Gerelateerde artikelen

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Topsport en gymnasium combineren? Zo hield ik het vol

Van basketbalveld naar boeken — en weer terug Topsport en gymnasium combineren “Hoe doe je dat toch allemaal?” Die vraag kreeg ik vaak. Ik trainde meerdere keren per week op eredivisieniveau, was bijna elke zaterdag weg voor een basketbalwedstrijd en ik deed examen in...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Verrijking in het onderwijs: meer dan alleen extra werk

Toen ik zelf nog op school zat, hoorde ik het woord verrijking eigenlijk nooit. Je kreeg gewoon je werkboek, je maakte de opdrachten, en daarna volgde een toets. Klaar. Pas veel later ontdekte ik dat er achter dat begrip een hele gedachte zit. En eerlijk gezegd: hoe...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Sociaal constructivisme | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Sociaal constructivisme

Sociaal constructivisme in het onderwijs

Het sociaal constructivisme

Het constructivisme is een leertheorie die stelt dat leren een actief proces is van kennisverwerving. Leerlingen construeren hun eigen kennis door voort te bouwen op hun aanwezige kennis. Dit proces vindt steeds meer plaats onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling.

is een leertheorie die het leerproces ziet als een actief proces van kennisverwerving, waarbij de kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Het leren vindt steeds meer onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling plaats.

Het sociaal constructivisme heeft verbanden met het constructivisme en met de ideeën van Jean Piaget en Lev Vygotsky. Het sociaal constructivisme leunt op de theorie van sociale cognitie en zone van naaste ontwikkeling.

Kenmerken van sociaal constructivisme

Het sociaal constructivisme kenmerkt zich door een rijke leeromgeving, waarbij de leerkracht verder bouwt op de aanwezige kennis. Het leren vindt plaats in de context en wordt gezien als een sociaal proces.
Het sociaal constructivisme heeft een sterke focus op het construeren van kennis door de leerling zelf. Het leren is een actief proces, waarbij de leerling zelf verantwoordelijk is voor het verwerven van kennis.

Voordelen van sociaal constructivisme

Het sociaal constructivisme biedt verschillende voordelen voor het leren. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Het sociaal constructivisme creëert een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving, waarbij alle leerlingen gelijke kansen krijgen om te leren. Het stimuleert ook de sociale vaardigheden van de leerling, zoals communicatie en samenwerking.

Praktische toepassingen

Het sociaal constructivisme kan worden toegepast in verschillende onderwijssettings, zoals het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Het kan worden gebruikt voor het ontwikkelen van competenties, zoals probleemoplossend leren en onderzoekend leren.
Het sociaal constructivisme kan ook worden gebruikt voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zoals communicatie en samenwerking. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.

Conclusie

Het sociaal constructivisme is een leertheorie die het leerproces ziet als een actief proces van kennisverwerving, waarbij de kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Het stimuleert de leerling om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Het sociaal constructivisme creëert een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving, waarbij alle leerlingen gelijke kansen krijgen om te leren. Het is een waardevolle aanvulling op het onderwijs, omdat het de leerling stimuleert om zelfstandig te leren en om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties