Gerelateerde artikelen

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Werktijdfactor | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Werktijdfactor

Werktijdfactor in het onderwijs

In het onderwijs speelt de werktijdfactor een cruciale rol bij het bepalen van de arbeidsduur en het aantal uren dat een leerkracht moet werken. Dit begrip geeft aan wat de hoogte van de aanstelling is en hoeveel uren er gewerkt moeten worden.
De werktijdfactor wordt aangegeven met twee cijfers achter de komma. Een werktijdfactor van 1,00 betekent bijvoorbeeld fulltime, 40 uur per week, 1659 uur per jaar werkzaam. Door de aantal werkuren te vermenigvuldigen met 40 uur, kan worden berekend hoeveel uur er per week gewerkt moet worden. Vermenigvuldigen met 1659 uur, geeft de te werken uren per jaar.

Invloed op de arbeidsduur

De werktijdfactor heeft een directe invloed op de arbeidsduur van een leerkracht. Een hogere werktijdfactor betekent dat er meer uren gewerkt moeten worden, terwijl een lagere werktijdfactor minder uren werken inhoudt. Dit heeft een impact op de werkbelasting en de werk-privébalans van de leerkracht.

Om de werkbelasting te beperken, kan een deeltijd werken

In het onderwijs wordt gesproken van deeltijd werken wanneer een werknemer minder dan 40 uur per week werkt, wat overeenkomt met een arbeidstijd van 1,0 FTE. Dit type arbeidsregeling is vastgelegd in de CAO en biedt flexibiliteit voor werknemers en werkgevers.

of een werkverdelingsplan

Het werkverdelingsplan is een cruciaal onderdeel van het onderwijsproces. Het is een plan op schoolniveau dat beschrijft welke werkzaamheden binnen de school worden uitgevoerd en wie dat doet. Dit plan wordt opgesteld door de directie in samenspraak met het team, waarbij de meerderheid moet instemmen met de inhoud.

worden ingevoerd. Dit helpt om de werktijdfactor te verminderen en een betere werk-privébalans te creëren. Bovendien kan een opslagfactor

In het onderwijs speelt de opslagfactor een cruciale rol bij het bepalen van de arbeidsbelasting van leraren. De opslagfactor wordt gebruikt om het voor- en nawerk van leraren te berekenen, dat wil zeggen het werk dat buiten de lesuren om wordt gedaan. Dit kan variëren van 35% tot 45% van de lesuren.

worden toegepast om arbeidstijd aan te passen aan de behoefte van de leerkracht.

Werkdruk en werkverdeling

De werktijdfactor heeft ook een invloed op de werkdruk

Werkdruk speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het onderwijs. Daarom is het van groot belang om werkdruk te herkennen en te vermijden om een gezonde en productieve leeromgeving te waarborgen. Werkdruk kan verschillende oorzaken hebben, zoals een hoge werkhouding, een ongunstige werktijdfactor, een hoge cognitieve belasting en een onvoldoende taakgericht werken

In het onderwijs is het cruciaal dat leerlingen zich focussen op de opdracht die zij krijgen en dat zij rustig en geconcentreerd aan die taak werken. Dit wordt taakgericht werken genoemd. Een goede leeromgeving met orde en rust is hierbij onmisbaar.

.

en de werkverdeling binnen een school. Een hogere werktijdfactor kan leiden tot een hogere werkdruk, terwijl een lagere werktijdfactor kan leiden tot een betere werkverdeling.

Om de werkdruk te beperken, kan een taakgericht werken worden ingevoerd. Dit helpt om de taken te verdelen en de werktijdfactor te verminderen. Bovendien kan een json-formaat worden gebruikt om de taken te organiseren en de werktijdfactor te beheren.

Conclusie

De werktijdfactor is een belangrijke factor in het onderwijs. Door dit te begrijpen en te beheren, kan een betere arbeidsduur en een betere werk-privébalans worden gecreëerd. Dit heeft een positieve invloed op de leerkrachten en de leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties