Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Mariska Ritfeld

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Wat we kunnen leren over zelfregulatie

De Marshmallowtest Een kleuter zit alleen in een kamer met een verleidelijke en heerlijke marshmallow voor zich. Hij krijgt te horen: "Als je deze marshmallow niet opeet terwijl ik weg ben, krijg je er straks twee!" Met dit onderzoek, bedacht door psycholoog Walter...

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde...

Jenaplan basisschool in de praktijk

Deel 3: Jenaplan basisschool In de praktijk Dit is het derde deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs. In het eerste deel (Wat is Jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit. Het tweede deel...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs

Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als schoolleider of leerkracht heb je de kracht om deze visie werkelijkheid te maken. De sleutel tot deze transformatie? Het Enneagram een model dat kinderen helpt zichzelf en hun klasgenoten beter te leren kennen, zodat ze vol zelfvertrouwen en verbinding de wereld in kunnen gaan.

Het Enneagram

Het Enneagram - tip onderwijs

Het eeuwenoud model Enneagram helpt om verschillende persoonlijkheden te begrijpen en beschrijft negen verschillende typen, elk met hun eigen talenten, drijfveren en uitdagingen. Bij kinderen kan dit model waardevol zijn om te ontdekken waarom ze zich op een bepaalde manier gedragen en wat hen motiveert.

Sommige kinderen willen bijvoorbeeld alles perfect doen en raken snel gefrustreerd als dat niet lukt. Anderen zijn juist altijd vrolijk en willen constant nieuwe dingen proberen. Er zijn ook kinderen die graag anderen willen helpen of die graag de baas willen zijn. Het Enneagram biedt inzicht in deze verschillende gedragingen en persoonlijkheden.

In plaats van kinderen in hokjes te plaatsen, biedt het Enneagram een manier om hen te begeleiden in hun zoektocht naar zelfkennis en zelfacceptatie. Het moedigt hen aan om hun unieke kwaliteiten te ontdekken en in te zetten, iets wat in deze complexe wereld van groot belang is. Door het Enneagram te gebruiken, kunnen ouders en leerkrachten beter begrijpen wat een kind nodig heeft. Het helpt hen te zien waarom een kind doet wat het doet en hoe ze het kind op een positieve manier kunnen ondersteunen, zodat het zich prettig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen.

 

De waarde van het Enneagram voor de school

Als leerkracht of schoolleider ben je verantwoordelijk voor het creëren van een veilige, stimulerende en inclusieve omgeving. Door het Enneagram te integreren, zet je een belangrijke stap richting een schoolcultuur waarin persoonlijke ontwikkeling centraal staat. Waarom is dit zo waardevol?

1. Zelfbewustzijn en zelfleiderschap: Het Enneagram helpt kinderen en leerkrachten om zichzelf beter te begrijpen. Ze leren hun eigen patronen en emoties herkennen, waardoor ze al op jonge leeftijd de basis leggen voor zelfleiderschap.

2. Positieve schoolcultuur: Wanneer kinderen en leerkrachten inzicht hebben in hun eigen gedrag en dat van anderen, ontstaat er meer verbondenheid. Er is ruimte voor begrip, empathie en respect.

3. Effectieve samenwerking: Het Enneagram biedt een gemeenschappelijke taal die samenwerking tussen leerlingen, leerkrachten en ouders verbetert. Door te begrijpen welke dynamieken er spelen, kun je teams samenstellen die elkaar aanvullen.

 

Het Enneagram in de schoolomgeving

Het integreren van het Enneagram in de school vraagt om visie en leiderschap. Hier zijn enkele manieren om het op een inspirerende manier in de school te introduceren:

1. Training voor leerkrachten: Begin bij het team van leerkrachten. Bied trainingen aan waarin ze het Enneagram leren kennen en toepassen op zichzelf en hun lesgeven.

2. Curriculumontwikkeling voor leerlingen: Introduceer het Enneagram op een speelse manier in het curriculum. Laat kinderen via verhalen, rollenspellen en creatieve activiteiten ontdekken welk type bij hen past.

3. Ouderbetrokkenheid: Betrek ouders door voorlichtingsavonden te organiseren waarin je uitlegt hoe het Enneagram op school wordt ingezet.

4. Leiderschap ontwikkeling bij leerlingen: Moedig leerlingen aan om hun sterke punten te ontdekken en deze in te zetten voor de groep.

 

De toekomst van onderwijs

Stel je voor wat er mogelijk is als jouw school een plek wordt waar kinderen niet alleen leren over de wereld, maar ook over zichzelf. Een plek waar ze worden aangemoedigd om hun eigen identiteit te ontdekken en waarderen. Dit zorgt voor zelfverzekerde, veerkrachtige kinderen die klaar zijn om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.

Onderwijsvernieuwing begint met dromen en de visie om die dromen werkelijkheid te maken. Het Enneagram biedt een geweldige kans om de school van de toekomst te creëren een school waar ieder kind, elke leerkracht en elke ouder mag ontdekken wie ze werkelijk zijn.

Wil je meer weten over hoe je jouw school kunt transformeren tot een plek waar elk kind zijn unieke pad kan bewandelen? Verdiep je dan in het Enneagram en ontdek hoe je hiermee een toekomst kunt creëren vol zelfbewuste, authentieke en verbonden leerlingen.

Meer weten over Mariska Ritfeld?

Klik hier en lees het verhaal van Mariska Ritfeld.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Mariska Ritfeld
Op: 30 september 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *