Gerelateerde artikelen

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zelfbeoordeling | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Zelfbeoordeling

Zelfbeoordeling in het onderwijs

Zelfbeoordeling is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te evalueren en te verbeteren. Het helpt leerlingen om reflectief te zijn over hun eigen handelen en een kritische houding te ontwikkelen.
Door zelfbeoordeling leren leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen werk en worden ze meer zelfsturend. Bovendien kan zelfbeoordeling leiden tot hogere scores op toetsen en een verbetering van het gestructureerd werken. Het is echter belangrijk om leerlingen te leren hoe ze zelfbeoordeling kunnen toepassen, omdat het anders kan leiden tot een negatieve invloed op hun zelfbeeld

Het zelfbeeld speelt een cruciale rol bij het bepalen van de identiteit van leerlingen. Daarom is het van groot belang om het zelfbeeld te begrijpen en te herkennen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

en zelfvertrouwen.

Oorzaken en gevolgen van zelfbeoordeling

Zelfbeoordeling is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te evalueren en te verbeteren. Het helpt leerlingen om reflectief te zijn over hun eigen handelen en een kritische houding te ontwikkelen. Door zelfbeoordeling leren leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen werk en worden ze meer zelfsturend.
Zelfbeoordeling kan echter ook negatieve gevolgen hebben, zoals een negatieve invloed op het zelfbeeld en zelfvertrouwen van leerlingen. Het is belangrijk om leerlingen te leren hoe ze zelfbeoordeling kunnen toepassen, zodat ze kunnen leren van hun fouten en hun sterke punten kunnen verbeteren.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om leerlingen te leren hoe ze zelfbeoordeling kunnen toepassen, zodat ze kunnen leren van hun fouten en hun sterke punten kunnen verbeteren. Dit kan worden gedaan door het geven van feedback, het stimuleren van metacognitie

Metacognitie is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun leerproces te sturen en te verbeteren. Het is het proces van het leren over leren, waarbij leerlingen actief nadenken over hun eigen leerproces en strategieën ontwikkelen om hun leerresultaten te verbeteren.

en het aanmoedigen van zelfhulp

Zelfhulp is een belangrijke concept in het onderwijs dat leerlingen helpt om hun persoonlijke problemen aan te pakken zonder professionele hulpverleners te gebruiken. Door middel van zelfhulp kunnen leerlingen hun leven verbeteren door boeken te lezen, naar ervaringsdeskundigen te luisteren of naar een support-groep te gaan.

.

Door het combineren van open vragen, multiple-choice vragen en praktische opdrachten kan een gebalanceerde beoordeling van vaardigheden worden verkregen. Bovendien speelt het opleiden van docenten een cruciale rol bij het helpen van leerlingen om zelfbeoordeling toe te passen.

Conclusie

Zelfbeoordeling is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te evalueren en te verbeteren. Door het leren van zelfbeoordeling kunnen leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen werk en worden ze meer zelfsturend. Het is belangrijk om leerlingen te leren hoe ze zelfbeoordeling kunnen toepassen, zodat ze kunnen leren van hun fouten en hun sterke punten kunnen verbeteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties