Categorie: lesgeven

Naam auteur: Inge Wessels

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Effectieve technieken voor de kleuterklas

Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas

‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan?

Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn ervaring als leerkracht en intern begeleider over differentiëren, hoe je leerlingen met andere niveaus kunt ondersteunen en wat E-learning daar in de toekomst aan kan bijdragen. In deze blog gaan we dieper in op differentiatie in de klas en passend onderwijs.

 

Uit eigen ervaring

In mijn jaren als leerkracht van de onderbouwgroepen heb ik gemerkt dat het tempo waarin mijn leerlingen leerden zeer uiteenlopend kon zijn. Sommige leerlingen hebben de leerstof snel onder de knie, terwijl anderen veel meer of juist veel minder tijd en oefening nodig hebben. Bij sommige leerlingen kun je als leerkracht nauwelijks aan hun leerhonger voldoen, terwijl je bij anderen altijd het gevoel hebt tekort te schieten, omdat je niet genoeg tijd kunt inplannen voor de broodnodige extra instructie, herhaling en oefening op maat.

 

Leerlingen onderwijs bieden dat bij ze past

Op 1 augustus 2013 trad de wet Passend onderwijs in werking. Deze wet is bedacht om ervoor te zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt. Om dit te bereiken is het nodig dat alle leerlingen goede ondersteuning krijgen en dus op het best passende niveau onderwijs krijgen. Dat geldt voor alle leerlingen, inclusief de kinderen met leer- en/of gedragsproblemen. Als de ondersteuningsmogelijkheden op de basisschool niet meer voldoende zijn voor een optimale leerontwikkeling, wordt een leerling nog steeds naar een speciale school verwezen. Maar als het ook maar even kan, blijven ook ‘zorg’leerlingen op de gewone basisschool. Het heeft ervoor gezorgd dat er op basisscholen tegenwoordig een uitgebreid intern en extern ondersteuningskader is ontwikkeld, waarover je hieronder meer kunt lezen.

 

Differentiëren

Als leerkracht zul je herkennen dat kwalitatief goed onderwijs vraagt om differentiatie, zodat je in je groep zo goed mogelijk aan de uiteenlopende behoeftes van je leerlingen kunt voldoen. Dit kan bijvoorbeeld door te differentiëren in de duur van de instructie. Op de meeste scholen verdeelt de leerkracht de klas na een toetsperiode over drie niveaus. Moderne methodes houden hier al rekening mee en bieden bijvoorbeeld één-, twee- of drie-ster opgaven aan. Welke namen er ook aan gegeven worden, het komt altijd neer op de volgende indeling:

Basisniveau groep

Dit is het passende niveau voor de meeste kinderen. Het gaat hier om gemiddelde leerlingen, die zelfstandig aan de slag kunnen na de standaard klassikale instructie van de leerkracht. Ze stellen tussendoor soms een vraag en hebben af en toe misschien wat extra instructie nodig, maar ze kunnen in het algemeen zelfstandig werken aan hun opdrachten.

Verlengde instructieniveau groep

Deze groep bestaat uit leerlingen die de leerstof moeilijker oppikken. Naast de reguliere instructie krijgen zij verlengde instructie. Deze kinderen hebben vaak ook extra of ander oefenmateriaal nodig om de basisvaardigheden in een rustiger tempo aan te leren. Dit kan betekenen dat je hen als leerkracht aan de instructietafel extra, specifiekere uitleg geeft en daarvoor bijvoorbeeld leermaterialen gebruikt, totdat ze de leerstof begrijpen en zelfstandig verder kunnen werken.

Boven gemiddelde niveau groep

Dit zijn de kinderen die snel nieuwe vaardigheden leren en vaak hoog scoren op toetsen. Zij hebben niet veel instructie nodig en kunnen vaak al snel zelf aan het werk. Deze kinderen kunnen meestal ook elkaars vragen beantwoorden en vinden het fijn om met elkaar complexere opgaven op te lossen, waardoor ze hun kennis verder uitbreiden.

differentiëren kan er ook anders uitzien, bijvoorbeeld door te differentiëren naar resultaat. Hierbij formuleer je een minimumdoel voor de hele klas. Alle kinderen volgen dezelfde instructie, wat betekent dat je je volledig kunt concentreren op één kennisrijke les. Differentiëren doe je dan achteraf, tijdens de verwerking van de (open) opdrachten, die elk kind op eigen niveau kan uitvoeren of die aangepast zijn aan de mogelijkheden van het kind. Sommige leerlingen, die extra instructie nodig hebben om het minimumdoel te behalen, kun je pré-teaching aanbieden. Dit houdt in dat jij zelf, een stagiaire of een onderwijsassistent vóór de les alvast een passende, voorbereidende instructie geeft aan deze leerlingen. Ook is het mogelijk om een zwakkere leerling tijdens de verwerking te laten samenwerken met een klasgenoot, zodat ze samen tot een goed resultaat kunnen komen.

 

 

De Plus-klas

Steeds vaker kunnen leerlingen met een hoog gemiddeld niveau één dag per week naar een groepsoverstijgende of zelfs schooloverstijgende Plusklas. In een Plusklas krijgen alle hoogbegaafde kinderen van één school, of soms van een hele onderwijsstichting, als één groep les. Deze lessen zijn gericht op het verbreden en verdiepen van de basisschool-kennis. Denk bij het verbreden van kennis bijvoorbeeld aan filosoferen met kinderen, het aanbieden van Spaans of leren schaken. Verdieping van kennis kan bijvoorbeeld door het geven van uitdagende, vakoverstijgende opdrachten over de vakgebieden die alle basisschoolleerlingen gewoonlijk aangeboden krijgen.

In zo’n gelijkgestemde peergroep als de Plusklas wordt rekening gehouden met de specifieke onderwijsbehoeften van meer- en hoogbegaafde kinderen: Omdat deze leerlingen een hoog IQ hebben en vaak hoog scoren op creativiteit en oplossingsgerichtheid, is het belangrijk dat ze in de Plusklas opdrachten krijgen die hier een appèl op doen. In de Plusklas is ook aandacht voor de mogelijk zwakke punten van zeer makkelijk lerenden, zoals het het ontwikkelen van executieve vaardigheden. Executieve vaardigheden hebben een controlerende en aansturende functie. Een voorbeeld hiervan is het inzetten van je doorzettingsvermogen als de aangeboden leerstof toch ook voor hen wel eens moeilijk blijkt te zijn.

 

Dyslexiezorg

Zwakke lezers kunnen aanspraak maken dyslexiezorg, waarbij de gemeente verantwoordelijk is voor vergoeding van dyslexieonderzoek en van een eventuele dyslexiebehandeling. Voordat hierop aanspraak gemaakt kan worden, zijn scholen echter altijd eerst zelf aan zet: Zij moeten ervoor zorgen dat leerlingen kwalitatief goed en passend onderwijs krijgen door gestapelde ondersteuning te bieden. Dat betekent dat er (1) goed en gedifferentieerd lees- en spellingonderwijs in elke klas wordt gegeven. Wanneer bij leerlingen vervolgens alsnog een lees- en/of spelling achterstand wordt gesignaleerd krijgen zij (2) extra ondersteuning in de klas. Dat betekent bijvoorbeeld dat het kind is ingedeeld in de verlengde instructie niveau groep en dat het daarnaast dagelijks extra hulp krijgt tijdens het werken aan de instructietafel.

Als daarna blijkt dat een leerling nog intensievere lees- en spellingondersteuning nodig heeft, gaat bijvoorbeeld de onderwijsassitent (3) buiten de klas specifieke lees- en/of spellingproblemen herhalen en oefenen. Als na een bepaalde periode van ondersteuning blijkt dat de leerling met lees- en/of spellingproblemen nauwelijks vooruitgang heeft geboekt, kan dat aanleiding zijn om de leerling (4) door te verwijzen voor een vergoed dyslexieonderzoek. Tijdens de loop van het onderzoek en de eventuele dyslexiebehandeling loopt de op school ingezette ondersteuning gewoon door. De verantwoordelijkheid voor ondersteuningsniveau 1, 2 en 3 blijft dus bij het onderwijs liggen, terwijl die voor ondersteuningsniveau 4 – in opdracht van de gemeente – bij de specialistische zorgaanbieder ligt.

 

Hoe kunnen we Anne helpen?

Hoe goed ik ook altijd mijn best deed om al mijn leerlingen in de drie beschikbare groepen onder te verdelen en ze daarbij allemaal voldoende aandacht en hulp te geven, toch had ik er altijd wel één of twee bij die niet binnen de gestelde kaders vielen. Zoals bijvoorbeeld Anne, die in de boven gemiddelde niveau groep rekenen zat, maar met spelling ruim twee jaar achterstand had. Hoewel deze leerling inmiddels buiten de klas extra werd begeleid, werd Anne ook geacht met de spellinglessen in de klas mee te doen.

De instructie kon Anne altijd nog wel goed volgen. Maar daarna kwam de verwerking van de lesstof en dan zat Anne altijd enorm te zuchten. Hoe vaak ik ook naar Anne toeliep voor nog wat extra individuele instructie, een helpende hand of wat bemoedigende woorden: De vinger van deze leerling was alsnog vaak in de lucht, omdat het verwerken van de leerstof echt te moeilijk en dus erg frustrerend was.

 

De toekomstige mogelijkheden van E-learning

Heel fijn had ik het voor Anne gevonden wanneer er de mogelijkheid was geweest om achter een laptop te gaan zitten, om zo de spellingvaardigheid op eigen niveau verder te ontwikkelen met behulp van een E-learning. Een E-learning spelling die alle Annne’s binnenkort de mogelijkheid geven om zelfstandig eerst instructie te ontvangen via bijvoorbeeld korte (gesproken) teksten en filmpjes, om vervolgens door interactieve verwerkingselementen als bijvoorbeeld quizzes, leesopdrachten en invuloefeningen desbetreffende spellingcategorie te oefenen, en daarna met een dictee te controleren in hoeverre ze de leerstof al kunnen toepassen.

 

Wat vind jij?

>Door de introductie van Passend Onderwijs is er op scholen een breed scala aan mogelijkheden ontstaan om ervoor te zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf kan halen. Lukt het jou altijd om elk kind het best passende onderwijs te bieden?

>Zou jij voor een leerling zoals Anne een E-learning spelling als individueel en zelfstandig te doorlopen manier van op-eigen-niveau-leren willen inzetten?

>Heb jij kinderen in de klas (gehad) met leerproblemen voor andere vakken? Welk type E-learning zou hierbij ondersteunend kunnen zijn?

Ik zou het heel fijn vinden als je je gedachte naar aanleiding van bovenstaande blog en vragen met me zou willen delen via: [email protected] Dankjewel!

 

Inge Wessels

Meer weten over Inge Wessels?

Klik hier en lees het verhaal van Inge Wessels.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Inge Wessels
Op: 24 juli 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *