Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Saskia Vonk

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Wat we kunnen leren over zelfregulatie

De Marshmallowtest Een kleuter zit alleen in een kamer met een verleidelijke en heerlijke marshmallow voor zich. Hij krijgt te horen: "Als je deze marshmallow niet opeet terwijl ik weg ben, krijg je er straks twee!" Met dit onderzoek, bedacht door psycholoog Walter...

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde...

Jenaplan basisschool in de praktijk

Deel 3: Jenaplan basisschool In de praktijk Dit is het derde deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs. In het eerste deel (Wat is Jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit. Het tweede deel...

Jenaplanschool: de vier uitgangspunten

Dit is het tweede deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs. In het eerste deel (Wat is jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit. In dit blog schrijf ik over de vier uitgangspunten van een...

Wat is Jenaplan onderwijs?

Jenaplan onderwijs uitgelegd in drie delen. Deel 1: De grondlegging Klik hier voor deel 2: In deel 2 worden de uitgangspunten in kaart gebracht Klik hier voor deel 3: In deel 3 worden er praktijkvoorbeelden gegeven.   Peter Petersen We beginnen bij het begin:...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van

De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes, opstellen van klassenregels en het stellen van doelen, zowel klassikaal als individueel. Goed voor de groepsvorming en als dat eenmaal staat, kun je een mooi schooljaar hebben. Toch?

Ik zal de laatste zijn om het belang van groepsvorming en een fijn klasse-klimaat te ontkennen. Het is essentieel om de voorwaarden te scheppen om tot leren te komen. Waar het soms misgaat is, is het beeld dat je er met een paar gouden weken, en later wat zilveren en bronzen weken, wel bent. Het is zó belangrijk dat je er elke dag, elke week van het jaar aandacht aan moet besteden.

 

Theorie van groepssocialisatie

Volgens Amerikaans psychologe Judith Rich Harris worden kinderen vooral opgevoed en gevormd in hun eigen groep, door hun leeftijdsgenoten. En volgens Harris is de basisschooltijd cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen, de rollen die ze er innemen of aangemeten krijgen nemen ze mee in hun verdere leven. Harris minimaliseert met haar theorie van groepssocialisatie de invloed van ouders op de opvoeding. Net als met de ‘nature-nurture’ discussie zal de waarheid in het midden liggen, maar het belang van de groep op de ontwikkeling van een kind is wellicht groter dan we over het algemeen aannemen. En laten we in onze klassen nou net de belangrijkste groep vormen.

 

Wij- versus -zij

Kinderen kiezen – vaak onbewust – tot welke groep ze behoren. En volledig naar menselijke eigenschappen vindt vervolgens het proces plaats waarbij overeenkomsten bínnen de eigen groep worden uitvergroot, evenals de verschillen met de andere groep. Zo kunnen kliekjes als de ‘studiebollen’ en de ‘populairen’ ontstaan terwijl de kinderen misschien wezenlijk niet zoveel van elkaar verschillen. Hoort een kind bij een groep waarbinnen de norm ‘school is stom’ is, dan kun je als leerkracht of ouder die overtuiging niet zomaar veranderen.

 

Wij van groep 6

Wat betekenen deze inzichten voor de Gouden weken en alle weken die daarop volgen in de klas? Ten eerste is het voor een fijn schoolklimaat bevorderlijk dat de kinderen zich bovenal voelen behoren tot ‘groep 6’ (of welke groep van toepassing is). Dat geeft jouw als leerkracht de mogelijkheid deze groep te helpen aan constructieve groepsnormen. Overigens niet door ze voor ze op het bord te schrijven, want vergis je niet; jij bent geen onderdeel van hun sociale groep. Het moet uit henzelf komen. Maar je kunt via het stellen van de juiste vragen natuurlijk wel een beetje sturen.

Ten tweede zul je het hele jaar alert moeten zijn op het ontstaan van subgroepjes. Wat maakt dat kinderen zich identificeren met een groepje? Welke normen heersen daarin en hoe kan dat een wig drijven tussen andere groepjes? Help kinderen in te zien dat verschillen minder groot zijn dan ze denken. Vergroot het groepsgevoel van ‘groep 6’ opnieuw.

 

Gebruik de invloed van medeleerlingen

Tot slot, en misschien wel het belangrijkste; besef dat jouw directe invloed op de kinderen veel kleiner is dan je denkt. Leerlingen leren het meeste van elkaar. Stop dus met het 1-op-1 gaan zitten met een leerling die uit de bocht vliegt, maar zet medeleerlingen in. Jasmijn kan vele malen beter zeggen wat ze vindt dat Julia zou moeten doen of laten dan jij dat kan. Ze vindt er betere woorden voor én Julia is veel meer geneigd naar haar te luisteren. Uiteraard onder regie van jou en binnen de veiligheid die jij als leerkracht creëert. Dit betekent niet dat je kinderen negeert, maar wel dat je je bewust bent van de grote invloed die leeftijdsgenoten op elkaar hebben.

 

Saskia Vonk

Meer weten over Saskia Vonk?

Klik hier en lees het verhaal van Saskia Vonk.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Vonk
Op: 9 september 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *