Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Jeroen van der Velden

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Wat we kunnen leren over zelfregulatie

De Marshmallowtest Een kleuter zit alleen in een kamer met een verleidelijke en heerlijke marshmallow voor zich. Hij krijgt te horen: "Als je deze marshmallow niet opeet terwijl ik weg ben, krijg je er straks twee!" Met dit onderzoek, bedacht door psycholoog Walter...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde...

Jenaplan basisschool in de praktijk

Deel 3: Jenaplan basisschool In de praktijk Dit is het derde deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs. In het eerste deel (Wat is Jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit. Het tweede deel...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen!

Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat type kinderen.’ Er verschijnt bij mij dan altijd een glimlach en terwijl ik die reactie hoor, schieten er duizend herinneringen door mijn hoofd. Herinneringen die mij trots, verdrietig, boos, blij, maar bovenal dankbaar maken. Onze leerlingen zijn namelijk zo ontzettend puur en dat is voor mij één van de grootste drijfveren om met deze leerlingen te werken.

In deze blog zal ik beginnen met een stuk te schrijven over praktijkonderwijs, hoe ziet dat er op onze school uit. Ik wil specifiek benoemen dat ik alles wat korter heb opgeschreven. Dus wanneer er vragen zijn of je meer duidelijkheid zou willen, kun je me altijd mailen.

 

Wat is praktijkonderwijs?

Al 14 jaar ben ik werkzaam in het praktijkonderwijs (PrO), overigens dit type onderwijs bestaat al veel langer, maar nog steeds kom ik erachter dat mensen uit het onderwijs te weinig op de hoogte zijn hiervan. Aan de ene kant is dat logisch, omdat het om een relatief kleine groep gaat, maar aan de andere kant is dit erg zonde. Deze leerlingen kunnen namelijk veel bijdragen aan onze maatschappij. PrO is er voor leerlingen met een IQ tussen de 60 en 80 en die 50% of meer achterstand hebben opgelopen op de vakken begrijpend lezen, rekenen en/of taal. Verder kunnen er ook andere zaken spelen die ervoor zorgen dat een kind het beste tot zijn recht komt op het PrO.

 

Type leerling

Hoewel er duidelijk beschreven staat waar een PrO leerling aan moet voldoen, is de leerling niet zo makkelijk te beschrijven. De leerlingen bij ons op school zijn zo divers, dat een typische beschrijving ze geen eer aan doet.
Onze leerlingen hebben soms veel meegemaakt op de basisschool en dit kan voor bepaald gedrag zorgen, sommige leerlingen spreken slecht Nederlands, veel leerlingen hebben meer hulp nodig op sociaal -emotioneel gebied, sommige leerlingen hebben erge dingen meegemaakt wat van invloed is etc.

 

Hoe ziet het onderwijs eruit op onze school?

Wij zijn een kleine school, waar ongeveer 240 leerlingen op zitten. Elke klas heeft een vaste mentor en deze mentor geeft ook de AVO (algemeen vormend onderwijs) vakken. Verder hebben wij verschillende praktijkdocenten, teamleiders, een directeur en OOP-personeel, waarmee wij de school draaiende houden.
Binnen onze school zijn vijf leerjaren. Deze leerjaren zijn onderverdeeld in onderbouw (leerjaar 1-2) en bovenbouw (leerjaar 3-4-5). De klassen hebben maximaal 17 leerlingen.

Onderbouw

In leerjaar 1 en 2 zijn onze leerlingen vooral bezig met de basisvorming, zoals wij dat noemen. Hier staan zaken zoals op tijd komen, aanwezigheid, spullen in orde, omgang leerlingen/docenten en verantwoordelijkheid centraal.

Bovenbouw

In leerjaar 3 gaan de leerlingen verder met de aangeleerde basis van de onderbouw. Waarbij ze 1 dag meelopen met het simulatiebedrijf. Leerlingen worden wel opnieuw ingedeeld per klas.
In leerjaar 4 heeft de leerling 2 dagen praktijk (stage) en krijgen ze 3 dagen theorie. Ook hier wordt goed gekeken in welke klas de leerling het beste past.
In leerjaar 5 krijgen de leerlingen 3 dagen praktijk (stage) en krijgen ze 2 dagen theorie op school.

 

Lesinhoudelijk

In de onderbouw worden AVO-vakken afgewisseld met praktijkvakken. De praktijkvakken worden over het algemeen gegeven in halve groepen. Praktijkvakken in de onderbouw zijn consumptieve technieken, informatica, techniek, verzorging en gym.

In de bovenbouw zijn naast de AVO vakken, praktijkvakken zoals: hout/bouw, horeca, dienstverlening en zorg, VRAL (verkoop, retail, administratie en logistiek), informatica. Tevens begint leerjaar 3 met het simulatiebedrijf. Dit zijn situaties simuleren die op stage of in het werkende leven voor kunnen komen.

In leerjaar 4 heb je daarnaast nog 3 oriënterende stages, waar stage wordt gelopen in 3 gekozen branches. Elke stage duurt 12 weken.
In leerjaar 5 wordt er dan nog een jaar lang stage gelopen in de branche die gekozen is door de leerling.

Verder werken wij in zowel de onderbouw als de bovenbouw met een portfolio. Hierin worden bewijzen verzameld van opdrachten. In leerjaar 1-2-3 is dit een verzameling van opdrachten die bepaald zijn en waar de leerlingen trots op zijn. In leerjaar 4 beginnen ze met het examenportfolio, waarmee ze uiteindelijk bewijzen dat ze het PrO examen mogen afleggen. Naast het PrO examen, kunnen de leerlingen ook hun Entree diploma behalen bij ons op school. Daarna stromen ze vanuit onze school door naar het MBO 2.

 

Werken in het PrO

Niet alleen de leerlingen zijn een drijfveer, maar ook mijn collega’s zijn ontzettend speciaal. Ik ben er na 14 jaar namelijk wel achter dat je toch wel ‘gemaakt’ moet zijn voor leerkracht en zeker voor een leerkracht in het PrO.
Voor mij zijn de collega’s dan ook een soort familie, om verschillende redenen. Met onze leerlingen gebeurt er soms zoveel en dat is niet altijd makkelijk voor mijn collega’s of voor mezelf. Daarom heb je een familie nodig die er voor je is. Soms is dat troost bieden, soms is dat stoom afblazen, soms is dat een knuffel, soms een grap, maar bovenal het gevoel geven dat iedereen weet wat je doormaakt.

En natuurlijk is er op elke school wat mis en ook op mijn school is er wel eens gezeur. Ik vind dat logisch en ergens ook goed, want dat betekent dat mensen kritisch zijn en verbetering willen. Zeker bij mij op school zijn we kritisch, we willen namelijk steeds blijven kijken hoe we het beter kunnen maken voor onze leerlingen. Zolang we met elkaar kritisch blijven op de inhoud is dat een goede zaak.
Humor is iets goeds en dat helpt ons relativeren en ik kan met de familie ook ontzettend lachen en dat maakt het ontzettend gezellig. Het heeft mij gemaakt tot de docent die ik nu ben en daar ben ik de familie ontzettend dankbaar voor.

 

Meer aandacht

Ik vind dat er nog steeds te weinig aandacht gaat naar het praktijkonderwijs. Dat is ook één van de redenen om dit blog te schrijven.
Een simpel voorbeeld is keuzeformulieren die ik moet invullen. Dan staat er als optie VO en dan moet ik specificeren welk type VO. Over het algemeen staat er dan niet zo snel de optie PrO.

In nieuwsberichten als het gaat om VO-onderwijs, wordt het PrO (in mijn ogen) nog te vaak niet benoemd. Mensen die te maken hebben met onderwijs en het PrO niet (goed) kennen. Er werken zoveel mooie, leuke mensen in het PrO en met fantastische leerlingen. Dit geldt overigens voor het gehele onderwijs. Ik wil niemand tekort doen….

Maar in deze blog, op dit moment, heel even, een speciaal dankjewel aan de mensen en leerlingen in het PrO. Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen!

 

Jeroen van der Velden

Meer weten over Jeroen van der Velden?

Klik hier en lees het verhaal van Jeroen van der Velden.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Jeroen van der Velden
Op: 25 juli 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *