Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Sterke lessen in begrijpend lezen
Veel leerlingen kunnen prima lezen, maar begrijpen nauwelijks wat er staat. Begrijpend lezen voelt voor hen vaak als een saaie verplichting. Hoe draai je dat om? Hoe maak je van begrijpend lezen een boeiende én effectieve les? In dit artikel lees je hoe kennisopbouw,...
Taalverzorging: Aan welke knoppen draai je in de spellingsles?
Op het rooster staat dagelijks spelling. Maar gebruiken we deze tijd effectief? In dit blog gaan we dieper in op taalverzorging, wat werkt in de spellingles volgens de literatuur en hoe je dat vertaalt naar de praktijk. Belangrijk daarbij is: spelling is geen doel op...
Fonemisch bewustzijn
De kracht van klinkers en medeklinkers Fonemisch bewustzijn – misschien klinkt het wat vakjargonachtig, maar in de kern gaat het om iets heel natuurlijks: het besef dat woorden uit klanken bestaan. Denk aan het woord kat: je hoort duidelijk de klanken /k/ – /a/ – /t/....
Help! Het schrijven komt in de knel
Schrijven, lezen en taal horen onvoorwaardelijk bij elkaar. Schriftelijke vaardigheid is volgens de stichting SLO belangrijk om te kunnen functioneren op school en in de samenleving. Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door hun...
NT2-onderwijs: communicatie vol onduidelijkheid??
In een wereld vol onzekerheid, geven wij de leerlingen een veilige haven, een plek om te zijn wie zijn. Dit is de kern van het onderwijs. Bij NT2-leerlingen geldt dit uiteraard ook, misschien zelfs wel meer. Maar hoe creëren wij als docenten deze veilige haven bij...
Actief lezen: denken, doen en onthouden
Van lezer naar denker, de kracht van aantekeningen! We lezen elke dag; artikelen, boeken, rapporten, social media. Maar hoeveel daarvan beklijft echt? Vaak glijden woorden slechts vluchtig langs, zonder dat ze ons echt aan het denken zetten. Lezen met een pen in de...
Leren lezen, wat een proces!
Leren lezen. Wat is dat toch een prachtig proces! Kinderen beginnen enthousiast aan groep 3, want ze gaan leren lezen! Ik weet het van mijzelf ook nog wel; boekjes uitzoeken in de bibliotheek die ik zelf kon lezen. Ik weet nog precies waar ze stonden en ik zie ze nog...
Schrijven als bouwsteen voor leren en ontwikkeling
De afgelopen maanden heb ik geschreven over bouwen. Bouwen aan onze school, letterlijk met stenen en cement, maar ook figuurlijk: bouwen aan resultaten, aan groei en aan ontwikkeling. Na het bouwen volgt de evaluatie, van micro naar macro en weer terug. Terwijl ik...
De kracht van woordenschat
Om de wereld te begrijpen, heb je woorden nodig. Woorden geven betekenis aan wat je ziet, hoort en ervaart. Maar hoe leren we nieuwe woorden? En hoe dragen we die kennis effectief over aan kinderen? In deze blog duik ik in de wereld van woordenschat; van traditionele...
Tips en tricks voor leesbevordering in de klas
Maandagochtend in groep 3, 8.30 uur. De bel is gegaan, de kinderen komen druk kletsend de klas binnen en zoeken hun plekje op. Terwijl ik wacht tot iedereen zit en ik de dag kan openen, observeer ik hoe iedereen binnenkomt. Sommige kinderen kijken elke dag meteen...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Wat is schrijfonderwijs?
Inhoudsopgave
Schrijfonderwijs
In het vernieuwde NPO menukaart is schrijfonderwijs als interventie toegevoegd. Volgens vele experts wordt het belang van schrijfonderwijs in het primair onderwijs onderschat. Maar liefst dertig procent van de basisschoolleerlingen zou moeite hebben met schrijven aan het einde van groep vier. Schrijven vergt niet alleen taalkundige vaardigheid maar traint tevens motorische vaardigheid: iets waar het tegenwoordig steeds minder goed mee gesteld is bij jongere kinderen. Jonge kinderen knutselen en tekenen steeds minder thuis en de opkomst van de tablets en andere technologie helpt ook niet.
Het schrijfprogramma
In het verleden is door makers van Nieuwsbegrip (een online leesprogramma) in samenwerking met wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam een schrijfprogramma ontwikkeld waarmee het Primair Onderwijs kon experimenteren. De uitkomsten waren over de brede linie positief. De belangrijkste punten uit het ontwikkelde programma:
Laat leerlingen schrijven over of naar aanleiding van actuele gebeurtenissen
Laat leerlingen voorafgaand aan het schrijven bepalen welk doel er wordt nagestreefd en bovendien wat de doelgroep is. Een leerzame toevoeging zou zijn dat de geschreven teksten ook daadwerkelijk worden gelezen door de betreffende doelgroep.
Besteed veel aandacht in de les aan de verschillende fases die doorlopen moeten worden met schrijven van een stuk. Van het genereren en structureren van ideeën tot het krijgen van feedback en daarop het stuk aanpassen.
Het is van belang dat leerlingen de verschillende genres kunnen onderscheiden. per genre kan er vervolgens een schrijfstrategie worden onderwezen. De opbouw van een informerende tekst is immers anders dan dat van een amuserende tekst.
Wanneer als basisschool wordt gekozen voor schrijfonderwijs als nieuwe interventie kunnen bovenstaande punten meegenomen worden in het uitvoeringsplan. Een goed vormgegeven schrijfonderwijs leidt dus niet alleen tot beter schrijven en lezen maar vergroot ook nog eens de motorische vaardigheden. In de keuze voor interventies is daarom deze interventie van harte aan te raden.
Over Tip
Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.
Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over ?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties