Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Daphne Hulsker

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Oudergesprekken: waarom ze belangrijker zijn dan je denkt

De meeste ouders kennen het wel: dat briefje of mailtje van school dat er binnenkort weer een oudergesprek gepland staan. Vaak krijg je het gevoel dat het gaat om het rapport en de cijfers, maar in werkelijkheid is het gesprek veel breder. Het draait om het hele kind...

De Kracht van Veilig Leren Lezen

Elke dag leren duizenden kinderen in Nederland lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar achter die eerste voorzichtige woordjes gaat een zorgvuldig opgebouwd systeem schuil. Eén methode springt daarin al jarenlang boven de rest uit: Veilig Leren Lezen. Niet voor niets...

Emoties koppelen aan prentenboeken en schrijven

In veel klassen wordt de dag begonnen met een emotiebord of gevoelsmeter. Kinderen geven aan hoe ze zich voelen door hun naam bij de emotie te klemmen. Op veel scholen wordt gekozen voor de vier basisemoties. Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Een andere manier om kinderen...

Mijn ervaring van onderwijs in de jeugdgevangenis

Lessen uit de JJI De eerste keer dat de deur achter mij op slot viel, voelde ik de zwaarte van deze plek. Werken in de justitiële jeugdinrichting is geen gewone baan – maar ik wist meteen dat ik dit wilde doen. Wat voor mij als een sprong in het diepe begon, werd een...

Traumasensitief lesgeven: een andere blik op gedrag in de klas

Toen ik jaren geleden als startende leerkracht begon, dacht ik dat ik goed voorbereid was. Lesdoelen formuleren? Check. Klassenmanagement? Check. Oefenen met differentiatie? Ook dat. Maar wat ik niet had geleerd, was wat ik moest doen als een leerling zonder...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of moeilijk gedrag, maar het is niet zijn of haar gedrag. Maar hoe kun je hier mee omgaan? In deze blog gaan we dieper in op positiviteit en hoe dit een waardevolle bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van kinderen.

De filosoof Aristoteles zei het honderden jaren voor Christus al: “Alles wat je aandacht geeft, groeit.” Wanneer je een kastanje in de grond plant, dan heeft dat de potentie om uit te groeien tot een krachtige, stevige boom. Dit zaadje heeft daarbij wel de juiste omstandigheden nodig: licht, zuurstof en water. Ontbreekt één van deze elementen, dan zal de kastanjeboom veel minder kans hebben om te groeien.

 

Samen groeien en bloeien

De mens groeit óók wanneer je het aandacht geeft. In de eerst plaats door te voldoen aan de fysiologische basisbehoeften, maar daarna ook in zekerheid, sociale acceptatie, waardering en zelfactualisatie (Maslow, 1987). Daarbij hoort dus ook het geloven in de kracht van kinderen zelf. Dat principe ligt aan de grondslag van mijn ‘zijn’ als leerkracht. Ben ik positief, dan resulteert dat sneller in gewenst gedrag. Ik ga dan ook uit van de kracht en het doorzettingsvermogen van kinderen op alle vlakken. Niet kijken naar de belemmeringen van het kind, maar juist naar de mogelijkheden. Mogelijkheden zijn er namelijk vrijwel altijd, alleen moet je soms goed en langdurig zoeken en de situatie passend maken.

Wanneer een kind (in)ziet dat het iets kan, zal het kind zich goed voelen en dit vaker willen ervaren. Daar hoort ook bij dat je soms een spiegel voor krijgt, zonder oordeel of beloning. Dat levert informatie op waar het kind uiteindelijk zelf weer mee verder kan in zijn denken en handelen. Feedback komt hierin voor het grootste deel uit het kind zelf, daardoor stimuleert het de wil om door te zetten in zijn eigen proces (Hattie, 2012). De leerkracht is hierbij ondersteunend en begeleidend.

 

Positieve ontwikkelingspsychologie

De positieve ontwikkelingspsychologie, die opkwam in de jaren 90 van de vorige eeuw, gaat uit van die krachten van het kind. Seligman, Steen, Park & Peterson (2005) benoemen het ‘Nikki-Principe’ als een van de startpunten van de positieve psychologie. In dit principe wordt aan de hand van een voorbeeld uitgelegd dat het uitgangspunt in de opvoeding van kinderen positiviteit moet zijn. Het moet gaan om benoemen, stimuleren en ontplooien van sterke kanten en talenten van het kind.

 

Sociale ecologie

De sociaal-ecologische theorie van Bronfenbrenner (1992) sluit goed aan bij de positieve psychologie. Het gaat namelijk uit van de gelaagdheid in de ontwikkeling van kinderen. Hij noemt zes verschillende factoren die invloed hebben; het individu, het micro-, meso-, exo- macro- en tenslotte het chronosysteem. Deze lagen hebben invloed op het gedrag van het kind.

De sociaal-ecologische theorie van Bronfenbrenner

 

Het sociaal-ecologische model (figuur 1) laat zien dat de ontwikkeling van het gedrag van een kind altijd vanuit- en binnen meerdere contexten plaatsvindt. Er kan vanuit het sociaal-ecologisch model dus worden gesteld dat negatieve gedragingen nooit alleen maar bij het kind zelf liggen. Het gedrag is slechts een gevolg van een mismatch van verschillende factoren; bijvoorbeeld het kind met de schoolomgeving of het kind met een ontstane situatie. Daarnaast laat het sociaal-ecologische model zien dat de manier waarop de leerkracht als professional denkt over kinderen, invloed heeft op de manier waarop de leerkracht met kinderen om gaat.

Samen groeien en bloeien

Maar hoe vertaal je dit naar de praktijk? En hoe maak je dit zichtbaar voor kinderen? Vragen die logischerwijs voortvloeien uit bovenstaande theorieën. Hierbij drie praktische voorbeelden die de saamhorigheid versterken en de kracht van positiviteit laten zien.

Voorbeeld 1: De roze bril

We zijn al snel geneigd om het negatieve gedrag van kinderen te benoemen en te corrigeren, wat soms kan resulteren in een blinde vlek. We zien daardoor alleen nog maar het negatieve gedrag en vergeten het positieve gedrag te zien en te benoemen. Stel jezelf daarom eens als doel om één dag of week alleen maar het positieve gedrag van kinderen te benoemen. Negeer het negatieve gedrag, tenzij het gedrag zodanig gevaarlijk wordt dat het de veiligheid van het kind zelf, de klasgenoten of van jou als leerkracht in gevaar brengt. Je zult al vrij snel merken dat kinderen die positieve bekrachtiging ook willen krijgen en dat ze dus ook het gewenste gedrag gaan laten zien. Wanneer je dit ziet, benoem dat dan ook!

Voorbeeld 2: De vruchten plukken

Betekenis geven aan positief gedrag kan ingewikkeld zijn, zeker als kinderen vragen naar het waarom. Het lukt dan nog wel om uit te leggen ‘waarom’ je bijvoorbeeld aardig voor elkaar moet zijn, maar om dat ‘waarom’ ook zichtbaar te maken is een stuk lastiger. Toch kan het heel simpel: Plant met elkaar een zaadje en pluk daarna de vruchten. Hierbij kan een T-schema ook nog helpend zijn: Wat zie ik en wat hoor ik bij dit gewenste gedrag? Dat geeft namelijk handvatten aan kinderen.

Koop daarnaast een potje, wat aarde en wat zaadjes, bijvoorbeeld tomaatjes. Schrijf met elkaar het gewenste gedrag op het potje en geef het plantje iedere keer wat ‘aandacht’. Dit kan op momenten zijn dat het goed is gegaan, maar ook op momenten dat er geleerd is. Groeien gaat immers met vallen en opstaan. Door structureel hier aandacht aan te besteden en het plantje ‘aandacht’ (en dus ook water) te geven, groeit het. En dat zullen de kinderen zien! Hoe mooi is het dan om er dan ook aan het einde met elkaar de vruchten van te kunnen plukken, letterlijk en figuurlijk!

Voorbeeld 3: Missie ei

Zorgen voor elkaar, opletten, voorzichtigheid, het houden aan (gezamenlijke) afspraken, maar ook samenwerken aan een gemeenschappelijk doel staat vaak centraal in de klas. Groepsvorming speelt hierbij een belangrijke rol, want de (in)formele leiders zullen al snel het voortouw nemen en het proberen te regelen. Om dan toch iedereen te blijven betrekken bij een proces is het derde en laatste voorbeeld interessant: missie ei.

Geef ieder kind een eigen (gekookt) ei om voor één dag te verzorgen. Hierbij geldt maar één vaste regel: Het ei mag niet kapot gaan, dus ook niet barsten of scheuren. Schat met elkaar in hoeveel eieren er aan het einde van de dag nog heel zijn. Stel een realistisch, maar ook uitdagend doel, dit helpt in de ijverige inzet van de kinderen. Het kan zijn dat er al vrij vlot één of meerdere eieren sneuvelen. Maak daar een leermoment van en los dat met elkaar op.

Dat kan door een of twee extra eieren achter de hand te hebben, maar ook door op dat moment het gesprek met elkaar aan te gaan over voorzichtigheid en samenwerken. Want: hoe zorgen we er samen voor dat de eieren heel blijven tot het einde van de dag? En hoe reageer je als iemand per ongeluk een ei laat vallen of breken? Maak ook ruim tijd om aan het einde van de dag met elkaar de mooie momenten te evalueren. Leermomenten, hilariteit, saamhorigheid, positiviteit, mooie gesprekken en toewijding gegarandeerd!

 

Daphne Hulsker

 

Bronvermelding
Bronfenbrenner, U. (1992). Ecological systems theory. Six theories of child development: Revised formulations and current issues. T-
Hattie, J. (2012); Visible learning for teachers – Maximizing impact on learning.
Kail, R.V. & Cavanaugh, J.C. (2014). Human Development: A Life-Span View.
Maslow, A.H. (1987). Motivation and personality.
Seligman, M.E.P., Steen, T.A., Park, N. & Peterson, C. (2005). Positive Psychology Progress. Empirical validation of interventions.

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Daphne Hulsker?

Dit artikel is geschreven door:

Daphne Hulsker
Op: 7 november 2024

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.