Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Evert Heintz

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Ecologische Pedagogiek

Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...

Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!

Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...

Unitonderwijs

Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...

Natuurschool zijn; hoe geef jij dat concreet handen & voeten?

Deze brede vraag werd mij gesteld en hoe mooi is het dat ik deze vraag kan beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring als kleuterjuf bij Natuurschool (in ontwikkeling) De Wegwijzer te Serooskerke. Elke school is anders, en toch hebben natuurscholen iets...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Wat is Agora onderwijs?

Agora onderwijs is een nieuwe vorm van onderwijs die ruim 10 jaar geleden bedacht is door Jan Fasen en Sjef Drummen. In eerste instantie ontwikkeld voor de middelbare school, maar sinds 4 jaar zijn de eerste Agoriaanse basisscholen in Nederland ontstaan. De nadruk ligt op de intrinsieke motivatie van ieder kind om van daaruit tot leren te komen. We werken veel met challenges, waarbij een leerling zelf een onderwerp kiest waar hij graag meer over wil leren.

Een coach (leerkracht) begeleidt de leerling bij het uitwerken van een plan met verschillende onderzoeksvragen, zodat hij vanuit nieuwsgierigheid op zoek kan gaan naar meer informatie over het gekozen onderwerp. Vakken als spelling, rekenen en begrijpend lezen komen op deze manier automatisch aan bod gedurende het proces van de challenge. Het kind kiest zelf een manier om de challenge te presenteren en zo het project af te ronden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door een spreekbeurt te geven, maar het kan ook zijn door het geven van een workshop aan een groepje kinderen van school. Op deze manier leren kinderen ook van elkaar en werkt het inspirerend om zelf op onderzoek uit te gaan. Tevens worden op deze manier de executieve vaardigheden spelenderwijs geoefend.

Ons schoollied wat we onlangs gezongen hebben geeft een goed beeld van de waarden en de manier waarop het onderwijs bij Agora vormgegeven wordt.

 

De gouden driehoek

Om met elkaar tot een optimale verbinding te komen wordt er in het Agoriaans onderwijs heel bewust gekozen voor het toepassen van de Gouden driehoek tussen school, ouders en kind. We hechten veel waarde aan het contact tussen ouders, het kind en de school om samen betrokken te zijn bij de groei van het kind. Door als hoger doel te hebben dat het kind zich op een prettige manier ontwikkeld die bij hem past en de communicatie kort te houden wordt de betrokkenheid verhoogd.

Zo hebben we 2 keer in de week een ontmoeting, waarbij ouders of opa/ oma op school komen om met elkaar iets te ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld zijn door samen aan een challenge te werken, met elkaar een boek te lezen of in de moestuin werken. Op deze manier is iedereen bewust betrokken bij de ontwikkeling van het kind en creëren we met elkaar een verbindende gemeenschap.

Gouden driehoek onderwijs - Tip onderwijs

Die ene schoolregel

Bij Agora hanteren we één schoolregel die dient als kompas hoe we binnen de school met elkaar omgaan. Eigenlijk zou je dit ook kunnen zien als een levensregel om op een opbouwende manier met jezelf, elkaar en de omgeving om te gaan. De coaches/ leerkrachten hebben hier een voorbeeldrol in en inspireren op deze manier kinderen om dit met elkaar te leven in de dagelijkse praktijk. De schoolregel waar ik het over heb, is:

“Ik ben liefdevol en respectvol voor mezelf, de ander en de omgeving.”

Uiteraard is de dagelijkse praktijk weerbarstiger en is het niet zo dat er alleen maar liefdevol en respectvol met elkaar omgegaan wordt. Het is de lerende omgeving, waarin we met behulp van deze schoolregel steeds terug kunnen pakken op de manier hoe we met elkaar om wensen te gaan. Bij Agora zijn we ervan overtuigd dat liefdevol en respectvol omgaan met jezelf een belangrijke basishouding is, zodat je ook vanuit deze houding met een ander en de omgeving om kunt (leren) gaan. Niet omdat het moet, maar je voelt van binnenuit dat je graag op deze manier met elkaar om wilt gaan. Je ervaart hierbij verbondenheid, plezier en innerlijke vrijheid en dit vormt tevens een belangrijke basis om tot leren te komen. Op deze manier stimuleert men de sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen.

 

Karma en de natuurwet “Waar je aandacht aan besteedt, groeit”

In de afgelopen jaren heb ik regelmatig de opmerking karma horen vallen bij kinderen als er iets negatiefs gebeurt. Wat mij verbaast is dat kinderen dit vaak alleen zien als het over de negatieve kant gaat. Kort door de bocht: wat je geeft, krijg je terug, maar dan op een negatieve manier bekeken.

Als ik dan het gesprek aanga dat karma twee kanten opwerkt, zowel positief als negatief, zie ik vaak verbaasde gezichten. De aandacht die jij geeft aan iets zorgt ervoor dat dit groter gaat worden. Als je bijvoorbeeld vriendelijk bent tegen anderen is de kans groot dat anderen ook vriendelijk tegen jou gaan doen, mits het vanuit je hart komt. De manier van communiceren en de woorden die je gebruikt hebben direct invloed op hoe anderen hierop gaan reageren.

Positief taalgebruik vergroot de kans op positief communiceren van de ander. Andersom werkt dit ook met negatieve woorden. In mijn blog Persoonlijk Leiderschap ga ik verder in op de kracht van (oordeelvrije) aandacht, verantwoordelijkheid en mindset en de verbinding met FLOW bewustzijn.

“Als je stopt met oordelen, komt liefde tevoorschijn”

 

Een veilige omgeving

Om tot leren te komen is een veilige omgeving in de klas en op school een belangrijke voorwaarde. Door als team onze schoolregel consequent en op dezelfde manier toe te passen, creëren we een pedagogisch klimaat waarin kinderen en leerkrachten/coaches op een natuurlijke en opbouwende manier met elkaar omgaan. Wanneer een situatie niet overeenkomt met deze regel, bespreken we dit en reflecteren we samen met de kinderen hoe het anders kan, zodat er een win-win situatie ontstaat. Op deze manier wordt die ene schoolregel een inspirerend, functioneel en leerzaam kompas voor iedereen op school. Hoe mooi zou het zijn als we in de wereld op deze manier met elkaar leren omgaan? Dat zou niet alleen voor de mensheid, maar ook voor de natuur en moeder aarde een verademing zijn.

Mocht je nieuwsgierig zijn geworden naar het Agora onderwijs, dan kun je op onze website van Amare Driehuis verder lezen.

Enjoy the moment,

Evert Heintz

 

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Evert Heintz?

Dit artikel is geschreven door:

Evert Heintz
Op: 10 februari 2025

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.