Gerelateerde artikelen

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Raad van toezicht | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Raad van toezicht

De rol van de raad van toezicht in het onderwijs

De Raad van Toezicht speelt een cruciale rol in het onderwijs door toezicht te houden op het schoolbestuur

Het schoolbestuur is de kern van het onderwijs, waar beslissingen worden genomen die de toekomst van leerlingen bepalen. Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor het nemen van strategische beslissingen, het beheren van financiën en het zorgen voor een veilige en inspirerende leeromgeving.

en het te adviseren en ondersteunen. Deze raad is een intern orgaan van de rechtspersoon dat verantwoordelijk is voor het toezicht op het beleid en het beheer van het bestuur.

De Raad van Toezicht ziet toe op de resultaten van de school, maar ook op eventuele risico’s. Ook controleert de Raad van Toezicht of de wetten en regels nageleefd worden. Verder let de Raad van Toezicht op de integriteit van de bestuurders en – als dat van toepassing is – de identiteit van de school.

Bevoegdheden van de raad van toezicht

De Raad van Toezicht heeft de bevoegdheid om het bestuur te benoemen en te ontslaan. Bij een stichting benoemt de Raad van Toezicht zichzelf, bij een vereniging wordt de Raad van Toezicht gekozen door de ledenvergadering. De Raad van Toezicht valt onder de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen.
Een lid van de Raad heet een toezichthouder. De toezichthouders hebben de verantwoordelijkheid om het schoolbestuur te controleren en te adviseren. Zij doen dit door middel van werkbezoeken en het analyseren van de resultaten van de school.

Werkwijze van de raad van toezicht

De Raad van Toezicht werkt nauw samen met het schoolbestuur om ervoor te zorgen dat de school doelmatig en efficiënt werkt. De Raad van Toezicht controleert of de school voldoet aan de wetten en regels en of de bestuurders integer handelen.
De Raad van Toezicht heeft ook de verantwoordelijkheid om het onderwijstoezicht

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft als doel om het onderwijs in Nederland te verbeteren. Een belangrijke pijler hierin is het onderwijstoezicht.

te organiseren. Dit doet de Raad van Toezicht door middel van het toezichtkader

Het toezichtkader is een cruciaal document dat de inspectie van het onderwijs beschrijft, inclusief de criteria voor beoordeling en de verwachtingen voor scholen en besturen. Dit document biedt een duidelijk kader voor de inspectie, zodat scholen en besturen weten wat zij kunnen verwachten.

. Het toezichtkader is een instrument dat gebruikt wordt om de kwaliteit van het onderwijs te controleren.

Samenwerking tussen de raad van toezicht en het schoolbestuur

De Raad van Toezicht en het schoolbestuur werken nauw samen om ervoor te zorgen dat de school doelmatig en efficiënt werkt. Zij doen dit door middel van regelmatige vergaderingen en het uitwisselen van informatie.
De Raad van Toezicht en het schoolbestuur hebben ook de verantwoordelijkheid om de ouders en de leerlingen te betrekken bij het nemen van beslissingen. Dit doet zij door middel van de medezeggenschapsraad

De medezeggenschapsraad (MR) is een onafhankelijke adviescommissie die inspraak heeft op het schoolniveau. Deze commissie bestaat uit mensen die nauw betrokken zijn bij de school, zoals ouders en leerkrachten.

.

Conclusie

De Raad van Toezicht speelt een cruciale rol in het onderwijs door toezicht te houden op het schoolbestuur en het te adviseren en ondersteunen. De Raad van Toezicht heeft de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de school doelmatig en efficiënt werkt en dat de bestuurders integer handelen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties