Categorie: Taal

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Guy Rigler

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Sterke lessen in begrijpend lezen

Veel leerlingen kunnen prima lezen, maar begrijpen nauwelijks wat er staat. Begrijpend lezen voelt voor hen vaak als een saaie verplichting. Hoe draai je dat om? Hoe maak je van begrijpend lezen een boeiende én effectieve les? In dit artikel lees je hoe kennisopbouw,...

Taalverzorging: Aan welke knoppen draai je in de spellingsles?

Op het rooster staat dagelijks spelling. Maar gebruiken we deze tijd effectief? In dit blog gaan we dieper in op taalverzorging, wat werkt in de spellingles volgens de literatuur en hoe je dat vertaalt naar de praktijk. Belangrijk daarbij is: spelling is geen doel op...

Fonemisch bewustzijn

De kracht van klinkers en medeklinkers Fonemisch bewustzijn – misschien klinkt het wat vakjargonachtig, maar in de kern gaat het om iets heel natuurlijks: het besef dat woorden uit klanken bestaan. Denk aan het woord kat: je hoort duidelijk de klanken /k/ – /a/ – /t/....

Help! Het schrijven komt in de knel

Schrijven, lezen en taal horen onvoorwaardelijk bij elkaar. Schriftelijke vaardigheid is volgens de stichting SLO belangrijk om te kunnen functioneren op school en in de samenleving. Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door hun...

NT2-onderwijs: communicatie vol onduidelijkheid??

In een wereld vol onzekerheid, geven wij de leerlingen een veilige haven, een plek om te zijn wie zijn. Dit is de kern van het onderwijs. Bij NT2-leerlingen geldt dit uiteraard ook, misschien zelfs wel meer. Maar hoe creëren wij als docenten deze veilige haven bij...

Actief lezen: denken, doen en onthouden

Van lezer naar denker, de kracht van aantekeningen! We lezen elke dag; artikelen, boeken, rapporten, social media. Maar hoeveel daarvan beklijft echt? Vaak glijden woorden slechts vluchtig langs, zonder dat ze ons echt aan het denken zetten. Lezen met een pen in de...

Leren lezen, wat een proces!

Leren lezen. Wat is dat toch een prachtig proces! Kinderen beginnen enthousiast aan groep 3, want ze gaan leren lezen! Ik weet het van mijzelf ook nog wel; boekjes uitzoeken in de bibliotheek die ik zelf kon lezen. Ik weet nog precies waar ze stonden en ik zie ze nog...

Schrijven als bouwsteen voor leren en ontwikkeling

De afgelopen maanden heb ik geschreven over bouwen. Bouwen aan onze school, letterlijk met stenen en cement, maar ook figuurlijk: bouwen aan resultaten, aan groei en aan ontwikkeling. Na het bouwen volgt de evaluatie, van micro naar macro en weer terug. Terwijl ik...

De kracht van woordenschat

Om de wereld te begrijpen, heb je woorden nodig. Woorden geven betekenis aan wat je ziet, hoort en ervaart. Maar hoe leren we nieuwe woorden? En hoe dragen we die kennis effectief over aan kinderen? In deze blog duik ik in de wereld van woordenschat; van traditionele...

Tips en tricks voor leesbevordering in de klas

Maandagochtend in groep 3, 8.30 uur. De bel is gegaan, de kinderen komen druk kletsend de klas binnen en zoeken hun plekje op. Terwijl ik wacht tot iedereen zit en ik de dag kan openen, observeer ik hoe iedereen binnenkomt. Sommige kinderen kijken elke dag meteen...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Taalontwikkeling van kinderen

Taalachterstanden in het onderwijs 

Taalontwikkeling is erg belangrijk bij kinderen. Goed kunnen lezen en schrijven vormt het fundament voor de rest van de schoolcarrière en loopbaan van een leerling. Het is dan ook uiterst zorgelijk dat uit diverse onderzoeken naar voren komt dat de taalontwikkeling of taalvaardigheden van kinderen in het basisonderwijs achteruit hollen. De thuisbasis en de taal die thuis wordt gesproken is van groot belang. Uiteindelijk moet- via de mondelinge taalvaardigheid die thuis is aangeleerd- de slag worden gemaakt naar lezen, schrijven en spellen. 

 

‘Leestouw’: bouwstenen van taalvaardigheid

In de taalwetenschappen is een mooie metafoor ontwikkeld: het thuis spreken van de taal vormt een van de muren van een huis. Wanneer thuis enkel een andere taal wordt gesproken, loopt het kind een achterstand op die later extra moeilijk is in te lopen. Het zou mooi zijn als dit probleem zoveel mogelijk bestreden kan worden door als kinderopvang en school ouders daarin te betrekken en op te wijzen. Daar waar ouders de taal echt niet vaardig zijn, is voorschoolse educatie altijd een optie. 

Vanaf de kleuterklas wordt met name de aandacht gericht op fonemisch bewustzijn: het maken van klanken met letters. Vervolgens wordt daar vanaf groep 3/4 een stukje begrijpend lezen aan toegevoegd. Er volgen dus vele stappen, die nauw met elkaar in verband staan, om uiteindelijk een goede taalontwikkeling te kunnen ontwikkelen. Die componenten van taalontwikkeling zijn door wetenschappers als metafoor gebruikt: de ´leestouw.´ Die zogenoemde leestouw bestaat uit de volgende componenten: 

Begrijpen van de taal
  • Achtergrondkennis (feiten, concepten etc.)
  • Woordenschat
  • Taalstructuur (syntaxis, semantiek)
  • Literatuur kennis (genres etc.)
Woordherkenning
  • Fonemisch bewustzijn
  • Decoderen (alfabet)
  • Herkennen van soortgelijke woorden

 

Leesmotivatie: sleutel tot plezier in lezen

Naast al deze met elkaar samenhangende componenten geldt er ook nog een heel belangrijke overstijgende voorwaarde: leesmotivatie. Het is een uitdaging om leerlingen werkelijk plezier te laten beleven in het lezen. In een eerdere blog is daar reeds aandacht aan besteed. De volgende dingen kunnen die leesmotivatie aanzwengelen:

  • Bevorder het zelfvertrouwen: zorg er allereerst voor dat het boek aansluit bij het leesniveau van de leerling. Een te hoog leesniveau zal contraproductief werken. Leer vervolgens de leerling leesstrategieën aan zoals vragen stellen en samenvatten. Dit kan goed zijn om in een sociale context te doen, dat willen zeggen leerlingen onderling. 
  • Interesse: Het is goed om een boek aan te laten sluiten bij de interesses van een leerling. Om achter de interesses van een leerling te komen kan een korte enquête handig zijn. 
  • Autonomie: ten slotte kan autonomie bevorderend zijn voor de leesmotivatie. Laat bijvoorbeeld de leerling zelf zijn boek of samenwerkingspartner uitkiezen. Enige training in de keuze die een leerling maakt voor een boek kan nodig zijn.

 

Guy Rigler

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Guy Rigler?

Dit artikel is geschreven door:

Guy Rigler
Op: 24 november 2023

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.