Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Naam auteur: Linda Wassenaar

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Ervaringen met de docentenopleiding

Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...

Kinderboeken komen tot leven

Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...

Begrijpen als basis

Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....

Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen

Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...

Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu

Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...

Een spiegeldynamiek in het team

Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Onderwijskwaliteit in het (basis)onderwijs

Een betoverende blik op onderwijskwaliteit

Onderwijskwaliteit, waarvoor dient het? In het dynamische universum van het (basis)onderwijs worden leraren vaak uitgedaagd om verschillende rollen te vervullen. Een van die rollen, die misschien niet altijd het stralende middelpunt lijkt te zijn, is kwaliteitszorg. Maar wat als we de schijnwerpers richten op de charme van kwaliteitszorg? 

In het basisonderwijs richt kwaliteitszorg zich op gestructureerde benaderingen om onderwijskwaliteit te handhaven en te versterken. Hoewel dit niet perse ‘hot’ of ‘sexy’ klinkt, is kwaliteitszorg wel degelijk een uiterst boeiend aspect van ons werk. 

Reflecteer voor zelfvertrouwen

Reflecteren is niet enkel een boeiende zelfontdekkingsreis maar ook een cruciale strategie voor professionele groei en succes. Door terug te kijken op werkzaamheden en beslissingen kunnen we lessen leren, onze vaardigheden aanscherpen en effectievere toekomstige keuzes maken. Reflectie versterkt zelfverzekerdheid door bewustwording waardoor men groeit en met meer vertrouwen stappen durft te zetten. Dus kijk terug en beweeg vooruit! 

 

Creatieve spanning

Kwaliteitszorg draagt eveneens bij aan de zelfverzekerdheid van leraren door hen te voorzien van tools en inzichten. Inzichten ondersteunen bij het helder zien van de realiteit zoals deze werkelijk is. Wanneer een eerlijke beoordeling van de huidige situatie naast een inspirerend doel wordt gelegd, ontstaat er creatieve spanning. Creatieve spanning is essentieel omdat het de drijvende kracht is voor positieve verandering. Het motiveert individuen én organisaties om uitdagende ambities na te streven. Spanning is avontuur! Omarm de uitdaging en ontdek de opwinding van groei en vernieuwing! 

 

Het creëren van een lerende gemeenschap

Door kwaliteitszorg te omarmen, dragen leraren bij aan het bouwen van een lerende gemeenschap binnen de school. Het delen van ‘best practices’, het uitwisselen van ideeën en het gezamenlijk werken aan verbeteringen bevordert een cultuur van samenwerking. Hierdoor worden niet alleen individuele leraren sterker, maar het gehele team. Een gemeenschap die samen leert versterkt de verbondenheid door gezamenlijke groei. Onderlinge verbondenheid in een team verhoogt effectiviteit en bevordert creativiteit dat niet enkel de positieve werkrelaties ten goede komt maar ook resulteert in veerkrachtige prestaties. Geef je collega een knuffel! (of omarm figuurlijk), bouw een sterk team en laat de kracht van verbondenheid stralen op de werkvloer. 

Onderwijskwaliteit

 

Leerlingen als ultieme winnaars

Kwaliteitszorg is uiteindelijk gericht op het verbeteren van de leerervaring voor de kinderen. Door te streven naar continue verbetering, zorgen leraren ervoor dat leerlingen het beste onderwijs ontvangen. Het is als het fine-tunen van een instrument om de mooiste melodie te produceren – in dit geval, een melodie van leren en groei. 

Daarnaast, en dat is misschien wel het belangrijkste, fungeren leraren die zich actief inzetten voor kwaliteitszorg als inspirerende voorbeelden voor leerlingen. Dit toont de waarde van voortdurende groei en verbetering aan. Door toegewijd te werken aan onderwijskwaliteit laten leraren zien dat leren een levenslang proces is. Hierdoor worden leerlingen gestimuleerd om niet alleen kennis te vergaren, maar ook hun eigen vaardigheden en capaciteiten voortdurend te ontwikkelen. Het creëert een cultuur van streven naar uitdaging en motiveert leerlingen om zelfbewuste, nieuwsgierige en leergierige individuen te worden. 

Dus, beste (basis)schoolleraren, laat ons de magie van kwaliteitszorg omarmen! Het is niet slechts een plicht, maar een avontuurlijke ontdekkingsreis die ons niet alleen transformeert als leraren, maar ook de wereld van onze leerlingen verrijkt. Het is de kracht om te evolueren, te verbeteren en bovenal, het plezier van het creëren van een onderwijsomgeving waarin elke leerling kan bloeien.

Dit artikel is geschreven door Linda Wassenaar.

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Linda Wassenaar?

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 2 februari 2024

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.