Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zelfregulatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Zelfregulatie

Zelfregulatie: het vermogen om eigen keuzes te maken

Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.
Door zelfregulatie kunnen leerlingen hun eigen leerproces sturen en bepalen hoe zij hun tijd en energie willen besteden.

Vaardigheden voor zelfregulatie

Vaardigheden die het zelfregulerend vermogen ondersteunen zijn: het reguleren van gedachten, gevoelens, vermogens en gedrag, het afstemmen en omgaan met feedback.
Metacognitie en zelfregulerend leren zijn erop gericht leerlingen zelf concreter te laten nadenken over hun leerproces.

Nadenken over het leerproces

Leerlingen krijgen speciale programma’s aangereikt om te leren hoe zij hun leerproces kunnen plannen, monitoren en evalueren.
De interventies die gericht zijn op zelfregulatie zijn doorgaans zo ingericht dat leerlingen zelf hun strategie kunnen bepalen en leren wat de beste aanpak is voor een bepaalde leertaak.

Onderdelen van zelfregulatie

Zelfregulerend leren kan in drie hoofdcategorieën worden onderverdeeld: cognitie, metacognitie en motivatie.
Metacognitie is het proces van nadenken over het eigen denken en leren, terwijl motivatie de bereidheid is om onze (meta)cognitieve vaardigheden in te zetten.

Zelfbeoordeling en zelfhulp

Zelfbeoordeling

Zelfbeoordeling is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te evalueren en te verbeteren. Het helpt leerlingen om reflectief te zijn over hun eigen handelen en een kritische houding te ontwikkelen.

is een belangrijke vaardigheid voor zelfregulatie, omdat het leerlingen helpt om hun eigen sterktes en zwaktes te identificeren. Zelfhulp

Zelfhulp is een belangrijke concept in het onderwijs dat leerlingen helpt om hun persoonlijke problemen aan te pakken zonder professionele hulpverleners te gebruiken. Door middel van zelfhulp kunnen leerlingen hun leven verbeteren door boeken te lezen, naar ervaringsdeskundigen te luisteren of naar een support-groep te gaan.

is een andere belangrijke vaardigheid, omdat het leerlingen helpt om hun eigen leerproces te sturen en te verbeteren.

Gecontroleerde motivatie en autonome motivatie

Gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om te begrijpen hoe gecontroleerde motivatie werkt en hoe het kan worden gestimuleerd om leerlingen tot hun volle potentieel te laten komen.

is de motivatie die wordt gestuurd door externe factoren, terwijl autonome motivatie

Autonome motivatie is een cruciale factor bij het leren en presteren van leerlingen. Het is de motivatie die voortkomt uit het gevoel iets uit jezelf te doen, omdat je het interessant of belangrijk vindt. Dit type motivatie onderscheidt zich van gecontroleerde motivatie, waarbij sprake is van handelen dat gestuurd wordt door het vooruitzicht van een straf of beloning.

de motivatie is die wordt gestuurd door interne factoren.

Zelfregulatie is een belangrijke concept in de zelfdeterminatie theorie

Zelfdeterminatie theorie is een belangrijke theorie in de psychologie die zich richt op de motivatie van individuen. Deze theorie is ontwikkeld door Deci en Ryan en is gebaseerd op het idee dat mensen gemotiveerd zijn om te leren en te groeien wanneer zij autonomie, competentie en sociale verbondenheid ervaren.

, omdat het leerlingen helpt om hun eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te sturen.

JSON en zelfregulatie

JSON kan worden gebruikt om data over zelfregulatie te verzamelen en te analyseren.
Door het gebruik van JSON kan men een beter inzicht krijgen in het leerproces en de zelfregulatie van leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties