Ingeschatte leestijd: 6 minuten

Naam auteur: Esmee van Afferen

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 6 minuten

Inclusief onderwijs in de praktijk

Op weg naar inclusief onderwijs

Inclusief Onderwijs’ is inmiddels een welbekend en veelbesproken onderwerp binnen het onderwijs. Het inclusiever werken berust voornamelijk op een visie waarbij verschillen tussen kinderen, op welk gebied dan ook, worden gezien, gewaardeerd en omarmd. Er is geen onderscheid meer tussen ‘normaal’ en ‘speciaal’, want ieder kind is uniek. Je zou zeggen dat dit het ideaalbeeld is van elke onderwijsprofessional. Toch blijkt dat er bij velen nog een aantal beren op de weg staan. Veelgenoemde beren zijn bijvoorbeeld het lerarentekort, te grote klassen, laag competentiegevoel van leerkrachten en verzwaring van de werkdruk. In deze blog lees je meer over inclusief onderwijs in de praktijk. 

 

Onderzoek

Ondanks dat er zorgen zijn over het inclusiever werken binnen het onderwijs, blijkt uit verschillende onderzoeken dat inclusief onderwijs kan bijdragen aan veel positieve ontwikkelingen. Hierbij moet benadrukt worden dat de positieve ontwikkelingen zichtbaar zijn mits het inclusief onderwijs goed georganiseerd wordt (Jepma, 2022). Dit betekent dan ook dat er de komende jaren onderzoek gedaan moet worden naar een passende inrichting van het onderwijsaanbod binnen elke unieke, inclusieve school. 

Zo wordt in onderzoek van Jepma (2022) aangetoond dat inclusie een positieve invloed heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle kinderen en er meer sociale acceptatie zichtbaar is van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Ook verloopt de cognitieve ontwikkeling voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften aanzienlijk beter binnen het regulier onderwijs, wat de kansen in het vervolgonderwijs vergroot. Tegenstrijdig met de zorgen van velen, blijkt dat de prestaties van leerlingen zonder extra ondersteuningsbehoeften niet negatief worden beïnvloed. Zoals in het artikel wordt gesteld: “Er staat niet veel in de weg om te bouwen aan inclusief onderwijs in Nederland”.

 

Proces Cranenburgsestraat

Aan de Cranenburgsestraat in Groesbeek zitten twee scholen in één gebouw: SBO Carolus (speciaal basisonderwijs) en Jenaplanschool Adelbrecht-Windekind (regulier basisonderwijs). Deze scholen functioneerden een aantal jaar geleden nog volledig onafhankelijk van elkaar. Die situatie is de afgelopen jaren flink veranderd. SBO Carolus en Adelbrecht-Windekind zijn namelijk samen op weg gegaan om, vanuit een ontwikkelingsgerichte mindset, een beredeneerd aanbod te bieden aan alle leerlingen van de locatie. Binnen het gebouw creëren we op deze manier een mini maatschappij waarin kinderen van en met elkaar kunnen leren. Alle kinderen die door een van de voordeuren naar binnen komen, krijgen goed onderwijs, passend bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Stapsgewijs is er gewerkt aan een intensievere samenwerking tussen de kinderen, ouders en teamleden. Om een dergelijk proces te bewerkstelligen is een gezamenlijke visie op inclusief onderwijs en draagkracht vanuit het gehele team cruciaal.

Sinds dit schooljaar delen de groepen van beide scholen samen leerpleinen en werkt leerplein 1-2-3 al volledig inclusief. De twee schoolteams zijn samengesmolten en de weg richting een volledig inclusieve school wordt steeds verder vormgegeven. U vraagt zich vast af: Ging dit allemaal zo soepel? Nee, natuurlijk niet!  In elk veranderproces komen we ‘beren’ tegen. Maar door deze beren met elkaar te bespreken, met elkaar mee te denken, ‘proeftuintjes’ te starten, kennis te vergaren en vooral door te doen, kom je steeds een stapje dichter bij je gezamenlijke doel.

Inclusief onderwijs directie niveau

Heeft u interesse om een keer te komen kijken op onze locatie? Dan bent u uiteraard van harte welkom! Neem dan via LinkedIn contact op met Iris of Esmée (zie onderstaande contactgegevens).

 

‘De Beren van de Weg’

Om andere scholen (verder) op weg te helpen richting inclusiever onderwijs, hebben wij de masterclass ‘De Beren van de Weg’ ontwikkeld. Deze masterclass is gericht op scholen binnen het (speciaal) basisonderwijs. Het doel is om met de schoolteams toe te werken naar een ‘inclusievere mindset’ Hierbij duiden we beren die op de weg richting inclusief onderwijs staan, maken deze bespreekbaar binnen het team, verkennen we stappen die passend zijn binnen de schoolontwikkeling en delen wij kennis en ervaringen. 

In een voorbespreking met de directie zal de beginsituatie van de school in kaart worden gebracht. Dit doen we zodat de inhoud van de masterclass hierop kan worden afgestemd. Door middel van een afwisseling tussen het delen van kennis en ervaringen en het uitvoeren van diverse werkvormen, zal de weg richting een inclusievere school samen met het schoolteam verder worden verkend en vormgegeven.

 

Wil je meer weten?

Bekijk dan onze website over inclusief onderwijs.

LinkedIn:

Ijsbrand Jepma, 2022 – De (on)bedoelde effecten op alle leerlingen

Dankzij inclusief onderwijs

Meer weten over Esmee van Afferen?

Klik hier en lees het verhaal van Esmee van Afferen.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Esmee van Afferen
Op: 1 maart 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *