houdt in dat de leerprestaties

Leerprestaties zijn een belangrijke indicator voor het succes van het leerproces. Het zijn de resultaten van de inspanningen van leerlingen om nieuwe vaardigheden en kennis te verwerven. Leerprestaties geven een beeld van de ontwikkeling van een kind op een bepaald gebied en helpen leerkrachten om het leerproces te evalueren en te verbeteren.

lager liggen dan verwacht op basis van de capaciteiten van de leerling. Dit resulteert in een discrepantie tussen aanleg en prestatie.

Onderpresteren komt voor op alle niveaus. Leerlingen die zwak presteren, maar ook zeer makkelijk lerende leerlingen, lopen het risico van onderpresteren. Meisjes die onderpresteren lopen het risico dat ze onopgemerkt blijven.

Vormen van onderpresteren

Er zijn twee vormen van onderpresteren: relatief en absoluut. Relatieve onderpresteren houdt in dat de leerling presteert onder zijn vermogen, maar wel op of boven het gemiddelde van de klas. Absolute onderpresteren houdt in dat de leerling presteert onder zijn vermogen, zelfs op het laagste niveau van de klas.
Onderpresteren kan op alle terreinen voorkomen, zowel op school als thuis. Het is belangrijk om deze vormen van onderpresteren te herkennen en aan te pakken om leerlingen te helpen hun volledige potentieel te bereiken.

Oorzaken van onderpresteren

Onderpresteren kan verschillende oorzaken hebben, zoals een gebrek aan motivatie, een verkeerde leerstijl of een tekort aan steun vanuit het onderwijs. Bovendien kan een leerling ook last hebben van externe factoren, zoals verzuim

Verzuim is een belangrijk thema in het onderwijs, omdat het de kwaliteit van het onderwijs en de leerresultaten van leerlingen beïnvloedt. Verzuim kan worden gedefinieerd als het afwezig zijn van een leerling zonder geldige reden. Dit kan leiden tot een leerachterstand en een verminderd leerrendement

Het leerrendement is een belangrijke indicator voor het meten van de leerprestaties van leerlingen. Het geeft het rendement van het leren van leerlingen aan, waardoor het een waardevolle tool is voor docenten en onderwijsinstellingen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

.

of een onstabiele thuissituatie.

Het is belangrijk om deze oorzaken te herkennen en aan te pakken om leerlingen te helpen hun leerprestaties te verbeteren. Een prestatiegerichte aanpak

In het onderwijs speelt de prestatiegerichte aanpak een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Deze aanpak is gebaseerd op de prestatiedoelentheorie, die zich bezighoudt met de redenen waarom leerlingen leren en zich inzetten.

kan helpen om leerlingen te motiveren en hun leerrendement te verbeteren.

Wijze van aanpak

Het identificeren en aanpakken van onderpresteren is essentieel voor het verbeteren van de leerprestaties. Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het bieden van extra steun, het aanpassen van de leerstijl en het stimuleren van de motivatie.
Verder kan het gebruik van json-gebaseerde tools helpen om de leerprestaties te analyseren en te verbeteren. Het is belangrijk om deze tools te gebruiken om leerlingen te helpen hun volledige potentieel te bereiken.

Conclusie

Onderpresteren is een belangrijk thema in het onderwijs. Door de oorzaken en gevolgen van onderpresteren te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, kunnen we helpen om leerlingen te motiveren en hun leerprestaties te verbeteren. Iedereen in het onderwijs heeft deze verantwoordelijkheid.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties