Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Werktijdfactor | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Werktijdfactor

Werktijdfactor in het onderwijs

In het onderwijs speelt de werktijdfactor een cruciale rol bij het bepalen van de arbeidsduur en het aantal uren dat een leerkracht moet werken. De werktijdfactor geeft aan wat de hoogte van de aanstelling is en hoeveel uren er gewerkt moeten worden.
De werktijdfactor wordt aangegeven met twee cijfers achter de komma. Een werktijdfactor van 1,00 betekent bijvoorbeeld fulltime, 40 uur per week, 1659 uur per jaar werkzaam. Door de werktijdfactor te vermenigvuldigen met 40 uur, kan worden berekend hoeveel uur er per week gewerkt moet worden. Vermenigvuldigen met 1659 uur, geeft de te werken uren per jaar.

Invloed op de arbeidsduur

De werktijdfactor heeft een directe invloed op de arbeidsduur van een leerkracht. Een hogere werktijdfactor betekent dat er meer uren gewerkt moeten worden, terwijl een lagere werktijdfactor minder uren werken inhoudt. Dit heeft een impact op de werkbelasting en de werk-privébalans van de leerkracht.
Om de werkbelasting te beperken, kan een deeltijd werken

In het onderwijs wordt gesproken van deeltijd werken wanneer een werknemer minder dan 40 uur per week werkt, wat overeenkomt met een werktijdfactor van 1,0. Dit type arbeidsregeling is vastgelegd in de CAO en biedt flexibiliteit voor werknemers en werkgevers.

of een werkverdelingsplan

Het werkverdelingsplan is een cruciaal onderdeel van het onderwijsproces. Het is een plan op schoolniveau dat beschrijft welke werkzaamheden binnen de school worden uitgevoerd en wie dat doet. Dit plan wordt opgesteld door de directie in samenspraak met het team, waarbij de meerderheid moet instemmen met de inhoud.

worden ingevoerd. Dit helpt om de werktijdfactor te verminderen en een betere werk-privébalans te creëren. Bovendien kan een opslagfactor

In het onderwijs speelt de opslagfactor een cruciale rol bij het bepalen van de arbeidsbelasting van leraren. De opslagfactor wordt gebruikt om het voor- en nawerk van leraren te berekenen, dat wil zeggen het werk dat buiten de lesuren om wordt gedaan. Dit kan variëren van 35% tot 45% van de lesuren.

worden toegepast om de werktijdfactor aan te passen aan de behoefte van de leerkracht.

Werkdruk en werkverdeling

De werktijdfactor heeft ook een invloed op de werkdruk

Werkdruk speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het onderwijs. Daarom is het van groot belang om werkdruk te herkennen en te vermijden om een gezonde en productieve leeromgeving te waarborgen. Werkdruk kan verschillende oorzaken hebben, zoals een hoge werkhouding, een ongunstige werktijdfactor, een hoge cognitieve belasting en een onvoldoende taakgericht werken

In het onderwijs is het cruciaal dat leerlingen zich focussen op de opdracht die zij krijgen en dat zij rustig en geconcentreerd aan die taak werken. Dit wordt taakgericht werken genoemd. Een goede leeromgeving met orde en rust is hierbij onmisbaar.

.

en de werkverdeling binnen een school. Een hogere werktijdfactor kan leiden tot een hogere werkdruk, terwijl een lagere werktijdfactor kan leiden tot een betere werkverdeling.

Om de werkdruk te beperken, kan een taakgericht werken worden ingevoerd. Dit helpt om de taken te verdelen en de werktijdfactor te verminderen. Bovendien kan een json-formaat worden gebruikt om de taken te organiseren en de werktijdfactor te beheren.

Conclusie

De werktijdfactor is een belangrijke factor in het onderwijs. Door de werktijdfactor te begrijpen en te beheren, kan een betere arbeidsduur en een betere werk-privébalans worden gecreëerd. Dit heeft een positieve invloed op de leerkrachten en de leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties