Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Saskia Vonk

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

De kracht van betekenisvolle thema’s binnen het onderwijs.

In een wereld vol prikkels en snelle informatie hebben kinderen meer dan ooit behoefte aan diepgang, verbinding en betekenis. Thema’s bieden een krachtige manier om die behoefte te vervullen. Ze vormen de rode draad in het leren, zorgen voor samenhang tussen vakken en...

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Ecologische Pedagogiek

Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...

Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!

Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...

Unitonderwijs

Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van

De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes, opstellen van klassenregels en het stellen van doelen, zowel klassikaal als individueel. Goed voor de groepsvorming en als dat eenmaal staat, kun je een mooi schooljaar hebben. Toch?

Ik zal de laatste zijn om het belang van groepsvorming en een fijn klasse-klimaat te ontkennen. Het is essentieel om de voorwaarden te scheppen om tot leren te komen. Waar het soms misgaat is, is het beeld dat je er met een paar gouden weken, en later wat zilveren en bronzen weken, wel bent. Het is zó belangrijk dat je er elke dag, elke week van het jaar aandacht aan moet besteden.

 

Theorie van groepssocialisatie

Volgens Amerikaans psychologe Judith Rich Harris worden kinderen vooral opgevoed en gevormd in hun eigen groep, door hun leeftijdsgenoten. En volgens Harris is de basisschooltijd cruciaal voor de ontwikkeling van kinderen, de rollen die ze er innemen of aangemeten krijgen nemen ze mee in hun verdere leven. Harris minimaliseert met haar theorie van groepssocialisatie de invloed van ouders op de opvoeding. Net als met de ‘nature-nurture’ discussie zal de waarheid in het midden liggen, maar het belang van de groep op de ontwikkeling van een kind is wellicht groter dan we over het algemeen aannemen. En laten we in onze klassen nou net de belangrijkste groep vormen.

 

Wij- versus -zij

Kinderen kiezen – vaak onbewust – tot welke groep ze behoren. En volledig naar menselijke eigenschappen vindt vervolgens het proces plaats waarbij overeenkomsten bínnen de eigen groep worden uitvergroot, evenals de verschillen met de andere groep. Zo kunnen kliekjes als de ‘studiebollen’ en de ‘populairen’ ontstaan terwijl de kinderen misschien wezenlijk niet zoveel van elkaar verschillen. Hoort een kind bij een groep waarbinnen de norm ‘school is stom’ is, dan kun je als leerkracht of ouder die overtuiging niet zomaar veranderen.

 

Wij van groep 6

Wat betekenen deze inzichten voor de Gouden weken en alle weken die daarop volgen in de klas? Ten eerste is het voor een fijn schoolklimaat bevorderlijk dat de kinderen zich bovenal voelen behoren tot ‘groep 6’ (of welke groep van toepassing is). Dat geeft jouw als leerkracht de mogelijkheid deze groep te helpen aan constructieve groepsnormen. Overigens niet door ze voor ze op het bord te schrijven, want vergis je niet; jij bent geen onderdeel van hun sociale groep. Het moet uit henzelf komen. Maar je kunt via het stellen van de juiste vragen natuurlijk wel een beetje sturen.

Ten tweede zul je het hele jaar alert moeten zijn op het ontstaan van subgroepjes. Wat maakt dat kinderen zich identificeren met een groepje? Welke normen heersen daarin en hoe kan dat een wig drijven tussen andere groepjes? Help kinderen in te zien dat verschillen minder groot zijn dan ze denken. Vergroot het groepsgevoel van ‘groep 6’ opnieuw.

 

Gebruik de invloed van medeleerlingen

Tot slot, en misschien wel het belangrijkste; besef dat jouw directe invloed op de kinderen veel kleiner is dan je denkt. Leerlingen leren het meeste van elkaar. Stop dus met het 1-op-1 gaan zitten met een leerling die uit de bocht vliegt, maar zet medeleerlingen in. Jasmijn kan vele malen beter zeggen wat ze vindt dat Julia zou moeten doen of laten dan jij dat kan. Ze vindt er betere woorden voor én Julia is veel meer geneigd naar haar te luisteren. Uiteraard onder regie van jou en binnen de veiligheid die jij als leerkracht creëert. Dit betekent niet dat je kinderen negeert, maar wel dat je je bewust bent van de grote invloed die leeftijdsgenoten op elkaar hebben.

 

Saskia Vonk

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Saskia Vonk?

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Vonk
Op: 9 september 2024

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.