Categorie: leerlingen

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Mindset veranderen: test je mindset

Test jezelf: groei-mindset versus statische-mindset Welkom bij de mindset-test om je mindset te veranderen of te testen! Als leraar speel je een essentiële rol in het begeleiden van de mentale ontwikkeling van je leerlingen. Deze test is ontworpen om je te helpen jouw...

ADHD in de klas

ADHD in het onderwijs  In deze blog lees je meer over ervaringen van ADHD in de klas. Voor deze blog ben ik geïnspireerd door mijn neef. Hij is mijn enige neef, inmiddels 30, maar ook de enige in onze familie die een diagnose met ADHD heeft gekregen. In onze beleving...

Wat is een groeimindset?

Het belang van het creëren van een omgeving voor een groeimindset In het onderwijs streven we niet alleen naar het bijbrengen van kennis, maar ook naar het ontwikkelen van een mindset die gericht is op groei en ontwikkeling. De groeimindset, zoals beschreven door...

Motivatie van leerlingen bloeit op

‘Progressie, Eigenaarschap en Zelfsturing als superkrachten voor een episch onderwijsavontuur!’  Welkom in de spannende wereld van onderwijs, waar we de weg banen met progressiegericht werken, eigenaarschap en zelfsturing als onze superkrachten. Laten we ontdekken...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Welbevinden in het onderwijs

Welbevinden in de praktijk en ons visie  Sociaal-emotioneel welbevinden (vanaf nu: welbevinden) loopt als een rode draad door de aanpak van het kabinet om corona vertragingen in te lopen in het onderwijs. De overgrote meerderheid van de scholen blijkt ook...

Leerlingparticipatie: het belang van stem en inspraak

Hoor jij het kind? Misschien vind jij dit een vreemde vraag en denk je: “Natuurlijk hoor ik het kind!” Het kind horen, is echter niet enkel een vereiste competentie binnen het onderwijs, maar ook een wettelijke plicht. In deze blog zal ik wat uitleggen over...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Ontwikkel metacognitieve vaardigheden

Trainen van metacognitieve vaardigheden 

Metacognitie is het ´leren leren.´ Het veronderstelt dat leren een proces is bestaande uit verschillende stappen. Wanneer je je van deze stappen bewust bent kun je ze internaliseren. Bij nieuwe stof zal de leerling steeds voor ogen hebben wat het leerdoel is en ook reflecteren op het eigen leerproces. Uit onderzoek komt naar voren dat metacognitie zwaarder weegt voor goede schoolprestaties dan intelligentie, sociaaleconomische achtergrond en studiemotivatie. Zeer essentieel om daar als school de pijlers op te richten. Juist ook bij cognitief begaafde leerlingen blijkt een achterstand in de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden. Deze vaardigheden vergen structurele training en instructie van leraren.

Aandachtspunten in training 

Wanneer er training wordt gegeven in studievaardigheden is het van belang dit te integreren in een vak en niet losstaand te benaderen. Zo zien leerlingen concreet welk stappenplan ze dienen te doorlopen. Het is goed om leerlingen nadrukkelijk mee te nemen in de voordelen en het belang van het aanleren van studievaardigheden. In dit kader geldt ook: oefening baart kunst; metacognitie als geïntegreerd onderdeel van het curriculum. Leerlingen zijn vooral vatbaar voor argumenten ten aanzien van tijdwinst, minder fouten en betere cijfers.

Het stappenplan

Het doorlopen van dit stappenplan bij metacognitie legt de basis voor onschatbare vaardigheden in de studieloopbaan van leerlingen. Het is van essentieel belang om hier zo vroeg mogelijk mee te beginnen. Deze verworven vaardigheden vormen een solide fundament voor hun leertraject en helpen bij het ontwikkelen van zelfgestuurd leren en groei op lange termijn. het stappenplan dat doorlopen moet worden bij metacognitie:

  • Taakoriëntatie: wat moet ik doen?

  • Doelen stellen: wat moet ik bereiken?

  • Plannen: hoe bereik ik dat doel?

  • Systematisch werken: stap-voor-stap

  • Jezelf monitoren: maak ik geen fouten, begrijp ik alles?

  • Na afloop evalueren: klopt het antwoord?

  • Reflecteren: wat kan ik hiervan leren?

De vaardigheden die worden aangeleerd zullen van onschatbare waarde zijn voor de verdere (studieloopbaan van de leerlingen. Te adviseren valt om zo vroeg mogelijk al te beginnen met het aanleren hiervan.

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 12 december 2023

Reacties

0 reacties