Gerelateerde artikelen
Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas
Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...
sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas
“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...
Het versterken van de basisondersteuning
Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...
Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes
Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...
Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie
Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel. Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...
De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen
Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...
De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek
De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...
Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort
De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...
Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen
Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...
Hoogsensitiviteit in de klas
Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Betekenis: Value based education
Waardengedreven onderwijs
Doelstellingen
Ervaringsgericht onderwijs (EGO) is een onderwijsconcept dat uitgaat van betrokkenheid en het welbevinden van kinderen. Het concept is gebaseerd op de gedachte dat kinderen een optimale ontwikkeling doormaken als ze betrokken werken en met plezier naar school gaan.
, kan het kind zijn eigen waarden en normen ontwikkelen. Brain based teaching
Het onderwijsconcept dat rekening houdt met het functioneren en de werking van onze hersenen bij het leren, noemt men brain based teaching.
helpt kinderen om hun hersenen optimaal te gebruiken en boeiend onderwijs
In het huidige onderwijslandschap is er een toenemende behoefte aan een flexibele en exemplarische aanpak. Boeiend onderwijs biedt een oplossing door middel van een resultaatgericht en immersief leerproces. Dit type onderwijs is gericht op het creëren van een rijke leeromgeving waarbij leerlingen en leraren samenwerken om optimale resultaten te behalen.
maakt het leren leuk en interactief.
Componenten
In het resultaatgericht onderwijs wordt de focus gelegd op het behalen van goede resultaten. Leerkrachten en het team werken individueel samen om deze doelstellingen te bereiken. De resultaten kunnen variëren per school en onderwijsconcept, maar het is essentieel om hoge verwachtingen te hebben van de leerlingen.
en potentieelgericht onderwijs
Bij potentieelgericht onderwijs staan de mogelijkheden van het kind centraal. Het doel is om de leerling te helpen zijn of haar volledige potentieel te bereiken.
zijn belangrijke aspecten van waardengedreven onderwijs. Het gaat erom kinderen te laten slagen en hun potentieel te ontwikkelen.
0 reacties