Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Investeren in sociaal-emotionele competenties
‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...
Reflexen: invloed op het leren?!
Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen
Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...
Ervaringen met de docentenopleiding
Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...
Kinderboeken komen tot leven
Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...
Begrijpen als basis
Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....
Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen
Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...
Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu
Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...
Een spiegeldynamiek in het team
Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs
Inhoudsopgave
Kwantiteit versus kwaliteit?
De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest haar kracht, de temperatuur daalt, en de wintertijd gaat weer in. We maken ons op voor… de herfstvakantie. Een eerste bloeiperiode wordt afgesloten—een tijd die vooral gekenmerkt werd door veel activiteit. Het was een kwantitatieve periode, die nu overgaat in een fase waarin kwaliteit vooropstaat. Een overgang van zomer naar herfst. Van fundament naar bouwen. Van ‘gouden weken’ naar ‘vertrouw weken.’ In deze blog gaan we dieper in op de onderwerpen kwantiteit en kwaliteit in het onderwijs.
Stevige basis
De groep heeft zich, als het goed is, gevormd. De regels en afspraken zijn duidelijk. De groepsnormen zijn vastgelegd. Waarden worden uitgedragen. Dit is een stevig fundament om op voort te bouwen.
En dan? Loslaten? Als we trouw zouden blijven aan de seizoenen, misschien wel. Maar zo werkt het niet in het onderwijs. Ik onderschrijf zeker de slogan: onderwijs is elke dag anders.
Na de herfstvakantie begint de meest uitdagende periode van het jaar. Het is belangrijk om te blijven ‘zien’ wat nodig is, juist nu de dagen donkerder worden en er een heel speciaal iemand in aantocht is. Dit brengt ongetwijfeld uitdagingen met zich mee in het bouwen aan je pedagogisch huis. Daarover later meer, in een volgende blog.
Voor nu is het goed om, voordat de vakantie begint, terug te kijken op het proces dat achter je ligt. Onderzoek eens kwantitatief wat er allemaal is gebeurd: in de groep, met ouders, uitjes, het team, vergaderingen, studiedagen, zij-instromers, enzovoort. Zet voor jezelf op een rij wat er in beweging is gekomen en wat dat heeft betekend voor de kwaliteit van je werk. Hoe heb je jouw fundament gelegd? Wat is er gelukt? Wat had je anders kunnen doen? Waar kun je van leren? Hoe staan je resultaten ervoor?
Hoe ga je verder?
Nu je alles hebt bekeken, is het tijd om vooruit te kijken. Kwantiteit en kwaliteit zijn beide hulpbronnen die je kunt inzetten om verder te bouwen in de komende periode. Het een is niet beter of slechter dan het ander—ze gaan hand in hand.
Wat komt er allemaal binnen?
Misschien herken je dit ook wel in je eigen groep. Stel je voor dat je ’s ochtends bij de deur staat. Anna komt huilend binnen omdat haar konijn is overleden. Tegelijkertijd staan de ouders van Marloes met een traktatie op de stoep. Dan hoor je dat je collega ziek is en jij vier leerlingen uit haar groep erbij krijgt. Net vandaag, wanneer je een gastles
hebt over burgerschap, die samenvalt met je gymles. Ondertussen krijg je mails van ouders die klagen dat de gymles telkens uitvalt, waardoor je ’s ochtends vroeg al met je collega aan het appen was om de gymles te ruilen. Dat valt nu precies tijdens de traktatietijd van Marloes, waardoor ouders niet kunnen meevieren. En dit jaar is juist besloten dat ouders wél welkom zijn bij verjaardagen om de ouderbetrokkenheid te vergroten. De ouders van Marloes zijn dus not amused en willen graag een nieuwe tijd van jou horen die past in hun drukke werkagenda. Ondertussen heeft Floris zijn beker niet goed dichtgedaan, waardoor de hele gang onder de ranja ligt—iets wat eigenlijk niet gedronken wordt op school, maar waar je na het tiende gesprek met ouders geen strijd meer over aangaat. En dan snak je naar koffie… maar helaas, het koffieapparaat moet worden gereinigd, de conciërge is afwezig, en niemand weet waar de reinigingstabletten liggen. Geen koffie dus, maar wel een mevrouw die je nog niet kent, die zich voorstelt als mevrouw Smeets: “Ik kom vandaag Manon observeren. Ik had daar laatst een mail over gestuurd. Waar kan ik gaan zitten?” En zo is het pas 8:30.
Kwantitatief gebeurt er van alles, en binnen die paar minuten zoek je naar manieren om alles te rangschikken in je hoofd, zodat je om 8:45 klaar bent om met de dag te beginnen.
Kwantiteit en kwaliteit
Kwantiteit en kwaliteit gaan over meer dan alleen resultaten. Ook op persoonlijk vlak vormen ze een organische beweging. Een leven vol veelheid en van alles wat lijkt leuk en zinvol, maar door steeds meer voor kwaliteit te kiezen, krijg je uiteindelijk met minder veel meer.
Na het leggen van een stevig fundament, ga je verder bouwen. De muren rijzen op, maar de binnenkant is nog kaal. Jij bepaalt samen met je groep en je team hoe de binnenkant eruit komt te zien. Een mooie uitdaging voor de komende periode.
Maar nu eerst vakantie, om je energie weer op te laden.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Syl Polder?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

0 reacties