Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

21e-eeuwse vaardigheden in het klaslokaal

21e-eeuwse vaardigheden in het basisonderwijs Als basisschooldocenten staan we voor de uitdaging om onze leerlingen voor te bereiden op een wereld die voortdurend verandert. In de 21e eeuw zijn traditionele vaardigheden niet langer voldoende. We moeten onze focus...

Inclusief onderwijs in de praktijk

Op weg naar inclusief onderwijs ‘Inclusief Onderwijs’ is inmiddels een welbekend en veelbesproken onderwerp binnen het onderwijs. Het inclusiever werken berust voornamelijk op een visie waarbij verschillen tussen kinderen, op welk gebied dan ook, worden gezien,...

Onderwijskwaliteit in het (basis)onderwijs

Een betoverende blik op onderwijskwaliteit Onderwijskwaliteit, waarvoor dient het? In het dynamische universum van het (basis)onderwijs worden leraren vaak uitgedaagd om verschillende rollen te vervullen. Een van die rollen, die misschien niet altijd het stralende...

Wat is inclusief onderwijs

Op weg naar inclusief onderwijs Je kunt er niet meer omheen: Inclusief onderwijs leeft! Op LinkedIn worden met grote regelmaat berichten geplaatst over bijeenkomsten, webinars en goede voorbeelden met als thema inclusie. Het ministerie van OCW heeft in de ’Contouren...

Is leertijduitbreiding de sleutel tot verbeterde onderwijskansen?

Mogelijke invullingen interventie leertijduitbreiding  Leertijduitbreiding is als interventie opgenomen in het NPO menukaart. Inzet van deze interventie betekent dat er extra leertijd wordt gefaciliteerd om of aan de slag te gaan met de schoolvakken dan wel met sport-...

Ontwikkelingsgericht onderwijs: verlangen als drijvende kracht

Verlangen als motor voor ontwikkeling Ieder mens heeft het verlangen om zich te ontwikkelen. Dat is er altijd. Soms latent aanwezig op de achtergrond en soms prominent in gedachten en handelen. De belangrijkste taak van de leerkracht is dat verlangen te vangen en in...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Het belang van een professionele leergemeenschap

Het belang van een professionele leergemeenschap voor basisschooldocenten

Wat is nou een professionele leergemeenschap? In het dynamische landschap van het basisonderwijs is de rol van docenten van onschatbare waarde. Het bevorderen van een cultuur van voortdurend leren en verbeteren is essentieel voor het succes van zowel docenten als leerlingen. Dit is waar een professionele leergemeenschap (PLG) het verschil kan maken. Voor basisschooldocenten biedt een PLG een waardevol platform voor samenwerking, reflectie en groei, wat cruciaal is voor het creëren van een ondersteunende en stimulerende leeromgeving.

Versterking door samen te werken

In de basisschool context is samenwerking tussen docenten van groot belang, gezien de diversiteit aan leerbehoeften en onderwijsstrategieën. Een PLG stelt docenten in staat om regelmatig samen te komen, ervaringen te delen en ideeën uit te wisselen. Dit bevordert niet alleen een gevoel van teamwerk en gedeelde verantwoordelijkheid, maar biedt ook waardevolle kansen om te leren van elkaars praktijken. Bijvoorbeeld, door het delen van effectieve lesmethoden voor het aanleren van lezen of wiskunde, kunnen docenten nieuwe benaderingen verkennen en hun pedagogische vaardigheden verrijken.

Gedeelde reflectie

Docenten worden geconfronteerd met een breed scala aan uitdagingen, variërend van gedragsmanagement tot differentiatie in de klas. In een PLG kunnen docenten samen reflecteren op deze uitdagingen en successen. Door gezamenlijk te reflecteren, kunnen basisschooldocenten dieper inzicht krijgen in hun eigen onderwijspraktijken en de impact ervan op leerlingen. Deze gedeelde reflectie kan leiden tot waardevolle inzichten en het aanpakken van de gemeenschappelijke problemen.

Gezamenlijke activiteiten voor verbetering

Voor docenten is professionele ontwikkeling van essentieel belang om hun pedagogische vaardigheden te versterken en bij te blijven met de laatste ontwikkelingen in het onderwijs. Een PLG biedt een platform voor gezamenlijke professionele ontwikkelingsactiviteiten, zoals workshops, trainingen en conferenties. Deze activiteiten stellen docenten in staat om hun kennis en vaardigheden uit te breiden, nieuwe onderwijsstrategieën te verkennen en zich te blijven ontwikkelen als leraren.

Cultuur van vertrouwen en ondersteuning

In de basisschool omgeving is een cultuur van vertrouwen en ondersteuning essentieel voor het welzijn en de professionele groei van docenten. Een PLG kan deze cultuur bevorderen door een veilige ruimte te bieden waarin basisschooldocenten vrijuit kunnen communiceren, ideeën kunnen delen en elkaar kunnen ondersteunen. Deze ondersteunende gemeenschap kan niet alleen bijdragen aan de tevredenheid en betrokkenheid van docenten, maar ook aan het verbeteren van het algehele welzijn en het succes van leerlingen.

Tips voor het starten van een professionele leergemeenschap

  • Identificeer enthousiaste collega’s: peil de interesse onder docenten om deel te nemen aan een PLG en identificeer enthousiaste collega’s die willen bijdragen aan het opzetten ervan.
  • Stel duidelijke doelen vast: definieer heldere doelstellingen en verwachtingen voor de PLG, gericht op het verbeteren van onderwijspraktijken en het bevorderen van professionele groei.
  • Plan regelmatige bijeenkomsten: organiseer regelmatig bijeenkomsten waarbij docenten samenkomen om ervaringen te delen, te reflecteren en te leren van elkaar.
  • Biedt ondersteuning en middelen: zorg ervoor dat docenten toegang hebben tot de nodige ondersteuning en middelen om hun professionele ontwikkeling te bevorderen, zoals tijd voor samenwerking en professionele ontwikkelingskansen.
  • Moedig open communicatie aan: creëer een open en ondersteunende sfeer waarin docenten vrijuit kunnen communiceren, ideeën kunnen delen en feedback kunnen geven en ontvangen.

Het opzetten van een professionele leergemeenschap voor basisschooldocenten vergt toewijding, maar de voordelen ervan voor zowel docenten als leerlingen zijn enorm. Door samen te werken, te reflecteren en te leren van elkaar, kunnen basisschooldocenten hun onderwijspraktijken verbeteren en een positieve impact hebben op het leerproces en de ontwikkeling van hun leerlingen.

In de bruisende wereld van het basisonderwijs zijn docenten als sterren aan het firmament. Maar zelfs de stralendste sterren hebben hun kosmische metgezellen nodig om te schitteren. Hier komt de professionele leergemeenschap (PLG) om de hoek kijken als de perfecte co-sterren voor basisschooldocenten. Voor deze leerkrachten is een PLG geen luxe, maar een absolute noodzaak om te blijven stralen en te groeien in hun onderwijspraktijk.

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

 

Meer weten over ?

Klik hier en lees het verhaal van .

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 25 maart 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *