Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Wat is bewegend leren?

De kracht van bewegend leren Wat is bewegend leren en waarvoor is het goed? Het thema Bewegend Leren wordt binnen de schoolgemeenschap steeds populairder en dit is met een goede reden. Want bewegen tijdens het leren, werkt! Bewegend leren doe je door verschillende...

10 handige klassenmanagement tips

‘Klassenmanagement: De sleutel tot een leuke en effectieve klas ervaring’ Oké, lieve (basisschool)docenten, laten we het even hebben over klassenmanagement tips. Je weet wel, dat magische ingrediënt dat ervoor zorgt dat je klaslokaal soepel loopt, je leerlingen...

Feedback geven en ontvangen

De do’s en dont’s over feedback Als onderwijsprofessional is het geven en ontvangen van feedback een terugkerend onderdeel in je werk. We werken met mensen, kinderen en onze eigen ontwikkeling waarin een mening of kritische blik op gedrag en handelen de juiste insteek...

Kritiek op onderzoek naar ouderbetrokkenheid in het onderwijs

Ontevreden ouders Onderwijs is een gevoelig proces. Voor ouders: je vertrouwt de school jouw meest dierbare en kostbare toe dat je hebt: je kind, en de school heeft veel invloed op het leven van je kind. Een verkeerde inschatting en opmerking van een leraar kan...

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen Het onderwijssysteem in Nederland is ingericht met toetsen. Hiermee wordt de ontwikkeling van de leerling of student vastgelegd of deze de kennis en vaardigheden over een lange of korte periode beheerst. In dit blog gaan we in op formatief toetsen....

Burn-out in het onderwijs: omgaan met stress en werkdruk

Uitdagingen van een burn-out in het onderwijs Burn-out in het onderwijs is een veelvoorkomend probleem, waarbij leraren vaak overweldigd worden door stress en werkdruk. Het is belangrijk om de tekenen en symptomen van burn-out te herkennen, zodat er tijdig maatregelen...

Zes tips om werkdruk in het onderwijs aan te pakken

Omgaan met werkdruk Wat is nou werkdruk in het onderwijs en hoe ga je er mee om? De één gaat goed op de werkdruk van lijstjes en taken die hem te doen staat. De ander heeft genoeg aan de enige taak van de dag en zij gaat minder makkelijk door op druk. Ik heb het over...

Klassenmanagement in de praktijk

Klassenmanagement Wist je dat je naast docent of leerkracht ook de functie van manager bekleed? De verantwoordelijkheid voor een groep studenten of leerlingen brengt meer organisatie en taken met zich mee dan alleen les geven. Het managen van een klas doet een beroep...

10 tips om ouderbetrokkenheid te vergroten

Inleiding Ouders spelen een cruciale rol in de educatie van hun kinderen en hun betrokkenheid vergroten kan een grote impact hebben op hun succes. Wil je als school meer ouderbetrokkenheid creëren, maar weet je niet waar te beginnen? Geen zorgen, we hebben 10 concrete...

Assertief worden: tips om assertief les te geven

Help, hoe ga ik met de klas om? Assertief lesgeven, hoe doe je dat? Iedereen die voor de klas staat, heeft het weleens meegemaakt, die ene schreeuw waar sommige kinderen enorm van schrikken, maar wel met het resultaat dat de kinderen eindelijk luisteren, nou ja even...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Spelend leren: betekenisvol onderwijs voor kinderen?

Betekenisvol en beredeneerd onderwijs in een rijke leeromgeving!

Het onderwijs aan het jonge kind is een prachtig vak! Het wordt nog mooier als we het zó betekenisvol maken, dat een kind een hoge betrokkenheid laat zien en spelenderwijs aan het leren en ontwikkelen is. In deze blog lees je meer over hoe dit zich uit en hoe spelend leren wordt toegepast.

‘Juf, ik maak pillen voor onze apotheek!’

Als je aan de slag gaat met een thema als ‘Ik ga naar de dokter’, is dat een geschikt een thema dat past bij de belevingswereld. Veel kinderen gaan in deze tijd van het jaar snotteren of krijgen griep, een enkeling gaat zelfs naar de huisarts. Hoe mooi is het als kinderen hun eigen ideeën kunnen inbrengen bij het thema? ‘Wat gebruik je daarvoor?’ De één zegt: neusspray, de ander noemt een paracetamol, een drankje en nog iemand anders zegt dat hij een thermometer heeft gebruikt om te kijken of hij koorts heeft. ‘Waar kun je die medicijnen kopen?’ Zo kom je op een apotheek en kun je je themahoek inrichten met alles wat vanuit de kinderen zelf komt. Betrek ze bij het inrichten van een themahoek.

Ze kunnen pilletjes maken van klei, anderen willen verband meenemen van thuis en weer iemand heeft een idee om de bovenkant van de gymkast als bed te gebruiken. Je maakt van je sensomotorische bak een verteltafel om een boek uit te spelen, vervolgens kun jij daar observeren hoe ze een boek naspelen, welke woorden ze gebruiken en hoe hun zinnen zijn opgebouwd.

Stimuleren van vaardigheden door spelgerichte activiteiten

Met hun zelfgemaakte klei-pilletjes, oefenen ze aan hun fijn motorische ontwikkeling. Vervolgens kunnen ze in de apotheek vaardigheden oefenen als (synchroon) tellen, wat is meer/minder, hoeveel gaan er in een doosje? Maar ook oefenen zij hun mondelinge taalvaardigheden. Zonder dat zij het zelf in de gaten hebben ben je doelgericht je onderwijs aan het vormgeven en dat zonder een les te geven, maar allemaal vanuit spel!

Afstemming op individuele ontwikkeling: zone van de naaste ontwikkeling

Als je het niveau weet van je groep, kun je je aanbod afstemmen en activiteiten aanbieden in de zone van de naaste ontwikkeling. Met behulp van de leer- en ontwikkelingslijnen van Gouwe Academie krijg je zicht op de ontwikkeling van de groep. Met concrete en eenvoudige doelen, die je verwerkt in spel, kun je doelgericht je onderwijs vormgeven. En omdat het zo waardevol is om dit ook nog in groep 3 te doen, hebben we een doorgaande leerlijn ontwikkeld van 0 tot 7 jaar. Hiermee bieden we onderwijsprofessionals de mogelijkheid om thematisch te werken in groep 3 en tegelijk goed zicht te houden op de ontwikkeling van elk kind.

Je verrijkt de hoek nog meer als je de met de ‘kiene kleuters’ gaat kijken in de themahoek en hen de vraag stelt: Wat kun jij nog toevoegen aan de hoek? Zij komen willen een bedrag noteren bij de medicijnen, ordenen en misschien willen ze zelfs een gebruiksaanwijzing schrijven bij het drankje. Zo maak je rijk spel, waarin ze optimaal kunnen ontwikkelen en betrokken bezig zijn! Dat is waar we ons als onderwijsadviseurs hard voor maken.

Betekenisvol en beredeneerd onderwijs in een rijke leeromgeving!

Nelleke de With is werkzaam als onderwijsadviseur jonge kind bij Gouwe Academie. In haar werk begeleidt zij onderbouwteams op basisscholen met o.a. de implementatie van de leer- en ontwikkelingslijnen. Het is haar passie om onderwijsprofessionals te inspireren, enthousiasmeren en samen te bouwen aan betekenisvol en beredeneerd onderwijs aan het jonge kind.

Meer info over de leer- en ontwikkelingslijnen vind je hier.

Heb je vragen? Laat dan een reactie achter hieronder!

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Nelleke de With
Op: 22 december 2023

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *