Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Sterke lessen in begrijpend lezen
Veel leerlingen kunnen prima lezen, maar begrijpen nauwelijks wat er staat. Begrijpend lezen voelt voor hen vaak als een saaie verplichting. Hoe draai je dat om? Hoe maak je van begrijpend lezen een boeiende én effectieve les? In dit artikel lees je hoe kennisopbouw,...
Taalverzorging: Aan welke knoppen draai je in de spellingsles?
Op het rooster staat dagelijks spelling. Maar gebruiken we deze tijd effectief? In dit blog gaan we dieper in op taalverzorging, wat werkt in de spellingles volgens de literatuur en hoe je dat vertaalt naar de praktijk. Belangrijk daarbij is: spelling is geen doel op...
Fonemisch bewustzijn
De kracht van klinkers en medeklinkers Fonemisch bewustzijn – misschien klinkt het wat vakjargonachtig, maar in de kern gaat het om iets heel natuurlijks: het besef dat woorden uit klanken bestaan. Denk aan het woord kat: je hoort duidelijk de klanken /k/ – /a/ – /t/....
Help! Het schrijven komt in de knel
Schrijven, lezen en taal horen onvoorwaardelijk bij elkaar. Schriftelijke vaardigheid is volgens de stichting SLO belangrijk om te kunnen functioneren op school en in de samenleving. Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door hun...
NT2-onderwijs: communicatie vol onduidelijkheid??
In een wereld vol onzekerheid, geven wij de leerlingen een veilige haven, een plek om te zijn wie zijn. Dit is de kern van het onderwijs. Bij NT2-leerlingen geldt dit uiteraard ook, misschien zelfs wel meer. Maar hoe creëren wij als docenten deze veilige haven bij...
Actief lezen: denken, doen en onthouden
Van lezer naar denker, de kracht van aantekeningen! We lezen elke dag; artikelen, boeken, rapporten, social media. Maar hoeveel daarvan beklijft echt? Vaak glijden woorden slechts vluchtig langs, zonder dat ze ons echt aan het denken zetten. Lezen met een pen in de...
Leren lezen, wat een proces!
Leren lezen. Wat is dat toch een prachtig proces! Kinderen beginnen enthousiast aan groep 3, want ze gaan leren lezen! Ik weet het van mijzelf ook nog wel; boekjes uitzoeken in de bibliotheek die ik zelf kon lezen. Ik weet nog precies waar ze stonden en ik zie ze nog...
Schrijven als bouwsteen voor leren en ontwikkeling
De afgelopen maanden heb ik geschreven over bouwen. Bouwen aan onze school, letterlijk met stenen en cement, maar ook figuurlijk: bouwen aan resultaten, aan groei en aan ontwikkeling. Na het bouwen volgt de evaluatie, van micro naar macro en weer terug. Terwijl ik...
De kracht van woordenschat
Om de wereld te begrijpen, heb je woorden nodig. Woorden geven betekenis aan wat je ziet, hoort en ervaart. Maar hoe leren we nieuwe woorden? En hoe dragen we die kennis effectief over aan kinderen? In deze blog duik ik in de wereld van woordenschat; van traditionele...
Tips en tricks voor leesbevordering in de klas
Maandagochtend in groep 3, 8.30 uur. De bel is gegaan, de kinderen komen druk kletsend de klas binnen en zoeken hun plekje op. Terwijl ik wacht tot iedereen zit en ik de dag kan openen, observeer ik hoe iedereen binnenkomt. Sommige kinderen kijken elke dag meteen...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Een positieve blik op dyslexie kenmerken
Inhoudsopgave
Het talent van jouw leerling…wat kan jouw leerling door de dyslexie juist goed?
Wat zijn de voordelen van dyslexie kenmerken?
Welke talenten hebben dyslectisch kinderen?
Vragen die ik regelmatig van ouders maar ook vanuit onderwijsprofessionals ontvang. Hier ben ik heel blij mee want het geeft ruimte om positief naar dyslexie te kijken. Heel veel mensen denken dat dyslexie alleen maar negatief is: dat je dan niet kunt schrijven, niet kunt spellen etc. En eerlijk het kan echt niet verder van de waarheid zitten. Dyslexie gaat echt over de andere manier waarop je informatie verwerkt. De andere manier hoe de hersenen, ogen en oren in elkaar zitten. Op een andere manier prikkels verwerken. Dit moet je begrijpen om te kunnen groeien in zelfvertrouwen.
Heel veel bekende mensen met dyslexie struggelden tijdens hun schooltijd ook met school. Doordat zij hun kwaliteiten zijn gaan inzien en inzetten zijn zij gelukkig dyslectisch geworden. En ik zeg niet dat jouw leerling ook bekend moet worden maar het is wel belangrijk dat het gaat doen wat het leuk vindt, waar het goed in is en waar het energie van krijgt.
4 kwaliteiten uit wetenschappelijk onderzoek
In deze blog zal ik je meenemen in 4 kwaliteiten waarvan uit wetenschappelijk onderzoek gebleken is dat kinderen met dyslexie deze meer hebben dan mensen die niet dyslectisch zijn. Het zijn eigenlijk vaardigheden die jouw leerling zich eigen moet maken. Dus deze 4 kwaliteiten herken je wellicht nog niet alle 4 bij jouw dyslectische leerlingen maar dat zal naarmate ze ouder worden meer gaan komen. Doordat jouw leerling zicht bewust gaat worden van deze kwaliteiten kan het ze wel actiever in gaan zetten.
De dyslectische kwaliteiten komen uit het onderzoek van de professoren Brock Eide en Fernette Eide en vertaalt naar het Nederlands heten deze kwaliteiten de STER-krachten. Ster is een afkorting en staat voor: Samenhangend, Toekomstgericht, Episch en Ruimtelijk denken.
De eerste kracht, de S van Samenhangend denken
Samenhangend denken gaat over verbanden zien die anderen niet of niet direct zien. Die vaak in eerste instantie voor andere mensen niet logisch of niet duidelijk zijn. Hier komt ook de prikkelverwerking van de ogen en de oren in terug. Want door alles wat kinderen met dyslexie horen en zien kunnen ze weer dingen aan elkaar gaan verbinden of oplossingen bedenken. Ze komen op ideeën en ik zeg altijd gekscherend mijn hoofd is een ideeënmachine. Vaak handig maar soms ook wel heel druk en het zorgt ervoor dat ik me minder goed kan concentreren en een voller hoofd heb. Deze kwaliteit geeft jouw leerling met dyslexie de mogelijkheid om verbanden te zien tussen verschillende objecten, concepten of meningen.
De tweede kracht, de T van Toekomstgericht denken
Toekomstgericht denken is wel de lastigste van de vier om uit te leggen omdat dit moeilijk voor te stellen is voor mensen die niet dyslectisch zijn. Deze vaardigheid of kwaliteit gaat over het gebruiken van de intuïtie of het empathisch vermogen en deze zet jouw leerling met dyslexie in om snel problemen op te lossen op zijn of haar manier en te kijken naar het inspelen op dingen die er in de toekomst mogelijk gaan gebeuren.
Dit proces kunnen veel dyslecten vaak al in hun hoofd zien. Dit kan in bepaalde situaties heel prettig zijn want daarmee kan je een soort van de toekomst voorspellen maar het kan kinderen met dyslexie ook heel erg tegenhouden en dan bedoel ik met name op het gebied van gedachten. Als jouw leerling met dyslexie namelijk over van alles vooruit gaat denken kan zijn of haar brein ook gaan zeggen: ‘volgende keer ga ik vast die toets weer niet halen want het gaat toch zo en zo zijn’. Maar je weet het helemaal niet want wellicht zijn er nu veel meer open vragen dan meerkeuzevragen. Ik noem maar iets, maar je begrijpt vast wat ik bedoel. Gedachten die jouw leerling dus tegen kunnen houden omdat het brein zelf al in gaat vullen wat er gaat komen terwijl de situatie helemaal niet zo hoeft te zijn.
De derde kracht, de E van Episch denken
Episch denken wordt ook wel verhalend redeneren genoemd. Een kwaliteit waarbij jouw leerling ervaringen die het in het verleden heeft meegemaakt, nu in het heden weer voor zich ziet en daarmee het verleden gaat verklaren en mogelijk situaties in de toekomst in kan beelden. Dus episch denken gaat echt over het denken in beelden. Wellicht herken je dat jouw leerling soms nog in geuren en kleuren kan vertellen wat er een paar jaar geleden gebeurd is. Dat het bijvoorbeeld de vakantie nog helemaal voor zich zag, of zijn of haar oude slaapkamer etc.
De vierde kracht, de R van Ruimtelijk denken
De vierde kwaliteit of kracht is Ruimtelijk denken en wordt ook wel materieel denken of redeneren genoemd. En gaat over het denken in 3D, dus dat jouw leerling 3D voorstellingen in zijn of haar hoofd kan maken. Deze kracht helpt jouw leerling nadenken en voorstellingen in zijn of haar hoofd te maken van bijvoorbeeld vormen, van een bepaalde omvang, van beweging, de positie of oriëntatie van objecten en de positie van objecten ten opzichte van elkaar. Denk bijvoorbeeld aan een boom, gebouw of auto van verschillende kanten kunnen bekijken in het hoofd. Dus niet letterlijk erbij staan maar het voor de geest kunnen halen. Je kunt dit ruimtelijke denken wellicht bij je leerling terugzien in het spelen met Lego of met Minecraft. Allebei heel ruimtelijk ingesteld en dyslectische kinderen hebben vaak al helemaal in hun hoofd wat ze willen bouwen.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Leoniek Janssen Steenberg?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
1 Reactie
Een reactie versturen
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
Wat een mooi artikel! Leuk om ook de positieve punten te noemen van dyslexie.