Gerelateerde artikelen

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Syndroom van down | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Syndroom van down

Syndroom van down: een aangeboren afwijking

Het syndroom van Down, ook bekend als trisomie-21, is een aangeboren afwijking die leidt tot een verstandelijke beperking, bepaalde uitwendige kenmerken en een grotere vatbaarheid voor medische problemen.
Deze aandoening wordt veroorzaakt doordat het erfelijk materiaal van chromosoom 21 in drievoud voorkomt in plaats van tweevoud. In Nederland worden per jaar ongeveer 180.000 kinderen geboren, waarvan iets minder dan driehonderd met het syndroom van Down.

Kenmerken en medische problemen

Mensen met het syndroom van Down hebben een verstandelijke handicap, ietwat scheefstaande ogen, een vlak achterhoofd, open mond, één dwarse, doorlopende handplooi en in 40 tot 50 procent een hartafwijking. Vaak sluik, dun haar en een kortere levensverwachting.
Zij hebben ook een groter risico op medische problemen, zoals aanlegstoornissen aan de darmen, minder goed werkend afweersysteem of verhoogde kans op leukemie. Het is belangrijk om deze problemen vroegtijdig te herkennen en te behandelen.

Zorg en onderwijs

De afgelopen jaren is de zorg voor mensen met downsyndroom sterk verbeterd. Daardoor is ook de gemiddelde levensverwachting enorm gestegen. Er zijn downsyndroom-teams die jonge kinderen met downsyndroom en hun ouders begeleiden.
Deze teams zijn samengesteld uit onder andere een kinderarts, logopedist, fysiotherapeut en een maatschappelijk werker. Ook zijn er programma’s opgesteld voor het stimuleren van de ontwikkeling. Ouders leren vaak op hun eigen manier om te gaan met het hebben van een kind met downsyndroom.

Inclusief onderwijs

Tegenwoordig wordt vaker geadviseerd om kinderen met het Downsyndroom op een reguliere school te laten starten. Vaak volgen zij dan een aangepast programma. Zij blijven dan meer bij de samenleving betrokken en kunnen door de omgang met klasgenoten meer worden gestimuleerd in hun ontwikkeling.
Door inclusief onderwijs kunnen kinderen met het Downsyndroom beter worden voorbereid op het leven en kunnen zij een volwaardig deel worden van de samenleving.

Conclusie

Het syndroom van Down is een aangeboren afwijking die een grote impact kan hebben op het leven van een kind en zijn ouders. Door de juiste zorg en onderwijs kan het leven van mensen met het Downsyndroom echter sterk worden verbeterd.
Door inclusief onderwijs en een goede zorg kunnen kinderen met het Downsyndroom een volwaardig deel worden van de samenleving en kunnen zij een gelukkig en vervuld leven leiden.
json [‘ontwikkelingsstoornissen

Ontwikkelingsstoornissen zijn een breed scala aan psychische of neurologische aandoeningen die de normale ontwikkeling van een kind belemmeren. Het kan gaan om leerstoornissen, problemen met spraak en de zintuigen, of andere stoornissen die de ontwikkeling van een kind hinderen.

‘, ‘geen-bodem-syndroom

Hechtingsproblematiek speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van de leerervaring. Daarom is het van groot belang om hechtingsproblematiek te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Hechtingsproblematiek kan verschillende oorzaken hebben, zoals affectieve en lichamelijke verwaarlozing in het jonge kinderleven.

‘, ‘autisme

Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door blijvende tekorten in de sociale communicatie en interactie, alsmede beperkte, zich herhalende gedragspatronen, beperkte interesses en activiteiten.

‘, ‘taalontwikkelingsstoornis TOS

Taalontwikkelingsstoornis tos is een complexe aandoening die de taalontwikkeling van leerlingen beïnvloedt. Het is een uitdaging voor het onderwijs om deze leerlingen te ondersteunen en hun taalvaardigheden te verbeteren.

‘, ‘dyslexie

‘]

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties