Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De kracht van de 4G-methode in het onderwijs
Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...
Oudergesprekken: waarom ze belangrijker zijn dan je denkt
De meeste ouders kennen het wel: dat briefje of mailtje van school dat er binnenkort weer een oudergesprek gepland staan. Vaak krijg je het gevoel dat het gaat om het rapport en de cijfers, maar in werkelijkheid is het gesprek veel breder. Het draait om het hele kind...
De Kracht van Veilig Leren Lezen
Elke dag leren duizenden kinderen in Nederland lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar achter die eerste voorzichtige woordjes gaat een zorgvuldig opgebouwd systeem schuil. Eén methode springt daarin al jarenlang boven de rest uit: Veilig Leren Lezen. Niet voor niets...
Emoties koppelen aan prentenboeken en schrijven
In veel klassen wordt de dag begonnen met een emotiebord of gevoelsmeter. Kinderen geven aan hoe ze zich voelen door hun naam bij de emotie te klemmen. Op veel scholen wordt gekozen voor de vier basisemoties. Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Een andere manier om kinderen...
Mijn ervaring van onderwijs in de jeugdgevangenis
Lessen uit de JJI De eerste keer dat de deur achter mij op slot viel, voelde ik de zwaarte van deze plek. Werken in de justitiële jeugdinrichting is geen gewone baan – maar ik wist meteen dat ik dit wilde doen. Wat voor mij als een sprong in het diepe begon, werd een...
Traumasensitief lesgeven: een andere blik op gedrag in de klas
Toen ik jaren geleden als startende leerkracht begon, dacht ik dat ik goed voorbereid was. Lesdoelen formuleren? Check. Klassenmanagement? Check. Oefenen met differentiatie? Ook dat. Maar wat ik niet had geleerd, was wat ik moest doen als een leerling zonder...
Het belang van complimenten geven
Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...
De kracht van positiviteit
In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...
Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW
Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...
Een sterke start voor het nieuwe schooljaar
De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Spelend leren: betekenisvol onderwijs voor kinderen?
Inhoudsopgave
Betekenisvol en beredeneerd onderwijs in een rijke leeromgeving!
Het onderwijs aan het jonge kind is een prachtig vak! Het wordt nog mooier als we het zó betekenisvol maken, dat een kind een hoge betrokkenheid laat zien en spelenderwijs aan het leren en ontwikkelen is. In deze blog lees je meer over hoe dit zich uit en hoe spelend leren wordt toegepast.
‘Juf, ik maak pillen voor onze apotheek!’
Als je aan de slag gaat met een thema als ‘Ik ga naar de dokter’, is dat een geschikt een thema dat past bij de belevingswereld. Veel kinderen gaan in deze tijd van het jaar snotteren of krijgen griep, een enkeling gaat zelfs naar de huisarts. Hoe mooi is het als kinderen hun eigen ideeën kunnen inbrengen bij het thema? ‘Wat gebruik je daarvoor?’ De één zegt: neusspray, de ander noemt een paracetamol, een drankje en nog iemand anders zegt dat hij een thermometer heeft gebruikt om te kijken of hij koorts heeft. ‘Waar kun je die medicijnen kopen?’ Zo kom je op een apotheek en kun je je themahoek inrichten met alles wat vanuit de kinderen zelf komt. Betrek ze bij het inrichten van een themahoek.
Ze kunnen pilletjes maken van klei, anderen willen verband meenemen van thuis en weer iemand heeft een idee om de bovenkant van de gymkast als bed te gebruiken. Je maakt van je sensomotorische bak een verteltafel om een boek uit te spelen, vervolgens kun jij daar observeren hoe ze een boek naspelen, welke woorden ze gebruiken en hoe hun zinnen zijn opgebouwd.
Stimuleren van vaardigheden door spelgerichte activiteiten
Met hun zelfgemaakte klei-pilletjes, oefenen ze aan hun fijn motorische ontwikkeling. Vervolgens kunnen ze in de apotheek vaardigheden oefenen als (synchroon) tellen, wat is meer/minder, hoeveel gaan er in een doosje? Maar ook oefenen zij hun mondelinge taalvaardigheden. Zonder dat zij het zelf in de gaten hebben ben je doelgericht je onderwijs aan het vormgeven en dat zonder een les te geven, maar allemaal vanuit spel!
Afstemming op individuele ontwikkeling: zone van de naaste ontwikkeling
Als je het niveau weet van je groep, kun je je aanbod afstemmen en activiteiten aanbieden in de zone van de naaste ontwikkeling. Met behulp van de leer- en ontwikkelingslijnen van Gouwe Academie krijg je zicht op de ontwikkeling van de groep. Met concrete en eenvoudige doelen, die je verwerkt in spel, kun je doelgericht je onderwijs vormgeven. En omdat het zo waardevol is om dit ook nog in groep 3 te doen, hebben we een doorgaande leerlijn ontwikkeld van 0 tot 7 jaar. Hiermee bieden we onderwijsprofessionals de mogelijkheid om thematisch te werken in groep 3 en tegelijk goed zicht te houden op de ontwikkeling van elk kind.
Je verrijkt de hoek nog meer als je de met de ‘kiene kleuters’ gaat kijken in de themahoek en hen de vraag stelt: Wat kun jij nog toevoegen aan de hoek? Zij komen willen een bedrag noteren bij de medicijnen, ordenen en misschien willen ze zelfs een gebruiksaanwijzing schrijven bij het drankje. Zo maak je rijk spel, waarin ze optimaal kunnen ontwikkelen en betrokken bezig zijn! Dat is waar we ons als onderwijsadviseurs hard voor maken.
Betekenisvol en beredeneerd onderwijs in een rijke leeromgeving!
Nelleke de With is werkzaam als onderwijsadviseur jonge kind bij Gouwe Academie. In haar werk begeleidt zij onderbouwteams op basisscholen met o.a. de implementatie van de leer- en ontwikkelingslijnen. Het is haar passie om onderwijsprofessionals te inspireren, enthousiasmeren en samen te bouwen aan betekenisvol en beredeneerd onderwijs aan het jonge kind.
Meer info over de leer- en ontwikkelingslijnen vind je hier.
Heb je vragen? Laat dan een reactie achter hieronder!
Over Tip
Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.
Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over ?
Dit artikel is geschreven door:

Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties