Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Psychologische basisbehoeften | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Psychologische basisbehoeften

Psychologische basisbehoeften

In de zelfdeterminatietheorie spelen drie psychologische basisbehoeften

In het onderwijs spelen basisbehoeften een cruciale rol bij het stimuleren van intrinsieke motivatie. Deze basisbehoeften zijn inherent aan elk individu en worden beschreven door de zelfdeterminatie theorie

Zelfdeterminatie theorie is een belangrijke theorie in de psychologie die zich richt op de motivatie van individuen. Deze theorie is ontwikkeld door Deci en Ryan en is gebaseerd op het idee dat mensen gemotiveerd zijn om te leren en te groeien wanneer zij autonomie, competentie en sociale verbondenheid ervaren.

.

een cruciale rol bij het motiveren van leerlingen. Deze basisbehoeften zijn relatie, competentie en autonomie.

Relatie verwijst naar het ervaren van een goede band met anderen. Het is belangrijk om leerlingen te laten ervaren dat zij deel uitmaken van een gemeenschap en dat zij worden gewaardeerd door anderen.
De behoefte aan competentie gaat over het gevoel dat je een taak succesvol kan uitvoeren. Leerlingen moeten het gevoel hebben dat zij in staat zijn om taken uit te voeren en dat zij kunnen leren van hun fouten.
De derde basisbehoefte is de behoefte aan autonomie. Autonomie gaat over het ervaren van vrijheid en keuze in het uitvoeren van taken. Leerlingen moeten het gevoel hebben dat zij zelf kunnen kiezen hoe zij taken uitvoeren en dat zij verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces.

Het tegemoetkomen aan psychologische basisbehoeften

Het tegemoetkomen aan deze drie psychologische basisbehoeften is essentieel voor de motivatie en het welzijn van leerlingen. Wanneer leerlingen deze basisbehoeften vervuld zien, zullen zij gemotiveerd zijn om te leren en zullen zij een positieve houding hebben ten opzichte van het onderwijs.
Om deze basisbehoeften te vervullen, moeten docenten een veilige en ondersteunende leeromgeving creëren. Dit kan worden gedaan door het bieden van positieve feedback, het stimuleren van zelfreflectie en het bieden van keuze en vrijheid in het leerproces.

Positieve psychologie

De zelfdeterminatietheorie is een belangrijk onderdeel van de positieve psychologie

In het onderwijs wordt nog vaak sterk gefocust op tekorten van leerlingen, om daar vervolgens handelingsplannen voor te schrijven. De positieve psychologie stelt dat we op de verkeerde weg zijn als er teveel nadruk ligt op problematiseren en diagnosticeren.

. Deze theorie richt zich op het stimuleren van positieve emoties en het creëren van een positieve leeromgeving.

Door het toepassen van de zelfdeterminatietheorie in het onderwijs, kunnen docenten een positieve impact hebben op de motivatie en het welzijn van leerlingen. Leerlingen zullen gemotiveerd zijn om te leren en zullen een positieve houding hebben ten opzichte van het onderwijs.

Conclusie

In conclusie, zijn psychologische basisbehoeften een cruciale factor bij het motiveren van leerlingen. Door het tegemoetkomen aan deze basisbehoeften, kunnen docenten een positieve impact hebben op de motivatie en het welzijn van leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties