Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Naam auteur: Karin van den Bos

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

Ouderparticipatie bij het multidisciplinair overleg (MDO)

Waarom? Vraag jij je wel eens af waarom je na een zorggesprek met ouders soms zo’n onvoldaan gevoel hebt? Dat je je afvraagt waarom ouders zo weinig input hadden of dat je het gevoel hebt dat je langs elkaar heen praatte? In het onderwijs zijn we als professionals...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

21e-eeuwse vaardigheden in het klaslokaal

21e-eeuwse vaardigheden in het basisonderwijs Als basisschooldocenten staan we voor de uitdaging om onze leerlingen voor te bereiden op een wereld die voortdurend verandert. In de 21e eeuw zijn traditionele vaardigheden niet langer voldoende. We moeten onze focus...

Het belang van een professionele leergemeenschap

Het belang van een professionele leergemeenschap voor basisschooldocenten Wat is nou een professionele leergemeenschap? In het dynamische landschap van het basisonderwijs is de rol van docenten van onschatbare waarde. Het bevorderen van een cultuur van voortdurend...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen

Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten? In deze blog ga ik dieper in op het belang van werkgeluk in het onderwijs en daarnaast deel ik praktische tips om het welzijn van leerkrachten te bevorderen. Want laten we eerlijk zijn: wanneer leerkrachten zich goed voelen, stralen zij dit uit naar hun leerlingen. En dat is precies wat we willen bereiken in het basisonderwijs, toch?

 

Waarom is werkgeluk belangrijk voor leerkrachten?

Uit onderzoek blijkt dat werkgeluk een directe invloed heeft op de effectiviteit en motivatie van leerkrachten. Wanneer leerkrachten ’s avonds tijd nemen voor activiteiten die ze leuk vinden, komen ze de volgende dag met hernieuwde energie en enthousiasme naar school. Dit heeft niet alleen een positief effect op hun eigen welzijn, maar ook op de sfeer in de klas en de prestaties van de leerlingen.

Een ontspannen leerkracht ziet zijn of haar leerlingen beter, gebruikt meer humor tijdens het lesgeven en kan beter inspelen op de behoeften van de leerlingen. Dit leidt tot een positiever leerklimaat en betere leerresultaten. Aan de andere kant, wanneer leerkrachten gestrest zijn, kunnen ze minder geduldig en creatief zijn, wat een negatieve impact heeft op zowel hun werkplezier als op de leerervaring van de leerlingen.

 

 

De uitdagingen van een drukke werkdag

De realiteit in het onderwijs is dat de werkdruk als hoog wordt ervaren. Leerkrachten hebben te maken met overvolle agenda’s, stapels nakijkwerk, oudergesprekken en de behoefte om hun lessen te verbeteren. Dit kan ertoe leiden dat ze het gevoel hebben dat ze nooit klaar zijn met hun werk en altijd achter de feiten aanlopen.

Stel je voor: je hebt een lange schooldag achter de rug en er ligt nog een berg werk op je te wachten. Je wil nog een collega helpen, een ouder bellen en je lessen voor de volgende dag voorbereiden. Het is dan moeilijk om om 16.30 uur (of 17.00 uur, welke tijd jij stelt) met een ontspannen gevoel naar huis te gaan. Maar wat als ik je vertel dat dit wel mogelijk is? Dat je ondanks de drukte toch met een voldaan gevoel je werkdag kunt afsluiten?

 

Hoe creëer je werkgeluk?

Gelukkig zijn er strategieën die je kunt toepassen om het werkgeluk te vergroten en de werkdruk beter te beheersen. Hier zijn enkele praktische tips die je kunnen helpen om je werkdag met meer rust en voldoening door te komen:

Plan je dag effectief: Begin je dag met een duidelijk plan. Stel een realistisch doel voor wat je na schooltijd wilt bereiken. Kies één grote taak en maximaal drie kleine taken die je die dag wilt afronden. Zodra de leerlingen de klas hebben verlaten, neem je even de tijd om je taken te plannen. Hoeveel tijd kost elke taak? Komt dit overeen met de tijd die je hebt na schooltijd? Vaak zijn we geneigd om te veel te willen doen in de korte tijd die we hebben. Door realistisch te plannen, voorkom je dat je jezelf overbelast. Vergeet niet om tijd in te plannen voor onverwachte zaken die op je pad komen, de zogenaamde ‘weglektijd’. Op deze manier kun je je takenlijst afronden en toch op tijd naar huis gaan.

Neem pauzes en beweeg: Het klinkt simpel, maar het is cruciaal om tijdens je werkdag regelmatig pauzes te nemen. Een korte wandeling in de buitenlucht tijdens je pauze kan wonderen doen voor je gemoedstoestand. Beweging en frisse lucht zorgen ervoor dat je even uit de drukke schoolomgeving stapt en kunnen helpen om je geest te verfrissen. Zelfs een paar minuten buiten wandelen kan je een gevoel van ontspanning geven en je helpen om daarna weer met nieuwe energie aan de slag te gaan.

Stel grenzen en zeg nee als dat nodig is: In het onderwijs is het verleidelijk om overal ‘ja’ op te zeggen. Je wilt je collega’s helpen, betrokken zijn bij schoolprojecten en klaarstaan voor je leerlingen. Maar om jezelf niet te overbelasten, is het belangrijk om grenzen te stellen. Leer om ‘nee’ te zeggen tegen extra taken die je werkdruk onnodig verhogen. Dit betekent niet dat je minder toegewijd bent, maar dat je zorgt voor een gezonde balans tussen werk en privé.

Creëer een positieve werkomgeving: Een positieve werkomgeving is essentieel voor werkgeluk. Dit betekent niet alleen dat je je klaslokaal zo inricht dat het een prettige plek is om te werken, maar ook dat je investeert in goede relaties met je collega’s. Neem de tijd om elkaar te ondersteunen, successen te vieren en constructieve feedback te geven. Een team dat goed samenwerkt en waarin iedereen zich gewaardeerd en gezien voelt, draagt bij aan het werkgeluk.

Blijf jezelf ontwikkelen: Werkgeluk komt ook voort uit het gevoel van groei en vooruitgang. Blijf jezelf daarom ontwikkelen door cursussen te volgen, boeken te lezen en nieuwe lesmethoden uit te proberen. Dit houdt je werk uitdagend en interessant, en geeft je het gevoel dat je continu beter wordt in wat je doet. Bovendien kan het delen van nieuwe kennis en vaardigheden met je collega’s bijdragen aan een cultuur van leren en groei binnen de school.

 

Werkgeluk als prioriteit voor schoolleiders

Als schoolleider heb je een cruciale rol in het bevorderen van het werkgeluk van je team. Dit begint met het creëren van een professionele schoolcultuur waarin werkgeluk serieus wordt genomen en actief wordt ondersteund. Hier zijn enkele manieren waarop je als schoolleider het werkgeluk van je leerkrachten kunt bevorderen:

Zorg voor voldoende ondersteuning: Leerkrachten moeten weten dat ze op je kunnen rekenen als ze hulp nodig hebben. Dit kan betekenen dat je voldoende middelen beschikbaar stelt, zoals onderwijsassistenten of gespecialiseerde hulp, maar ook dat je zelf toegankelijk bent voor advies en ondersteuning. Door een ondersteunende omgeving te creëren, help je leerkrachten om beter om te gaan met stress en uitdagingen.

Bevorder een gezonde werk-privébalans: Stimuleer leerkrachten om hun werkuren in balans te houden en moedig aan om na werktijd los te komen van hun werk. Dit kan door bijvoorbeeld flexibel om te gaan met de werktijden na schooltijd en geef zelf het goede voorbeeld. Een gezonde werk-privébalans is essentieel voor het voorkomen van burn-out en het bevorderen van langdurig werkgeluk.

Erken en waardeer je team: Waardering is een krachtige motivator. Neem de tijd om de successen te vieren en inspanningen van je leerkrachten te erkennen en te waarderen. Dit kan variëren van een simpel ‘dankjewel’, een compliment tijdens een teamvergadering of een persoonlijk bedankje. Door leerkrachten het gevoel te geven dat hun werk gewaardeerd wordt, vergroot je hun werktevredenheid en motivatie.

 

Gelukkige leerkrachten maken het verschil

Gelukkige leerkrachten zijn essentieel voor een succesvolle school. Hun welzijn heeft een directe invloed op de sfeer in de klas, de betrokkenheid van de leerlingen, en uiteindelijk op de leerresultaten. Daarom is het van essentieel belang dat zowel leerkrachten als schoolleiders aandacht besteden aan werkgeluk.

Door te investeren in werkgeluk, creëer je een omgeving waarin leerkrachten met plezier en voldoening hun werk kunnen doen. Dit leidt niet alleen tot betere resultaten voor de leerlingen, maar ook tot een gezondere en positievere schoolcultuur.

Dus, of je nu een leerkracht bent die op zoek is naar manieren om meer rust en plezier in je werk te vinden, of een schoolleider die het gevoel van werkgeluk van je team wil verhogen, onthoud: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. En ik vind dat dat iets is waar we allemaal naar moeten streven.

 

Karin van den Bos

Meer weten over Karin van den Bos?

Klik hier en lees het verhaal van Karin van den Bos.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Karin van den Bos
Op: 2 september 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *